Half a century of Nursing Education in Pinar del Rio. 1961-2011

Authors

  • Esperanza Pozo Madera Licenciada en Enfermería. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Consultante y Auxiliar. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río.
  • Verónica Marina Nieto González Licenciada en Enfermería. Asistente. Filial Provincial de Tecnología de la Salud "Simón Bolívar" de Pinar del Río.
  • Liduvina Álvarez Miranda Licenciada en Enfermería. Máster en Enfermería. Profesora Consultante y Auxiliar. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río.
  • Maria Valle Hernández Licenciada en Enfermería. Máster en Longevidad Satisfactoria. Profesora Auxiliar. Facultad de Ciencias Médicas "Dr. Ernesto Che Guevara de la Serna". Pinar del Río.
  • Joaquín Pérez Labrador Especialista de Primer Grado en Organización y Administración de Salud. Profesor Auxiliar. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Keywords:

History of Nursing, Nursing.

Abstract

In 1958, Pinar del Rio province had only 50 female nurses, almost all them living in the capital of the province. A descriptive, cross-sectional study aimed at describing the most relevant aspects of half a century of nursing education in Pinar del Rio province was conducted. The sample was chosen at random from the total of instructors having experience in teaching activities, chiefs of nursing work and students that expressed their experiences, and from the documents existing in the provincial centers of historical documentaries, together with the information in general secretary's office of the medical school; using theoretical and empirical methods to carry out this research. From 1961 to 1981 ancillary nurses were trained, having training courses of 2 and 3 academic years and the opening of "Marina Azcuy" Nursing School as well as "Simon Bolivar" Health Polytechnic Institute. The studies of Baccalaureate in Nursing was opened in 1982 having the characteristics of weekly courses, making possible the starting of daytime courses for 5 academic years and the instruction of nursing students supported by the New Pedagogical Model in 2004. Another important development nursing personnel have reached in the province is the formation of Specialists and Master's degree in Nursing, Pedagogy and other Master's Degrees of Comprehensive Access. Stating as a conclusion that during 50 years our nursing professionals have been trained and they are able to take care of the healthy and sick population in Cuba and in other parts all over the world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Leonard Castillo A. Historia de la Enfermería en Cuba. Revista 16 de Abril. 1980; 19(10): 3-4.

2. Izquierdo López E. Breve historia de la enfermería en Cuba. Revista Habanera de Ciencias Médicas. 2003; 2(5): 2-4.

3. Ancheta Nieblas E. Historia de la enfermería en Cuba. Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2004: 64.

4. Torres Esperón JM, Urbina Laza O. Perfiles profesionales, funciones y competencias del personal de Enfermería en Cuba. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2006 Mar [citado 2012 Feb 24]; 20(1): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000100002&lng=es

5. Fenton Tait M, Bello Fernández NL. Formación de recursos Humanos de enfermería. Breve historia de la enseñanza de la enfermería cubana. En: Proceso Enseñanza Aprendizaje. Temas de Enfermería. Ciudad de la Habana: ECIMED; 2009: 169.

6. Gómez Gómez E. La salud y las mujeres en América y el Caribe. Viejos problemas y nuevos enfoques. [internet] 2006 [Consultado 2 Nov. 2006]. Disponible en: http://www.eclac.cl/publicaciones/xml/7/5687/lcl990.pdf

7. Fernández Vera M, Alarcón Ulloa O, Contreras Cué J. Apuntes históricos de la Salud Pública en Pinar del Río.1819-1958. Cuaderno de Historia de la Salud Pública. 1992; 77: 44.

8. Alonso Pérez S, Menéndez García R, Álvarez Miranda L, Castillo Fonte C. Formación de recursos humanos en enfermería. Rev Cubana Enfermer [revista en la Internet]. 2000 Abr [citado 2012 Feb 24]; 16(1): 46-50. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192000000100008&lng=es

9. López Álvarez M, Pozo Madera E, Torres García C, Álvarez Miranda L, Alonso Pérez S. Proceso docente educativo en la carrera de enfermería Facultad de Ciencias Médicas. Pinar del Río, 1982-2006. Rev Ciencias Médicas [revista en la Internet]. 2007 Nov [citado 2012 Mayo 17]; 11(4): 98-107. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000400008&lng=es.

10. Bello Fernández N, Fenton Tait MC. Nuevo modelo pedagógico de enfermería: un gran reto. Rev Cubana Enfermer [revista en la Internet]. 2006 Dic [citado 2012 Feb 24]; 22(4): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192006000400002&lng=es

Published

2012-05-04

How to Cite

1.
Pozo Madera E, Nieto González VM, Álvarez Miranda L, Valle Hernández M, Pérez Labrador J. Half a century of Nursing Education in Pinar del Rio. 1961-2011. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2012 May 4 [cited 2025 Nov. 5];16(2):20-37. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/889

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES