B-learning and teaching media system in dental anatomy, they contribution to the development of cognitive independence

Authors

Keywords:

B-LEARNING, TEACHING MEDIA, DIGITAL EDUCATIONAL RESOURCES, MIND MAPS, COGNITIVE INDEPENDENCE.

Abstract

Introduction: b-learning increases student motivation and incorporates digital tools into the teaching-learning process.

Objective: determine the contribution of b-learning to the good development of student’s cognitive independence in dental anatomy.

Methods: the research was carried out during the 2023 academic year, in Masticatory System subject, in the University of Medical Sciences of Pinar del Rio. It consisted in the application of b-learning environment, supported by an integrated teaching media system, to guaranteed students teaching helps for the solution of teaching tasks, in order to contribute to the good development of cognitive independence.

Results: the orientation of student’s self-preparation was carried out through a system of integrative teaching tasks, the solution of which was carried out in a b-learning learning environment, supported by the teaching media system. Motivation was found in the students, which increased independent activity and influenced their correct self-preparation and the good development of cognitive independence.

Conclusions: the application of b-learning, supported by the integrated system of teaching aids for the study of the dental group of teeth, through a system of integrative teaching tasks, showed its effectiveness in contributing to the improvement of the students correct self-preparation and the good development of cognitive independence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Felix Albet-Díaz, Bloque Docente de Estomatología. Facultad de Ciencias Médicas. Pinar del Río

Estomatólogo. Especialista de segundo grado en Anatomía Humana. Máster en Salud Bucal Comunitaria. Doctor en Ciencias de la Educaación. Investigador agregado, Profesor Titular

References

1. Espinoza Freire EE, Herrera Martínez L. Independencia cognoscitiva y trabajo independiente. Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo [Internet]. 2020 [citado 2023 nov 1]; 5(2): 35-43. Disponible en: https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/234

2. Albet Díaz JF. Aprendizaje mezclado, sistema de medios sobre tronco encefálico y dirección del trabajo independiente en Morfofisiología [Internet]. Edumed Holguin 2021. X Jornada Científica de la SOCECS; 2021 [citado 2023 nov 1]: [aprox. 11 p.]. Disponible en: https://edumedholguin2021.sld.cu/index.php/edumedholguin/2021/paper/viewFile/445/242

3. Albet-Díaz JF. B-learning: contribución al proceso de dirección del trabajo independiente en Bases Biológicas de la Estomatología. EDUMECENTRO [Internet]. 2023 [citado 2023 nov 1]; 15(1): e2616. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2616/pdf

4. Gaona Portal MP, Luna Acuña ML, Peralta Roncal LE, Dávila Rojas OM. La estrategia metodológica B-learning en el aprendizaje de idiomas: una revisión de la literatura académica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar [Internet]. 2022 [citado 2023 nov 1]; 6(3): 2855-2876. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/2424/3584

5. Benavides Avellaneda MJS. B-learning: oportunidades de aprendizaje en el nuevo contexto educativo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar [Internet]. 2022 [citado 2023 nov 1]; 6(5): 321-334. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/3079/4570/

6. Juca Maldonado F, Carrión González J, Juca Abril A. B-learning y Moodle como estrategia en la educación universitaria. Conrado [Internet]. 2020 [citado 2023 nov 1]; 16(76): 215-220. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500215&lng=es&tlng=es.

7. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio MP. Metodología de la Investigación. 6ta ed. New York: Mc Graw-Hill; 2014, p. 141.

8. Resolución No. 47/22, capítulo XI. (ARTÍCULO 296). La Habana; 2022. p. 78-79.

9. Yanes-García R, Hernández-García N, Blanco-Barbeito N, Helguera-Veiga M, Ruiz-Yanes G. Tareas de aprendizaje para el desarrollo de la independencia cognoscitiva en tiempos de COVID-19. EDUMECENTRO [Internet]. 2022 [citado 2023 Nov 8]; 14: e1890. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e1890/html

10. Campello Trujillo LE, Capote Fernández MM. La educación en el trabajo fuente activa de habilidades en la formación profesional del estomatólogo. Sal. Cienc. Tec. [Internet]. 2022 [citado 2023 Nov 8]; 2:13. Disponible en: https://revista.saludcyt.ar/ojs/index.php/sct/article/view/13/79

11. Maygeldiyeva S, Bekzhanova B, Zhamansarieva L, Stamkulova S, Usenova G. The development of cognitive independence of students based on information technology. E3S Web of Conferences [Internet]. 2020 [citado 2023 Nov 8]; 159: 09009. Disponible en: https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/pdf/2020/19/e3sconf_btses2020_09009.pdf

12. Albet Díaz JF. Mapas mentales sobre tronco encefálico: su pertinencia en la dirección del trabajo independiente desde Morfofisiología. Edumecentro [Internet]. 2021 [citado 2023 Nov 8]; 13(2): 6-18. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1693

13. Salinas Ibáñez J, Benito Crosetti B, Pérez Garcías A, Gisbert Cervera M. Blended learning, más allá de la clase presencial. RIED[Internet]. 2018 [citado 2023 Nov 8]; 21(1): 195-213. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/3314/331455825011/html/

14. Rodríguez Selpa SC. Sistema de medios de enseñanza-aprendizaje para la disciplina Historia de Cuba en la Educación Médica Superior. Rev Hum Med [Internet]. 2016 [citado 2023 Nov 8]; 16(3): 532-548. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000300011&lng=es

15. Vargas-Murillo G. Diseño y gestión de entornos virtuales de aprendizaje. Cuad. - Hosp. Clín [Internet]. 2021 [citado 2024 Feb 03]; 62(1): 80-87. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762021000100012

16. Ortiz Ruiz YT. Recursos Educativos Digitales que aportan al proceso de enseñanza y aprendizaje. Línea temática: 3. Experiencias en busca de la calidad [Internet]. VII Congreso Virtual Iberoamericano de Calidad en Educación Virtual y a Distancia; 20 al 30 de abril de 2017 [citado 2023 Nov 8]: 17 p. Disponible en:

http://www.eduqa.net/eduqa2017/images/ponencias/eje3/3_28_Ortiz_Yorka_-_Recursos_Educativos_Digitales_que_aportan_al_proceso_de_ensenanza_y_aprendizaje.pdf

17. Pérez-Serrano FV. El diseño de recursos didácticos digitales: criterios teóricos para su elaboración e implementación. Diálogos sobre educ. Temas actuales en investig. educ. [Internet]. 2021 [citado 2024 Feb 03]; 12(22): 00015. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000100015

Published

2024-06-12

How to Cite

1.
Albet-Díaz JF. B-learning and teaching media system in dental anatomy, they contribution to the development of cognitive independence. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Jun. 12 [cited 2025 Sep. 5];28(1):e6375. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6375

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES