Podiatric training: place, role and importance in the Health Rehabilitation career in Cuba

Authors

  • Letisia Rodríguez-Valdés Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas Ernesto Guevara de la Serna. Bloque Docente “Simón Bolívar”. Pinar del Río. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-8459-9134
  • Taymi Breijo-Worosz Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río. Ceses. Pinar del Río. Cuba. https://orcid.org/0000-0002-9424-3278
  • Grisel Victorero-Cabrera Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas Ernesto Guevara de la Serna. Bloque Docente “Simón Bolívar”. Pinar del Río. Cuba. https://orcid.org/0000-0002-9424-3278
  • Zobeida Estévez-Estévez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas Ernesto Guevara de la Serna. Bloque Docente “Simón Bolívar”. Pinar del Río. Cuba. https://orcid.org/0009-0002-4717-7586
  • Erenis Serrat-Morales Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Facultad de Ciencias Médicas Ernesto Guevara de la Serna. Bloque Docente “Simón Bolívar”. Pinar del Río. Cuba. https://orcid.org/0000-0001-5323-6584

Keywords:

TRAINING, PODIATRY, SKILLS.

Abstract

Introduction: the training of professionals is developed in institutions of higher education, adapted to the dynamics of the national and international socio-economic context, and takes the form of a solid scientific-professional training. In order to guarantee integral preparation and achieve a highly qualified and competent graduate, it is necessary to raise the rigor and demands, guaranteeing the dialectic interrelation of academic, labor, research and extension activities.

Objective: to assess the place, role and importance of podiatric training in the students of the Health Rehabilitation career of the University of Medical Sciences of Pinar del Río.

Methods: a critical-valuative analysis was carried out, with a quantitative-qualitative approach of the podiatric training process. The research was carried out with all the students enrolled in the career, during the 2023 school year.

Results: it was found that the professional problems are very generally stated in the Professional Model, and there is a recognition of the place and importance of Podiatry for the acquisition of professional skills. There is a lack of intentionality of the academic and work activity since the academic years.

Conclusions: the role, place and importance of podiatric training in the Health Rehabilitation career does not reach the priority in correspondence with the current context, as it shows the need for its resizing from a process of systemic, integral and coherent character with the way of professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Curbeira Hernández D, Bravo Estévez ML, Morales Díaz, YC. La formación de habilidades profesionales en la educación superior. Rev Cub Med Mil [Internet]. 2019 [citado 09/10/2023]; 48(Supl 1). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87029144007

2. Barrera Jiménez AD, Hernández Amaro LE, Cárdenas Cordero NM. Papel de la Educación en la formación laboral. Algunas reflexiones desde la nueva universidad ecuatoriana. Rev Mendive [Internet]. 2016 [citado 24/06/2024]; 14(1): 126-31. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/822

3. Cala Hernández O, Sánchez Valdés X, Cala Peguero, TY. La formación de formadores para la rehabilitación basada en la comunidad: rasgos distintivos. Rev Mendive[Internet]. 2023[citado 24/06/2024]; 19(1): 304-320. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2133

4. Mirabal-Martínez G, Paradela-Marrero Y, Nazco–Zorrilla A, Cuesta-Martínez DC, Rivero-Calzadilla Y, Vieyto-Vigoa Y. Curso de superación profesional en terapia transfusional para residentes en Medicina General Integral. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado 20/04/2024]; 28(2024): e6168. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6168

5. Rodríguez-Rojas DA. Transformación de la educación médica cubana ante la necesidad de la formación por competencias. Inv Ed med [Internet]. 2019 [citado 24/04/2024] ; 8(32): 123-124. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/invedumed/iem-2019/iem1932n.pdf

6. Pérez-Collado J, Peñalver-Sinclay AG, Bachiller-Sánchez MC, Pérez-Collado T, Arévalo-González E. Análisis del programa de estudios de Prevención en Salud en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado 20/04/2024]:]; 28(2024): e5971. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5971

7. Fernández-Sopeña Y, López-Turro L, Laffita-Matos D, Duran-Flores A, Romero-González Y. Propuesta de curso de superación profesional sobre el abordaje a la gestación solidaria. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado 20/04/2024]; 28(2024): e6307. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6307

8. Ministro de Educación Superior. Resolución 47/2022. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras universitarias. Cuba[Internet]. 2022 [citado 20/04/2024]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/4355/resolucion-472022-reglamento-proceso-docente-direccion-trabajo-carreras-universitarias

9. Martínez-Hermosilla A, Del Toro-Bergondo L, Falcón-Torres LC, Sánchez-Turcáz M, González-Pérez M. Propuesta de curso de superación profesional sobre el abordaje a la gestación solidaria. Rev Ciencias Médicas[Internet]. 2015 [citado 20/06/2024]; 91(3): 702-712. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6307

10. Rodriguez Morera T, Pupo Poey Y, Mesa Rosales BM. El proceso formativo del técnico en podología en Cuba. Rev Cub Tecnol Salud [Internet]. 2021 [citado 24/06/2024]; 12(1). Disponible https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2247

11. Sotolongo D. Sancti Spíritus: elevan calidad de la formación médica. [Internet]. 2015 Periódico Escambray. Disponible en: https://www.escambray.cu/2015/sancti-spiritus-elevan-calidad-de-la-formacion-medica/

12. Reyes-Reyes E, Valledor-Estevill RF. Contenidos de inmunología en la formación de médicos residentes en Cuba. Antecedentes, etapas y tendencias. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado 24/06/2024]; 28(2): e6286. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6286

13. Plan de estudio E. Carrera Rehabilitación en Salud. Universidad de Ciencias Médicas de la Habana. Cuba .2020

14. Azevedo Da Silva J. Desarrollo de los recursos humanos para los sistemas locales de salud: Brasil. Edu Méd Salud[Internet]. 1993[citado 24/06/2024]; 27(1): 32-48. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-371566

15. Arias Sandoval L. El aprendizaje por proyectos una experiencia pedagógica para la construcción de espacios de aprendizaje dentro y fuera del aula. 2017 [citado 24/06/2024]; 12(1): 51-68. .Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6095686

Published

2024-08-30

How to Cite

1.
Rodríguez-Valdés L, Breijo-Worosz T, Victorero-Cabrera G, Estévez-Estévez Z, Serrat-Morales E. Podiatric training: place, role and importance in the Health Rehabilitation career in Cuba. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 Aug. 30 [cited 2025 Dec. 8];28(1):e6459. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6459

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES