Diagnóstico del Programa de Educación en el Trabajo en Gestión de Información en Salud / Diagnosis of the programme of study for the subject "Education in Work". Management of Health Information
Abstract
Se realizó una investigación descriptiva - longitudinal con el objetivo de perfeccionar el Programa de Educación en el Trabajo para una mejor conducción y desarrollo de alumnos y tutores en el perfil Gestión de Información en Salud (GIS), se aplico el método de encuesta anónima de preguntas cerradas dicotómicas a una muestra de 60 tutores de las diferentes unidades hospitalarias (Hospitales, Policlínicos) y Centros docentes (Filial de Tecnología de la salud, Facultad de Ciencias Medicas) del municipio Pinar del Río, coincidiendo con el universo de trabajo, comprobándose que las mayores dificultades radican en que 53 tutores desconocen la prioridad de las habilidades a desarrollar en sus estudiantes, así como 44 no poseen conocimientos en relacionar las diferentes habilidades a determinadas asignaturas; siendo la totalidad de los encuestados los que opinan la necesidad de perfeccionar especificando dicho programa. Partiendo de los resultados obtenidos hemos dosificado por disciplinas, semestres y asignaturas las habilidades que corresponden desarrollar en los diferentes años de la carrera, se programaron las rotaciones relacionándolas con las asignaturas que se imparten, realizando así las evaluaciones a los estudiantes al concluir cada rotación.
DeCS: ENSEÑANZA/rec hum, métodos, ENSEÑANZA TUTORIAL/rec hum, métodos, GERENCIA DE LA INFORMACIÓN/métodos, ORGANIZACIÓN DE LOS SISTEMAS DEL COMPUTADOR/métodos, ORGANIZACIÓN DE LOS SISTEMAS ESTADÍSTICOS/métodos, TUTORÍA/rec hum.
ABSTRACT
A descriptive-longitudinal research was conducted aimed at improving the program of study for the subject "Education in Work" to a better direction and development of students and tutors in the field of Management of Health Information. The method of anonymous survey with close dichotomy questions was applied to a sample of 60 tutors from the different hospitals units (Hospitals, Polyclinics) and Teaching Centers (Health Affiliate Technology, Medical University) in Pinar del Rio municipality, in agreement with the spaces of work. The majority of the difficulties were found in 53 tutors that did not know the priority of skills students must develop, 44 did not acquire knowledge when linking the different abilities to specific subjects. The totality of those polled referred about the need of improving the program of study. Considering the results obtained: skills to be developed throughout the different academic years were divided into subjects and terms, rotations related to the subjects taught as well, scheduling evaluations at the end of each rotation.
DeCS: Teaching/methods, tutorial learning/methods, Management of Health Information/methods, organization of computing system/methods, organization of the statistical systems/methods, tutorship.
Downloads
References
1. Vidal Ledo M, Alfonso Sánchez I, Laferté Trebejo A, Licenciatura de Tecnología de la Salud. Programa de Tecnologías e Informática: guía para el desarrollo de habilidades. La Habana: Instituto superior de Ciencias Médicas; 2006.
2. Cuba, Ministerio de Salud Pública. Instrucción VADI No.68. La Habana: MINSAP; 2006.
3. García J. Diseño, desarrollo y evaluación curricular. La Habana: Editorial Instituto del Libro; 2004.
4. Addina F. Diseño curricular. La Habana: IPLAC; 2005.
5. Cuba, Ministerio de Salud Pública. Instrucción Metodológica No.7. Líneas investigativas de las bibliotecas el Sistema Nacional de Información en Salud. La Habana: MINSAP; 2005.
6. Cuba, Ministerio de Salud Pública. Instrucción Metodológica No.7. Líneas investigativas de las bibliotecas del Sistema Nacional de Información en Salud. La Habana: MINSAP;-2005.
7. Mora Espinosa E, García Rubio G. Revolución científico - técnica, revolución social y revolución educacional. ACIMED [revista en la Internet]. 2008 Nov [citado 2011 Abr 13]; 18(5): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352008001100001&lng=es
8. Stusser Beltranena RJ, Rodríguez Díaz A. La informatización de la atención primaria de salud. Rev Cubana Med Gen Integr [revista en la Internet]. 2006 Dic [citado 2011 Abr 13]; 22(4): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252006000400012&lng=es
9. Márquez T. Tecnologías, democracia y placer. El rol de los nuevos mediadores electrónicos. Razón y palabra. [Sitio en Internet] Actualizado 2008 Nov 16 [citado 2009 Enero 9]. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n9/rol.htm
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/