Satisfaction with the use of information and communication technologies among family medicine residents
Keywords:
TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y LA COMUNICACIÓN; EDUCACIÓN MÉDICA; SATISFACCIÓN; RESIDENTES DE MEDICINA FAMILIAR., INFORMATION TECHNOLOGY; EDUCATION, MEDICAL; SATISFACTION; FAMILY PRACTICE.Abstract
Introduction: information and communication technologies (ICTs) transform education by improving access to information and fostering collaborative learning, but challenges remain in their proper integration and in medical training.
Objective: to assess the level of satisfaction and the factors associated with the use of information and communication technologies among Family Medicine residents at the University Polyclinic "Juana Naranjo León," during the second semester of the 2024–2025 academic year.
Methods: quantitative, descriptive, cross-sectional study with census sampling (n=25 residents). A validated questionnaire (α=0,85) with a 5-point Likert scale was applied to assess overall satisfaction, perceived usefulness, accessibility, ease of use, and technical support. The analysis included nonparametric tests and multiple linear regression.
Results: the median overall satisfaction was 3,0 (IQR: 2,0–4,0). Perceived usefulness showed the highest score (3,2; IQR: 2,8–4,0), while ease of use (2,5; IQR: 2,0–3,0) and technical support (2,8; IQR: 2,0–3,5) were the most critical. No significant differences were found by gender (p=0,72) or year of residency (p=0,13), but a moderate correlation was observed between perceived usefulness and satisfaction (ρ=0,52; p=0,007). The regression model explained 34 % of the variance (R²=0,34; p=0,02), with perceived usefulness (β=0,48; p=0,01) and ease of use (β=0,32; p=0,04) as key predictors.
Conclusions: satisfaction with information and communication technologies is moderate, influenced by perceived usefulness and ease of use. It is recommended to strengthen technical support and optimize tool usability.
Downloads
References
1. Barrientos Oradini N, Yáñez Jara V, Pennanen-Arias C, Aparicio Puentes C. Análisis sobre la educación virtual, impactos en el proceso formativo y principales tendencias. REV CIENC SOC-VENEZ [Internet]. 2022 [acceso 11/01/2025]; 28(4): 496-11. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/39144
2. Guerra Hernández I, Benítez Vargas B. Uso de las TIC Uso de las TIC en educación media superior. prepa3 [Internet]. 2024 [acceso 10/03/2025]; 11(22): 48-3. Disponible en: https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/12720
3. UNESCO. Qué necesita saber acerca del aprendizaje digital y la transformación de la educación [Internet]; 2024 [acceso 05/02/2025]. Disponible en: https://www.unesco.org/es/digital-education/need-know
4. UNESCO. Informe GEM 2023: Tecnología en la educación. ¿Una herramienta en los términos de quién? [Internet]; 2023 [acceso 09/03/2025]. Disponible en: https://www.unesco.org/gem-report/sites/default/files/medias/fichiers/2023/07/2023reportflyer_SP.pdf
5. Díaz-López MM, Gómez Restrepo LA, Martínez Lozano JC. Reimaginar la educación médica: uso de la tecnología e inteligencia artificial para educar, innovar y participar. Educ Méd Sup [Internet]. 2025 [acceso 13/03/2025]; 39. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/4309
6. Cervantes-López MJ, Peña-Maldonado AA, Ramos-Sánchez A. Uso de las tecnologías de la información y comunicación como herramienta de apoyo en el aprendizaje de los estudiantes de medicina. CienciaUAT [Internet]. 2020 [acceso 20/01/2025]; 15(1): 162-71. Disponible en: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v15i1.1380
7. Zamora Castro JC, Garay Núñez JR, Jiménez Barraza VG, Santos Quintero MI, Beltrán Montenegro MD. Vivencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación como apoyo al aprendizaje en estudiantes de medicina en tiempos de pandemia COVID-19. Dilemas Contemp [Internet]. 2023 [acceso 19/01/2025]; X(2). Disponible en: https://doi.org/10.46377/dilemas.v2i10.3504
8. Martínez Morales Y, Padilla García O, Concepción Rodríguez M, Gómez Fernández M, Crespo Garriga S, López Rodríguez SR. Modo de actuación creativo del docente universitario, singularidades para la educación a distancia. Gac méd espirit [Internet]. 2024 [acceso 22/01/2025]; 26. Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2617
9. Estrada Jiménez LE, Compte Ruiz HM, Solenzal Hernández K. Estrategia de superación profesional para potenciar la cultura informacional del docente universitario con el uso de herramientas infotecnológicas. Gac méd espirit [Internet]. 2023 [acceso 13/03/202525]; 25 (1). Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2540
10. Rojas H, Placencia Medina M. Uso docente de las tecnologías de la información y comunicación como material didáctico en Medicina Humana. RIEM [Internet]. 2018 [acceso 12/02/2025]; 7(26): 54-2. Disponible en: https://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/173
11. A, Perendones M, Roca F, Goñi M. Enseñanza de la medicina clínica en la virtualidad. Satisfacción de los estudiantes y desafíos pendientes. InterCambios. [Internet]. 2022 [acceso 15/03/2025]; 9(1). Disponible en: https://doi.org/10.29156/inter.9.1.9
12. Espinoza-Criollo E, Grefa-Quisahuan P. Herramientas digitales para potenciar la enseñanza de docentes de posgrado de odontología en la especialización de radiología maxilofacial. 593 Digit Publ CEIT [Internet]. 2024 [acceso 05/03/2025];9(3): 954-62. Disponible en: https://doi.org/10.33386/593dp.2024.3.2426
13. Montes M, Ramírez-Santana M. Experiencia de enseñanza usando metodologías activas, y tecnologías de información y comunicación en estudiantes de medicina del ciclo clínico. Form Univ [Internet]. 2020 [acceso 05/03/2025025];13(3): 65-76. Disponible en: https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000300065
14. Rojas Carrillo E, Benites Godinez V, Velasco González LE, Ramírez Corona AG, López Morán JA, Parrao Alcántara IJ, et al. Factores asociados al uso de tecnologías en información y comunicación en residentes de Medicina Familiar. Rev Esp Edu Med [Internet]. 2021 [acceso 25/01/2025]; 2(2). Disponible en: https://revistas.um.es/edumed/article/view/485371
15. Bory Ed, Barrios Herrero L, Vázquez Naranjo O, Arencibia Flores L, Lastayo Bourbon L, Pérez Yero C. Percepción estudiantil sobre una innovación evaluativa utilizando la plataforma Moodle. Edumecentro [Internet]. 2020 [acceso 04/03/2025]; 12(2). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1469
16. Del Castillo Saiz GD, Sanjuan Gómez G, Gómez Martínez M. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: desafío que enfrenta la universidad de ciencias médicas. Edumecentro [Internet]. 2018 [acceso 04/03/2025025]; 10(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/908
17. Cuellar F, Castro Gutiérrez E, Torres Cancino I, Castro Alonso M, González Flores G. Diagnóstico del uso de las TIC’s como recurso de aprendizaje de los estudiantes de Pregrado en la Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2020 [acceso 05/03/2025]; 42(5): 1-14. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3698
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miguel Angel Amaró Garrido, Jim Alex González Consuegra, Eliecer González Valdéz, Carlos Lázaro Jiménez Puerto, Tatiana Hernández González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/
