Results of implementing a pre-language stimulation program in children with perinatal risk factors

Authors

  • Leydelys Castillo Valdés Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Logopedia y Foniatría. Máster en Atención Integral al niño. Asistente. Policlínico Universitario “Hermanos Cruz”. Pinar del Río.
  • Marcia Lòpez Betancourt Especialista de Segundo Grado en Logopedia y Foniatría. Máster en Atención Integral al Niño. Auxiliar. Hospital General Docente “Pedro Borrás Astorga”. Ciudad Habana
  • Carlos Luis Fernàndez Peña Licenciado en Educación, Especialidad de Matemática. Director del Centro de Estudios de la Calidad de la Educación en Pinar del Río. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive”. Pinar del Río.
  • Marta María Olivera Hernàndez Licenciada en Defectología. Máster en Educación Especial. Asistente. Policlínico Universitario “Pedro Borrás Astorga”. Pinar del Río.
  • Dora Castillo Silva Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Máster en Genética. Instructora.

Keywords:

Child language, Risk factors.

Abstract

Introduction: for many, learning one's mother tongue constitutes the human being's greatest intellectual feat. It is an accumulative process, where the main features become richer.
Objective: to design a stimulation program for prevention and timely treatment of language disorders in children with perinatal risk factors, so that it allows a proper development of basic elements of oral communication starting from the results of the pre-language stage evaluation. It was developed at the Abel Santamaria Cuadrado Ob-Gyn Hospital´s Neurodevelopment Service, in the period 2010-2011.
Material and method: an observational, descriptive, longitudinal, prospective study was carried out of logophoniatric medical records data processed into the statistical system InfStat 1.0. The target group consisted of 183 children and the sample comprised 142 children that conformed to the inclusion criteria.
Results: the sample presented 68 prenatal risk factors, 234 perinatal, and 150 neonatal. The association of risk factors predominated in a same child and gravity resulting from such association corresponded with the presence of moderate and mild risks for the onset of after-effects during the neurodevelopment. 94% of the children had language development in accordance with their age.
Conclusions: the study allowed effectiveness of the actions carried out by specialists and the family after the implementation of the stimulation program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Álvarez Lami L, Fernández Collazo L, Ferrer Sarmientos A, López Betancourt M, Capó Alonso MT, Regal Cabrera N, et al. Intervención Temprana. En: Logopedia y Foniatría. Editorial Ciencias Médicas, La Habana; 2008; 137-52.

2. Castillo L. La comunicación oral en niños con factores de riesgo perinatales. Hospital R. G. C [tesis de especialidad]. Ciudad Habana: Facultad de Ciencias Médicas Manuel Fajardo.; 2010.

3. Fernández G, Rodríguez X. Clasificación, evaluación, caracterización y diagnóstico logopédico de los trastornos del lenguaje. En: Fernández G, Rodríguez X. Logopedia. Editorial Pueblo y Educación, La Habana; 2011; 71-103.

4. Hincapie-Henao L. Trastorno específico del desarrollo del lenguaje en una población infantil colombiana.? Univ. Psychol[internet]. Aug.? 2008 [citado enero 2011]; 7(2): Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672008000200019&lng=en

5. Law J, Garret Z, Nye C. Intervenciones de terapia del habla y el lenguaje para niños con retraso o trastorno primario del lenguaje. Cochrane Library. [Internet]. 2010. [citado 21 de septiembre de 2011]; 5: [Aprox. 82p.]. Disponible en: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD004110/pdf

6. Domínguez Dieppa F, Cejas Pérez G, Roca Molina MC, Millán Cruz Y. Neurodesarrollo de primeros neonatos cubanos ventilados con alta frecuencia. Rev Cubana Pediatr? [Internet]. 2009? Dic [citado? 2010? Oct? 05];? 81(4): [Aprox. 10p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75312009000400005&lng=es

7. Suárez E., Montero A.L., Perera R., Mestre P. El Pre-lenguaje etapa esencial del neurodesarrollo. [monografía en internet]. La Habana: INFOMED; 2009: Disponible en: http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/rehabilitacion-logo/el_pre-lenguaje_etapa_esencial_en_el_neurodesarrollo.pdf [citado 11 de septiembre de 2011]

8. Moreno Guerrero A. La Estimulación Temprana. Revista digital Innovación y Experiencias Educativas. [Internet]. enero 2009 [citado5 de septiembre de 2009]; 14: [Aprox. 9p.]. Disponible en: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_14/AMALIA_MORENO_1.pdf

9. Pérez Ruiz Y. La preparación de la familia en la estimulación del lenguaje en la edad temprana. Manual de orientación. Contribuciones a las Ciencias Sociales. [Internet]. noviembre 2010[citado diciembre 2011]; 10: Disponible en: http://biblioteca.utec.edu.sv/siab/virtual/elibros_internet/55797.pdf

10. Fernández G, Pons M, Carreras M, Rodríguez X. Trastornos del nivel comunicativo lenguaje: retraso del lenguaje, disfasia y afasia del desarrollo. Caracterización y atención logopédica. En: Fernández G. Logopedia. Editorial Pueblo y Educación, La Habana; 2012; 71-103

11. Rodríguez A. M. Un futuro sin barreras. Retrasos del lenguaje, Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 2011.

12. Díaz R. E. Un futuro sin barreras. Orientaciones a los especialistas que trabajan con niños en situación de riesgo biológico, Editorial Pueblo y Educación. La Habana. 2011.

Published

2013-12-25

How to Cite

1.
Castillo Valdés L, Lòpez Betancourt M, Fernàndez Peña CL, Olivera Hernàndez MM, Castillo Silva D. Results of implementing a pre-language stimulation program in children with perinatal risk factors. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2013 Dec. 25 [cited 2025 Jul. 31];17(6):74-86. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/789

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES