Supervision course in health management for primary care personnel reserves

Authors

  • Ricardo Lorenzo Mora-Betancourt Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Facultad Mariana Grajales Coello, Dirección General de Salud, Cacocum. Holguín, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-5790-7699
  • Aracely Lores-Cruz 1Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Facultad Mariana Grajales Coello, Dirección General de Salud, Cacocum. Holguín, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-2494-5717
  • Noemí Almaguer-Cruz Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Facultad Mariana Grajales Coello, Dirección General de Salud, Cacocum. Holguín, Cuba. https://orcid.org/0009-0000-1439-1637
  • Nelda Cruz-Piña Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Facultad Mariana Grajales Coello, Dirección General de Salud, Cacocum. Holguín, Cuba. https://orcid.org/0009-0001-9269-2504
  • Nuris Nilda Almaguer-Cruz Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Facultad Mariana Grajales Coello, Dirección General de Salud, Cacocum. Holguín, Cuba. https://orcid.org/0000-0002-8308-470X

Keywords:

COURSE, PROFESSIONAL IMPROVEMENT, HEALTH MANAGEMENT, PRIMARY HEALTH CARE. 

Abstract

Introduction: the health management demands new forms of professional action in Cuban health institutions that guarantee the changes necessary for their sustainable development.

Objective: design a course that contributes to improving the performance of primary health care staff based on working with their reserves.

Methods: an educational development research was conducted from July 2023 to December 2023, which culminated in the design of a training course on health management for primary care cadre reserves. The population included the 96 cadre reserves belonging to the General Directorate of Health of the municipality. For the selection of the sample, a non-probabilistic purposive sampling was carried out, and it finally consisted of 34 reserves. Reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha in SPSS for Windows version 28.

Results: the learning needs of the cadre reserves were identified on the basis of which a course composed of sixteen topics was designed, with an active and participatory approach, through different forms of teaching-learning, with emphasis on the use of work group. The course was validated by expert criteria.

Conclusions: the reserves of Primary Health Care cadres have insufficient knowledge about health management and a postgraduate course is proposed to contribute to improve the performance of the cadres.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Lorenzo Mora-Betancourt, Universidad de Ciencias Médicas de Holguín, Facultad Mariana Grajales Coello, Dirección General de Salud, Cacocum. Holguín, Cuba.

Doctor en Medicina Especialista de Primer grado en Medicina General Integral Profesor Asistente Diplomado de Dirección en Salud

References

1. Olivares Paizan G, Novo Rodríguez E. Profesionalización de los directivos en Salud desde la perspectiva de la evolución de los métodos. INFODIR [Internet]. 2022 [citado 23/12/2023]; 37: e_1002 Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/1002

2. Vizcay Castilla M, Morell Alonso D, Armas Crespo M. La superación profesional de los directivos de las universidades médicas en la perspectiva ciencia, tecnología y sociedad. Mediciego [Internet]. 2023 [citado 23/12/2023]; 29(1): e3312. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3312

3. Hernández Valdés E. Sistematización de competencias gerenciales de directivos de enfermería en el contexto hospitalario. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2020 [acceso 23/12/2023]; 36(4): e3980 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192020000400018&lng=es

4. Reglamento de la Educación de posgrado de la República de Cuba. Res. No. 140/2019 del Ministro de Educación Superior; 2019 [acceso 23/12/2023] Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-65-ordinaria-de-2019

5. Rodríguez Rodríguez J, Reguant Álvarez M. Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE [Internet]. 2020 [citado 26/10/2023]; 13(2): 1-13 Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/reire2020.13.230048

6. Giaconi E, Bazan ME, Castillo M, Hurtado A, Rojas H, Giaconi V, et al. Análisis de pruebas de opción múltiple en carreras de la salud de la Universidad Mayor. Investigación educ. médica [Internet]. 2021 [citado 26/10/2023]; 10(40): 61-69 Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572021000400061&Ing=es

7. Moreno Montañez M, Lardoeyt Ferrer M, Ramos Arencibia AL. Calidad del examen final escrito de Medicina Comunitaria en la Facultad de Medicina Cabinda, Angola. Conrado [Internet]. 2020 [citado 26/10/2023]; 16(73): 214-220 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000200214&Ing=es&Ing=es

8. Peña Sisto M, Robinson Rodríguez RJ, Alí Pérez NA, Peña Sisto LA. Nivel de conocimientos y necesidades de superación en medicina regenerativa periodontal con hemocomponentes. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 23/12/2023]; 14: e2267. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2267

9. García Menéndez M, Ruiz Gálvez OI, Lorenzo Uribazo A, García Menéndez G, Pérez Gómez D. Necesidades de aprendizaje sobre la aplicación del índice de Bolton en residentes de ortodoncia. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [citado 23/12/2023]; 34(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1781

10. García Raga M, Escalona Guevara P, Hernández Palomo E, Fonseca González RL, Pérez Guerra YA. Resultados de superación sobre liderazgo en salud dirigida a cuadros y reservas de atención primaria. MULTIMED [Internet]. 2023 [citado 23/12/2023]; 27: e2929. Disponible en: https://revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/2929

11. Morales Yera RA, Adán Socarrás L, Sierra Pérez L, Solaz Martí E, Medina Pérez VM. Curso de superación sobre cuidados paliativos al paciente con cáncer, para médicos de familia. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 23/12/2023]; 13(3): 289-308 Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1858

12. Basain Valdés JM, Fernández Oliva B, Valdés Alonso MC, Garí Herrera YI. Estrategia de superación profesional para la atención integral del paciente con diabetes mellitus tipo 1. Educación Médica Superior [Internet]. 2023 [citado 23/12/2023]; 37(4): e3755. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3755

13. Álvarez Escalante L, Ramos Hernández L, Peacok Aldana S, Herrero Aguirre H, Rondón Rondón L. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 23/12/2023]; 32(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1491/713

14. Leyva Sánchez EK, Díaz Rojas PA, Ramírez Ramírez G, Ardevol Proenza E, Jiménez Leyva MM. Competencias de dirección para la gestión del proceso docente en escenarios docente-asistenciales. EDUMECENTRO [Internet]. 2021 [citado 23/12/2023]; 13(4): 75-93. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2078

15. Jiménez Leyva M, Leyva Sánchez E, González Marrero JM, Abrante Jiménez D, Abrante Cabrera D. Acciones para desarrollar competencias directivas en los gestores docentes de la Atención Primaria de Salud. Correo Científico Médico [Internet]. 2022 [citado 23/12/2023]; 26(2). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4129

16. Miranda Fernández D, Rocha Vázquez M, Matos Olivera A, Dorticós Cedeño LJ. Competencias directivas en cuadros de la dirección municipal de Cienfuegos. INFODIR [Internet]. 2021 [acceso 23/12/2023]; 35: e_830 Disponible en: https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/830

Published

2024-06-12

How to Cite

1.
Mora-Betancourt RL, Lores-Cruz A, Almaguer-Cruz N, Cruz-Piña N, Almaguer-Cruz NN. Supervision course in health management for primary care personnel reserves. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Jun. 12 [cited 2025 Sep. 1];28(1):e6371. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6371

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES