Quality of an evaluation instrument for the subject: General Comprehensive Medicine in the Medical School

Authors

Keywords:

STUDENT EVALUATION, EDUCATIONAL QUALITY, WRITTEN EXAMINATION, INTERNAL MEDICINE.

Abstract

Introduction: evaluation is the regulatory category of the teaching-learning process and one of the most controversial and interesting aspects in pedagogical practice.

Objective: to determine the quality of an evaluation instrument for the subject: General Comprehensive Medicine in the Medicine course.

Methods: a transversal descriptive study was carried out in the framework of medical education, to determine the quality of the examination of the subject Integral General Medicine in the School of Medical Sciences "Mariana Grajales Coello" of Holguin, in the 2023 course. A random sample was selected (n = 48). The type of difficulty and discrimination coefficient of the biserial point were calculated in the Excel spreadsheet software for Windows XP. The reliability of the questions and the exam was obtained by calculating Cronbach's Alpha in the Epidat 4.1 program.

Results: the items on health prevention, traditional natural medicine and communicable diseases predominated, with a lack of correspondence between these and the time fund according to the calendar plan. Most of the topics presented easy difficulty and the exam presented medium-easy difficulty, in correspondence with a predominance of questions with low discriminating power and question number seven affected the internal consistency, which was generally acceptable.

Conclusions: the exam did not present a balanced difficulty, in correspondence with a mostly poor discrimination and the internal consistency was acceptable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Lorenzo Mora-Betancourt, Dirección General de Salud, Cacocum. Holguín, Cuba.

Doctor en Medicina Especialista de Primer grado en Medicina General Integral Profesor Asistente Diplomado de Dirección en Salud

References

1. Rodríguez Acosta Y, Blanco Pereira M, Pérez García A, González Fleitas M, Rocha Hernández K, Hernández Ugalde F. Dificultad y discriminación del examen de Ontogenia Humana y SOMA en la carrera de medicina. Educación Médica Superior [Internet]. 2022 [citado 26/10/2023]; 36(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2691

2. Fonseca Salamanca V, Illesca Pretty M, Navarro Hernández N. Percepción del proceso evaluativo en la práctica clínica durante el internado de estudiantes de Medicina. Educación Médica Superior [Internet]. 2019 [citado 26/10/2023]; 33(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1768

3. Ministerio de Salud Pública. Comisión nacional de carrera de medicina. Plan de estudio E de la carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.

4. Mendoza Molina A, Estrada Fonseca R, Águila Hernández T, Martínez Rodríguez M, Suárez Ramírez M, Mirabal Mendoza E. Satisfacción de estudiantes y docentes con la educación en el trabajo desde la Atención Primaria. Educación Médica Superior [Internet]. 2019 [citado 26/10/2023]; 33(3). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1667

5. Martínez Hernández S, Massip Acosta A, Pérez González F. El estudio y trabajo independientes en la mira de la educación médica superior cubana. Educación Médica Superior [Internet]. 2021 [citado 26/10/2023]; 35(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2175

6. Martínez Pérez J, Ferrás Fernández Y, Bermudez Cordoví L, Ortiz Cabrera Y, Pérez Leyva E. Rendimiento académico en estudiantes Vs factores que influyen en sus resultados: una relación a considerar. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 26/10/2023]; 12(4). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1553

7. Díaz Rojas P, Leyva Sánchez E. Metodología para determinar la calidad de los instrumentos de evaluación. Educación Médica Superior [Internet]. 2013 [citado 26/10/2023]; 27(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/173

8. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Res. No. 47/2022 del Ministro de Educación Superior [Internet]. Gaceta Oficial de la República de Cuba; 2022 [citado 26/10/2023] Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022

9. Aquino Walko L. Características del diseño de instrumento más eficiente en la evaluación del aprendizaje. Academo (Asunción) [Internet]. 2022 [citado 26/10/2023]; 9(1): 1-10. Disponible en: http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2414-89382022000100001

10. Ayala Pérez Y, Batista Marrero K, Martínez Pérez M L, Torres Silva MC, Estepa Taño JA. Comparación de la calidad de un instrumento evaluativo en la asignatura de Ortodoncia de la carrera de Estomatología. CCM [Internet]. 2020 [citado 26/10/2023]; 24(1): 33-52. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812020000100033&lng=es

11. Bahr Ulloa S, Agüero Gómez F, Rodríguez García S, Marrero Travieso L, De Armas Gago Y. Dificultad en evaluaciones frecuentes y finales en contenidos de Anatomía de Ontogenia Humana y SOMA. Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 26/10/2023]; 32(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1537

12. Gómez López V, Rosales Gracia S, García Galaviz J, Berrones Sánchez K, Berrones Sánchez C. Índice de dificultad y discriminación de ítems para la evaluación en asignaturas básicas de medicina. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [citado 26/10/2023]; 34(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1727

13. Bahr Ulloa S, Guisado Zamora K, Tápanes Acosta M, García Correa D, Marrero Mesa A. Incisos fáciles y de excelente discriminación en un examen sobre Anatomía Humana: ¿es posible eso? EDUMECENTRO [Internet]. 2019 [citado 26/10/2023]; 11(2): 98-116. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1182

14. Rodríguez Rodríguez J, Reguant Álvarez M. Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: el coeficiente alfa de Cronbach. REIRE [Internet]. 2020 [citado 26/10/2023]; 13(2): 1-13 Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/REIRE/article/view/reire2020.13.230048

15. Giaconi E, Bazan ME, Castillo M, Hurtado A, Rojas H, Giaconi V, et al. Análisis de pruebas de opción múltiple en carreras de la salud de la Universidad Mayor. Investigación educ. médica [Internet]. 2021 [citado 26/10/2023]; 10(40): 61-69. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572021000400061&Ing=es

16. Moreno Montañez M, Lardoeyt Ferrer M, Ramos Arencibia AL. Calidad del examen final escrito de Medicina Comunitaria en la Facultad de Medicina Cabinda, Angola. Conrado [Internet]. 2020 [citado 26/10/2023]; 16(73): 214-220. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000200214&Ing=es&Ing=es

Published

2024-06-30

How to Cite

1.
Mora-Betancourt RL, Lores-Cruz A, Almaguer-Cruz N, Cruz-Piña N, Almaguer-Cruz NN. Quality of an evaluation instrument for the subject: General Comprehensive Medicine in the Medical School. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Jun. 30 [cited 2025 Jul. 31];28(1):e6391. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6391

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES