Professionalization in Electromedicine

Authors

Keywords:

PERSONAL DEVELOPMENT, MEDICAL EDUCATION, CLINICAL ENGINEERING.

Abstract

Introduction: the professionalization of Electromedicine Specialists, regarding their performance, would allow them extensive development and professional growth. It is imperative to recognize that the profession evolves and requires new competencies to fulfill job content.

Objective: define the professionalization of the Electromedicine Specialist as a process of Higher Medical Education.

Methods: a narrative bibliographic review was carried out based on an extensive search in databases such as: Scielo, Redalyc, Google Scholar, Scopus. In addition, theses related to the professionalization of some medical specialties were taken into account, which reinforce the importance of professionalization processes. Methods from the theoretical level such as logical history, systematization and analytical-synthetic methods were used.

Results: elements that have characterized the training of human resources in Electromedicine were addressed, as part of their professionalization process. The integration and reflective analysis of research carried out by authors in Medical Education was carried out and the definition of professionalization contextualized to Electromedicine was proposed. This profession depends entirely on technologies, so updating skills is imperative to perform its functions effectively. It is evident to recognize that the profession evolves and that new skills are required to fulfill the work content.

Conclusions: to achieve the systematic improvement of a relevant professional performance of the Electromedicine Specialist, it is required to integrate initial training with permanent and continued training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Añorga-Morales JA. La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. VARONA. [Internet] 2014 [citado 13/07/2023]; (58):19-31. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165003

2. Alcalde-Mustelier, GR. Competencias profesionales en el desempeño del Especialista en Medicina Intensiva y Emergencias para el manejo postoperatorio [Tesis en opción al Grado de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Tecnología de la Salud; 2020.

3. Alfonso-Contino NC. Modelo de profesionalización para el mejoramiento del desempeño profesional del especialista en Gastroenterología [Tesis en opción al Grado de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Tecnología de la Salud; 2020.

4. Lago-Queijas M. Mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes de la facultad de ciencias médicas. [Tesis en opción al Grado de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Ciencias Médicas “Victoria de Girón”; 2021.

5. Rodríguez-Báez LE. Profesionalización sobre discapacidad visual para especialistas en Oftalmología. [Tesis en opción al Grado de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Tecnología de la Salud; 2021.

6. Sánchez-López M. Modelo de profesionalización en Epidemiología para los Licenciados en Higiene y Epidemiología de La Habana. [Tesis en opción al Grado de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Tecnología de la Salud; 2017.

7. Díaz-Pérez KB. Profesionalización interdisciplinaria para docentes en la formación del tecnólogo de Rehabilitación en Salud [Tesis en opción al Grado de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Tecnología de la Salud; 2021.

8. Olivares-Paizan G. Evaluación de la profesionalización de los docentes de enfermería y tecnología de la salud [Tesis en opción al Grado de Doctor en Ciencias de la Educación Médica]. La Habana. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas. Facultad de Tecnología de la Salud; 2021.

9. Glosario de Términos Educación Avanzada. 2010.

10. Hernández-Elias R, Márquez M. Docencia médica media en Cuba. Educación médica y salud (OPS) [Internet] 1976 [citado 22/03/2023]; 10 (1):1-41. Disponible en: https://silo.tips/download/docencia-medica-media-en-cuba

11. Morales-Ojeda R, Mas-Bermejo P, Castell-Florit Serrate P, Arocha-Mariño C, Valdivia-Onega NC, Druyet-Castillo D, Menéndez-Bravo JA. Transformaciones en el sistema de salud en Cuba y estrategias actuales para su consolidación y sostenibilidad. Revista Panamericana de Salud Pública [Internet]. 2018 [23/06/2023]; 42. Disponible en: https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.25

12. Pupo-Poey Y. La podología en las tecnologías de salud. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet] 2020 [citado 23/06/2023]; 11(1). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1696

13. Pino-Rodríguez AX, Díaz-Lozada JA, Regueiro-Gómez Á, Díaz-Lemus R. La formación interdisciplinaria del ingeniero biomédico. RRP [Internet]. 2018 [citado 23/06/2023]; 7(1):139-152. Disponible en: https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/176

14. Pérez-Hernández Y, Vanega-Osorio R, Montero-Sotolongo F, Jorge-Isaac Z, Caveda-Medina O. La capacitación del electromédico en gerencia para el mantenimiento a equipos médicos. Educación Médica Superior. [Internet] 2021 [citado 23/06/2023]; 35(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2106

15. Ministerio de Trabajo y Seguridad Social. Gaceta Oficial República de Cuba No. 69 Extraordinaria de 10 de diciembre de 2020. Resolución 29. La Habana: MTSS; 2020. p. 590607.

16. Olivares-Paizan G, Travieso-Ramos N, González-García TR. Relación dialéctica entre competencias, desempeño profesional y la profesionalización docente en la Educación Superior. Revista Maestro y Sociedad. [Internet] 2023 [citado 25/04/2023]; 20(1), 126-136. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5881/5775

17. Navarro-Cutiño M, Añorga-Morales JA. Mejoramiento del desempeño médico comunitario desde la Educación Avanzada para la detección del Cáncer prostático en la comunidad. rOrb. [Internet] 2021 [citado 25/04/2023]; 26(112). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1334

18. Olivares-Paizan G, Walter-Sánchez V, Cuello-Ho R. Estrategia metodológica para el desarrollo de la profesionalización de los docentes de la educación médica. Mendive. Revista de Educación. [Internet] 2021 [citado 25/01/2023]; 19(4), 1168-1184. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S181576962021000401168&lng=es&tlng=es

19. Lozano-González Y, Almeida-Campos S. La formación y desarrollo de competencias profesionales en especialistas en cirugía general. Fundamentos teóricos. Rev.Med.Electrón. [Internet] 2022 [citado 28/05/2023]; 44(6): 1007-1019. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S168418242022000601007&lng=es .

20. Hosea F. Emerging Horizons of Clinical Engineering in Disaster Preparedness and Management: Proposal for an expanded professional identity. GlobalCE. [Internet] 2020 [citado 30/09/2023]; 3(1):10-26. Disponible en: https://globalce.org/index.php/GlobalCE/article/view/98

Published

2024-08-28

How to Cite

1.
Pérez-Hernández Y, González-García TR, Mosquera-Barrios M. Professionalization in Electromedicine. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Aug. 28 [cited 2025 Sep. 19];28(1):e6456. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6456

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES