Postgraduate education in English Language discipline with specific purposes for the dentists in Pinar del Rio province

Authors

  • Carlos Lázaro Crespo Palacios Licenciado en Educación. Especialidad Lengua Inglesa. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Oscar Trujillo Chong Licenciado en Educación. Especialidad Lengua Inglesa. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Bárbara Montané González Licenciada en Educación. Especialidad Lengua Inglesa. Asistente. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Yuleisy Azcuy González Licenciada en Educación. Especialidad Lengua Inglesa. Asistente. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Ramón G. Milián Soto Especialista de primer Grado en Medicina Interna. Asistente. Sede Universitaria de Consolación del Sur. Pinar del Río.

Keywords:

Teaching, Medical education.

Abstract

The process of postgraduate education in English Language discipline at Higher Medical Education constitutes a significant requisite in current times. This is observed in the poor performance of dentists in Pinar del Rio province when the examination to obtain the established teaching ranks according to the regulations of Higher Education in the country is applied, as well as the tests in English Language to take the master's and philosophy doctor degrees. A literature review was conducted to determine the state of the art of such process. A group of dentists of the province was interviewed to confirm the empiric existence of the problem and the records of the Department of the Teaching Secretary at Medical University were checked to determine the quantity of postgraduate courses that were taught in English Language with specific purposes to the dentists during the past five years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Barbier JM. La evaluación en los procesos de formación. Paidós, Barcelona, 2008; p. 8. Disponible en: http://www.metabase.net/docs/upn/11473.html [citado enero 2011]

2. Benítez Gener A, Guerra García L, Pérez Martínez D, Pino Ledesma L, Labrador Labrador E. Propuesta de estrategia metodológica para la asignatura de Inglés en estudiantes de 4to año de Medicina. Rev Ciencias Médicas [revista en la Internet]. 2010 Mar [citado 2011 Mayo 03]; 14(1): 327-338. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942010000100032&lng=es

3. Concepción Pacheco JA, Amador Díaz E. La competencia comunicativa y su relación con la enseñanza del idioma inglés en las Ciencias Biomédicas. Gaceta Médica Espirituana [revista en internet] 2006[citado enero 2011]; 8(3): 31. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/gme/pub/vol.8.(3)_07/p7.html

4. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Modelo del Profesional. Plan de Estudios D. Nuevo Diseño Curricular para la formación del Estomatólogo General Básico. Ministerio de Salud Pública, La Habana, 2007; p.3.

5. Acosta Ortega LF. Programa de la Disciplina Idioma Inglés Carrera: Estomatología. Ministerio de Salud Pública, 2007; p.5.

6. Moré Peláez María J, Pérez Ortiz I, Bueno Velazco C. Curso introductorio de Inglés con Fines Médicos. Rev Hum Med [revista en la Internet]. 2009 Ago [citado 2011 Mayo 03]; 9(2): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202009000200013&lng=es

7. Puig JS. La enseñanza del inglés con fines específicos: una propuesta teórico-metodológica para la educación postgraduada en las Ciencias Médicas. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de La Habana, 2008; p.20

8. Cuba. MINSAP. Reglamento para el establecimiento del sistema de créditos académicos en el Sistema Nacional de Salud Pública. La Habana, MINSAP, 2004. p.5.

9. Hutchinson T, Waters A. English for Specific Purposes: a learning-centred Approach. Cambridge University Press. Cambridge; 1987. p. 6-8, 17, 19.

10. Ballestero C, Batista J. Evaluación de la enseñanza del inglés con fines específicos en educación superior. Omnia [revista en internet] 2007[citado enero 2011]; 13(1): 105-29. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=73713106

11. Batista JT, León MT, Alburguez M. De los objetivos educativos a un enfoque por competencias en la enseñanza de lenguas extranjeras. Omniaèn internet]2009[citado enero 2011]; 15(1). p. 95-115. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=73711473007

Published

2011-10-01

How to Cite

1.
Crespo Palacios CL, Trujillo Chong O, Montané González B, Azcuy González Y, Milián Soto RG. Postgraduate education in English Language discipline with specific purposes for the dentists in Pinar del Rio province. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2011 Oct. 1 [cited 2025 Oct. 13];15(3):168-79. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/807

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES