Validation of educational software: “Mathematics for life” for students of technical vocational education
Keywords:
SOFTWARE, MATHEMATICS, LEARNING.Abstract
Introduction: educational software is a valuable tool for the development of the teaching-learning process of mathematics.
Objective: to determine the effectiveness of educational software as a resource for learning the mathematics subject in the career of Surveillance and Antivectorial Control.
Methods: a technological development study was carried out in the area of learning resources at the ¨ Lidia Doce Sánchez¨ Medical Sciences Branch of Mayarí, in the period from September 2023 to June 2024. The universe consisted of 65 first-year students of the Surveillance and Antivectorial Control (VLA) career and 14 teachers who teach these students. The sample was made up of 30 first-year VLA students and eight teachers who teach the mathematics subject, chosen intentionally. Theoretical methods and within the empirical ones, the questionnaire were used. A mixed estimation scale was used.
Results: it was developed Educational software for learning the subject of mathematics, structured with the modules: start, syllabus, exercises, glossary, media library, games and complements.100 % of the teachers and students surveyed, generally rated the resource as excellent.
Conclusion: the educational software was considered a valuable tool for learning mathematics, with high relevance, timeliness and easy access. It is recommended to use it and continue updating and improving it.
Downloads
References
1. Cala Pérez MJ, Rodríguez Pérez I. Resultados de la implementación del software educativo sobre la salud sexual y reproductiva. AMC [Internet]. 2022 [citado 11/02/2024]; 26: Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-02552022000100004&lng=es
2. Pacsi Candia GH, Condori Vilcapuma EC. Implementación de un software educativo para mejorar el aprendizaje de los estudiantes de primaria en el curso de comunicación de la Institución Educativa Mariscal Cáceres de Tacna utilizando el asistente virtual de Amazon Alexa en el año 2022. Repósitorio Universidad Privada de Tacna. [Internet]; 2022 [citado 11/02/2024]; Disponible en: https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/2535
3. Mite Yagual FA. El Software educativo en el aprendizaje de matemática. software didáctico. [Tesis]. Guayaquiil: Universidad de Guayaquil, Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación [Internet]; 2018 [citado 09/05/2019]. Disponible en: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/28162
4. Maldonado Zúñiga K, Vera Velázquez R, Ponce Delgado L, Toala Arias F. Software educativo y su importancia en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Científica Multidisciplinaria. [Internet] 2020 [citado 11/02/2024]; 4 (1): 123-130. Disponible en: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/211
5. Steven Tomalá R, González Reyes S. Software educativo como herramienta de aprendizaje de fracciones en estudiantes de básica media: Análisis documental Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades [Internet]. 2024 [citado 0107/2024];5(3):1123– 1134. Disponible en: https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2103
6. Manrique Betancourt J. Pesquisador matemático: software educativo para el aprendizaje del contenido de funciones en 11no grado. Rev. Joven Educador[Internet] 2022 [citado 19/02/2024]; (39): 59 - 75. Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rJEdu/article/view/1284
7. Suárez Lira JE, Canto Ramírez JL, Fernández Canul FA. La Enseñanza De Las Matemáticas y el Aprendizaje Basado En Proyectos: Hacia Una Didáctica Inclusiva. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar [Internet]. 2023[citado 19/02/2024]; 7(3): 3423-3448. Disponible en: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6416
8. Rodríguez Yagual CA, Cruz Rodríguez JD, Vélez Ramírez PA, Belduma Suquilanda RM, Jumbo Balcazar GL. Herramientas digitales y aprendizaje de matemáticas en estudiantes de una institución educativa de Ecuador. Ciencia Latina [Internet]. 2023 [citado 09/09/2024]; 7(1): 961-7. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4449
9. Machado Cuayo M, Gutiérrez Segura M, Zaldívar Pupo OL, Castillo Santiesteban Y C. Software educativo sobre instrumental y materiales para prótesis estomatológica. ccm [Internet]. 2019 [citado 21/04/2024]; 23(2): 334-346. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812019000200334&lng=es
10. Sánchez J, Iriarte P, Méndez M. Construyendo y aprendiendo con el computador. Integración de medios interactivos para la capacitación de profesores en informática educativa. VIII Congreso Nacional de Informática Educativa. Universidad del Bio; Chillán: Julio 1999: 25-36.
11. Guamán Azas EG. Software educativo y su incidencia en el desarrollo de habilidades matemáticas. Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Ambato: Ecuador. [Internet]. 2019 [citado 21/04/2024]. Disponible en: https://repositorio.uta.edu.ec/server/api/core/bitstreams/9853cef3-ac74-4930-82bd-f0656b6336a7/content
12. Llanes Mesa L, Mirabal Marjories, Chaos Correa T, Hernández Rodríguez M. Implementation of educational technology in the Basic Biomedical Sciences. Rev Hum Med [Internet]. 2021 Ago [citado 01/07/2024]; 21(2): 509-523. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202021000200509&lng=es. Epub 28-Ago-2021.
13. Erazo Luzuriaga AF. Integración de las TICs en el aula: Un análisis de su impacto en el rendimiento académico. ZAMBOS [Internet]. 2024 [citado 01/07/2024]; 3(1):56-72. Disponible en: https://revistaczambos.utelvtsd.edu.ec/index.php/home/article/view/12
14. Panchón González L, Garriga Alfonso N, González La Nuez O, Del Valle Torres R, Monzón Pérez M. Introducción de las TIC en el proceso de enseñanza en la Educación Médica Superior. Rev Méd Electrónica [Internet]. 2005 [citado 12/04/2019]; 27(2). Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/200/pdf
15. Zapata Gaibor CM. Aplicación del software Mathematica para el mejoramiento de enseñanza-aprendizaje a los docentes de matemáticas del bachillerato del año lectivo 2021-2022, en el Colegio Fiscal del cantón Chambo. Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Riobamba. [Internet]; 2023 [citado 10/04/2024]. Disponible en: http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/19285
16. Villacis Montoya DI, Jácome Vélez WJ, López Chica JA, Córdova Alarcón JR. Aplicación del software geogebra en el aprendizaje de funciones lineales con estudiantes de décimo año de la unidad educativa Manuel De Jesús Calle del cantón Quevedo. Ciencia Latina [Internet]. 2023 [citado 01/07/2024]; 7(1): 9428-45. Disponible en: https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5139
17. Moreno Jiménez LA, Zamora García, JL. Propuesta didáctica basada en las metodologías activas a través del uso del software GeoGebra para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Esmeraldas, Ecuador; 2022 [citado 10/04/2024]. Disponible en: https://repositorio.puce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/b913bcd4-3665-45a5-a6a9-3294c1c51fb9/content
18. Guerrero Ricardo I, Arévalo Rodríguez DN, González Arévalo E, Ramírez Arias Y Benítez Guerrero Y. Efectividad del software educativo sobre los defectos radiográficos en la asignatura de Imagenología Estomatológica. CCM. [Internet]. 2016 [citado 06/02/2017]; 20(2): 237-249. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200003
19. García Paredes NE, Chiliquinga García AI, Román Cañizares GN, Zurita Guachamín EM, Haro Sarango AF. Tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) en el aprendizaje universitario en el área de matemáticas. LATAM [Internet]. 2023 [citado 01/06/2024]; 4(1): 4342–4353. Disponible en: http://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/570
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/