Challenges in teacher education: neuromyths in university teachers of Early Childhood Education

Authors

Keywords:

EDUCATION, CONTINUING, FACULTY.

Abstract

Introduction: neurosciences play an increasingly important role in education. However, several factors have influenced the emergence of neuromyths that affect the neurosciences-education relationship and hinder the initial training of teachers.

Objective: to determine the prevalence of neuromyths in teachers of the Faculty of Early Childhood Education of the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".

Methods: observational, descriptive, cross-sectional, descriptive study, developed from January-March 2022 in the Faculty of Early Childhood Education of the University of Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca".  Universe: 84 university professors of the careers of the common core of early childhood education, 45 teachers were selected, by means of a non-probabilistic sampling. 

Results: 60 % (27) have not received any type of preparation, an indicator that is more significant in the case of the teachers of the Primary Education career. 100% of the sample grouped in the Special Education and Speech Therapy Education careers acknowledged having received different forms of preparation throughout their training process. The most common neuromyths were those directly linked to the teaching-learning process, such as the prevalence in 71,1 % (32) of the cases of the significance between critical and sensitive periods during the first years of life in the child's education.

Conclusions: there is a need for continuous, interdisciplinary training programs that promote critical thinking and intersectoral investigations in research projects.

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Author Biographies

Xiomara Sánchez-Valdés, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora Titular del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación de la Universidad de Pinar del Río (CECEPRI). Licenciadada en Educación Especial. Master en Ciencias de la Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Jefe del proyecto Universidad-Diversidad en la formación de los profesionales por un desarrollo inclusivo y sostenible (UDDIS). Coordina la línea Neurociencias y Educación.

Xiomara Morejón-Carmona, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora Titular del departamento de Educación Preescolar de la Facultad Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río . Licenciadada en Educación Preescolar. Master en Ciencias de la Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Presindente del Consejo Científico de la Facultad de educación Infantil.

Ahmadou Maiga, Universidad de las Letras y Ciencias Humanas, Bamako

Jefe de departamento de Psicología en la Universidad de las Letras y Ciencias Humanas, Bamako. Máster en Educación Especial. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Ha socializado sus resultados en diferentes eventos tanto en Cuba como en otros países y publicado en revistas de alto impacto.

Yunia Torres-Hernández, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora Titular del departamento de Educación Especial de la Facultad Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río . Licenciadada en Educación Especial. Master en Educación Especial. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Jefa de la Carrera Licenciatura en Educación Especial. Miembro del Universidad-Diversidad en la formación de los profesionales por un desarrollo inclusivo y sostenible (UDDIS)

Liuska Hernández-Estrada, Universidad de Pinar del Río "Hermanos Saíz Montes de Oca"

Profesora Auxilir del departamento de Educación Especial de la Facultad Educación Infantil de la Universidad de Pinar del Río . Licenciadada en Educación Especial. Master en Ciencias de la Educación. Miembro del proyecto Universidad-Diversidad en la formación de los profesionales por un desarrollo inclusivo y sostenible (UDDIS)

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Published

2024-08-02

How to Cite

1.
Sánchez-Valdés X, Morejón-Carmona X, Maiga A, Torres-Hernández Y, Hernández-Estrada L, Valencia-Valle AA. Challenges in teacher education: neuromyths in university teachers of Early Childhood Education. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Aug. 2 [cited 2025 Sep. 1];28(1):e6419. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6419

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