Environmental health education in the initial training of early childhood educators

Authors

Keywords:

SALUD; EDUCACIÓN EN SALUD; EDUCACIÓN EN SALUD AMBIENTAL; SALUD AMBIENTAL., HEALTH; HEALTH EDUCATION; ENVIRONMENTAL HEALTH EDUCATION; ENVIRONMENTAL HEALTH., SAÚDE; EDUCAÇÃO EM SAÚDE; EDUCAÇÃO EM SAÚDE AMBIENTAL; SAÚDE AMBIENTAL.

Abstract

Introduction: given the need to raise a generation committed to caring for the planet, it is essential to integrate environmental health education into the initial training of early childhood educators. This will allow educators to become agents of change in the community.

Aim: to evaluate the effectiveness of a brochure for environmental health education in the initial training of early childhood educators.

Methods: a pedagogical study was conducted between January and July 2022. A purposive sample of seven second-year students and five professors teaching during that academic year was selected. Document review, scientific observation, and participant interviews made it possible to address the topic at hand, using descriptive statistical methods for analysis.

Results: a brochure is being developed with guidelines for students in initial training as early childhood educators. It provides the knowledge needed to address health issues related to the environment and the adoption and promotion of healthy and sustainable behaviors.

Conclusions: the limitations identified in the year's objectives and methodological guidelines for addressing environmental education content related to health were addressed in the booklet's activities. The booklet's validity was demonstrated by the changes in attitudes and the development of knowledge among the students regarding environmental health promotion.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Sanchez J. Qué es la salud ambiental: definiciones y ejemplos [Internet].Barcelona: Ecología verde[Internet]; 2021[citado 11/06/2024]. Disponible en: https://www.ecologiaverde.com/que-es-salud-ambiental-definicion-y-ejemplos-1402.html

2. Garza V. SALUD AMBIENTAL, CON UN ENFOQUE DE DESARROLLO SUSTENTABLE. RESPYN[Internet]. 2002 [citado 11/06/2024]; 3(3): https://www.medigraphic.com/pdfs/revsalpubnut/spn-2002/spn023f.pdf

3. Pérez-Collado J, Peñalver-Sinclay AG, Bachiller-Sánchez MC, Pérez-Collado T, Arévalo-González E. Análisis del programa de estudios de Prevención en Salud en la carrera de Medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado: 14/10/2024]; 28(2024): e5971. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5971

4. Moreno Sánchez AR. Salud y medio ambiente. Rev Fac Med (Méx) [Internet]. 2022 Jun [citado 08/01/2024]; 65(3): 8-18. Disponible en: https://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2022.65.3.02

5. Angueira-Betancourt Y, García-Reyes O, Gómez-Pozo Y, Pérez-Velázquez JE, Rodríguez-Blanco L, Castro-Pérez G. Influencia medioambiental en la salud de los educandos con trastornos de la conducta. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2024 [citado: 06/08/2024]; 28(2024): e6191. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6191

6. Mena M. Promoción de la Salud ambiental: variables e indicadores del método instruccional. Ministerio del poder popular para la salud. Boletín de Malariología y Salud Ambiental[Internet]. 2022; LXII(1): 108 - 115 [citado 25/06/2024]. Disponible en: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2022/08/1381304/429-1481-1-pb.pdf

7. Ministerio de justicia. Ley 150/2022 “Del Sistema de los Recursos Naturales y el Medio. [Internet]. Cuba: GACETA OFICIAL DE LA REPÚBLICA DE CUBA[Internet]; 2023[citado 2024 Sep 7] Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/ley-no-150-2022-942951692

8. Colectivo de autores. Programa director de promoción y educación para la salud en el sistema nacional de educación. 2a ed. Cuba. Ministerio de educación[Internet]; 2007. [citado 05/08/2024] Disponible en: https://www.ecured.cu/Programa_Director_de_Promoci%C3%B3n_y_Educaci%C3%B3n_para_la_Salud_en_el_Sistema_nacional_de_Educaci%C3%B3n#Conceptos_que_aborda%20P%C3%A1g%203-8

9. Carrasquer Alvarez B. Las competencias en salud ambiental en los libros de texto. Rev Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias[Internet]. 2023; 20(1): 3 [citado 16/02/2024] Disponible en: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1301

10. Vidal MJ, Almenteros I, Aparicio J, Morales I, Portuondo M. Una salud. Educación Médica Superior[Internet]. 2021; 35(2): e2890 [citado 11/10/2024] Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2890

11. Organización Mundial de la Salud. Contributing to One World, One Health. A Strategic Framework for Reducing Risks of Infectious Diseases at the Animal–Human–Ecosystems Interface. Boletín OIE[Internet]; 2008 [acceso 21/12/2020]. Disponible en: https://onehealthin.com/wp-content/uploads/2019/03/owoh_14oct08-2.pdf

12. Percedo Abreu MI, Motes de Oca N, Alfonso Zamora P. Una salud: estrategia imprescindible por un mundo sanitariamente más seguro. Editorial Universidad. Cuba; 2020.

13. Organización Mundial de la Salud. El enfoque multisectorial de la OMS «Una salud». OMS[Internet]; 2017 [acceso 29/10/2024]. Disponible en: https://www.minsa.gob.pa/sites/default/files/publicacion-general/no2.pdf

14. UNESCO. Educación para el Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje [Internet]. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO Digital Library[Internet]; 2023 [citado 02/05/2024]. Disponible en: https://www.unesco.org/es/articles/educacion-para-los-objetivos-de-desarrollo-sostenible-objetivos-de-aprendizaje

15. Colectivo de autores. MODELO DEL PROFESIONAL DEL LICENCIADO EN EDUCACIÓN PRESCOLAR[Internet]; 2019 [citado 11/06/2024] Disponible en: https://www.uniss.edu.cu/wp-content/uploads/2019/08/5PREESCOLAR.pdf

16. Organización Panamericana de la Salud. Determinantes ambientales de salud. Agenda 2030. [Internet]. Washington.OPS [citado 05/10/2025]. Disponible en: https://www.paho.org/es/temas/determinantes-ambientales-salud

17. Organización Mundial de la Salud. Informe sobre los resultados de 2024 de la OMS muestra avances en materia de salud en todas las regiones a pesar de importantes dificultades. [Internet]. Ginebra: OMS; 2025 [citado 05/10/2025]. Disponible en: https://www.who.int/es/news/item/12-05-2025-who-results-report-2024-shows-health-progress-across-regions-overcoming-critical-challenges

18. Gómez Bohórquez PT, Espinosa Vega MC, Quiroga Carreño JA. Educación ambiental integral en la primera infancia: una revisión de experiencias educativas. Rev Iberoamericana de Educación [Internet]. 2025[citado 05/10/2025]; 97(1). Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/view/6559

Published

2025-10-06

How to Cite

1.
López-Noroña L, Morejón Carmona X, Martínez-Medina I, Vázquez-Campos J, Valiña-Molla L, Cabrera-Trujillo Y. Environmental health education in the initial training of early childhood educators. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2025 Oct. 6 [cited 2025 Dec. 8];29(1):e6847. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/6847

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES