Structural and functional relations of a system of communicative tasks for Vision One in 1st academic year of Dentistry studies

Authors

  • Oscar Trujillo Chong Licenciado en Educación. Especialidad en Lengua Inglesa. Máster en Lengua Inglesa. Profesor Auxiliar. Filial Estomatológica de Pinar del Río.
  • Bárbara Montané González Licenciada en Educación. Especialidad en Lengua Inglesa. Asistente. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Carlos Crespo Palacio Licenciado en Lengua Inglesa. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Juan Carlos González García Licenciado en Educación. Especialidad en Lengua Inglesa. Instructor. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Massiel Caridad Bravo Hernández Licenciada en Educación. Especialidad en Lengua Inglesa. Asistente. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Keywords:

Structural and functional relations, System of communicative tasks, Teaching-learning process.

Abstract

This research paper was aimed at preparing the structural and functional relations of a system of communicative tasks in English Language (Vision One) to the 1st academic year of Dentistry at Medical University in Pinar del Rio. A documentary analysis of the student's text book, reports of the English department, minutes from the meetings of the teaching staff, results of tests, controls to lessons; experience of the group of professors and of the author's own experience were as well examined, where the existence of problems arose, and observing deficiencies in the teaching and learning materials used in the direction of the teaching-learning process along with the levels of knowledge reached by the students, particularly in the development of oral skills. Results were far from the prospects and social needs, which motivated the implementation of this descriptive-explanatory research. By means of the analysis of Unit-2 of Vision One course, the structural and functional relations that this system of communicative tasks in English Language must contain, were referred and exemplified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Trujillo Chong O. Un sistema de tareas comunicativas para desarrollar la habilidad de expresión oral de la lengua inglesa en primer año Estomatología de la Universidad Médica de Pinar del Río. Tesis en opción del grado de Master en Educación. Universidad de La Habana; La Habana: 2010: p. 7

2. Acosta R, Alfonso Hernández J. Didáctica interactiva de la comunicación. Pinar del Río: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Rafael M. de Mendive"; 2008: p.4

3. Mijares Z. Un conjunto de procedimientos y tareas para el desarrollo de la dimensión estratégica de la expresión oral como habilidad comunicativa del inglés en el 10mo grado del Instituto Preuniversitario Vocacional de Ciencias Pedagógicas del municipio Pinar del Río. Pinar del Río: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Rafael M. de Mendive"; 2009: p.25

4. Mijares Núñez L. El desarrollo de la expresión oral del inglés en Preuniversitario como habilidad para la vida. Revista Científico Pedagógica Mendive [revista en internet]. enero - marzo, 2009 [citado enero 2010]; 7(26): Disponible en: http://www.ucp.pr.rimed.cu/sitios/revistamendive/nanteriores/Num26/2.htm

5. Suárez J. Vision One. Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2006: p. 4

6. De Armas Ramírez N, Lorences González J, Perdomo Vázquez JM. Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes a la investigación educativa. [monografía en internet]. Disponible en: http://ftp.ceces.upr.edu.cu/centro/repositorio/Textuales/Articulos/Aportes_de_la_Investigacin.pdf [citado enero 2011]

7. Marimón Torres LM. Sistema de tareas comunicativas para el desarrollo de la habilidad de expresión oral en lengua inglesa, en los estudiantes de 4to año de licenciatura en turismo de la Sede Universitaria de Pinar del Río. Tesis para optar por el título de Máster en Educación. La Habana: Universidad de La Habana.; 2009, p. 51

8. Cabrera Cabrera R. Alternativa metodológica para la enseñanza del idioma francés en el instituto preuniversitario de ciencias exactas "Federico Engels" de Pinar del Río. Tesispor el título de Máster en Educación. Pinar del Río: UCPPR "Rafael M. de Mendive"; 2009, pp.55, 56, 57

9. Acosta R, Pérez JE y Rosas Iracabal G. Tareas docentes profesionales para la formación y superación pedagógica de profesores de lenguas. Pinar del Río: UCPPR "Rafael M. de Mendive"; 2008, p.94

10. Richards JC. Communicative language teaching today [monografía en internet]. p.31. Disponible en: http://www.professorjackrichards.com/pdfs/communicative-language-teaching-today-v2.pdf [citado enero 2011]

Published

2011-10-01

How to Cite

1.
Trujillo Chong O, Montané González B, Crespo Palacio C, González García JC, Bravo Hernández MC. Structural and functional relations of a system of communicative tasks for Vision One in 1st academic year of Dentistry studies. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2011 Oct. 1 [cited 2025 Sep. 17];15(3):180-92. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/808

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES