The state examination, a useful reference to the methodological work of Dentistry specialty

Authors

  • Zenobia de la Caridad Trujillo Saínz Especialista en Bioquímica Clínica. Máster en Educación Médica Superior. Filial Docente Provincial Briones Montoto. Pinar del Río.
  • José Antonio Guerra Pando Especialista en Estomatología General Integral. Filial Docente Provincial Briones Montoto. Máster en Ciencias en Urgencias Estomatológica Pinar del Río.
  • Daimy Henríquez Trujillo Licenciada en Enfermería. Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río.

Keywords:

Teaching, Dentistry.

Abstract

Introduction: It is of public interest to guarantee the quality of the graduate, in every society university graduates are recognized as one of the major wealth of a country and the greatest social value.
Objective: to examine the ways, styles and results of the state examinations during three stages to train human resources at dentistry specialty.
Method: a retrospective study was carried out in three stages choosing 60 state-examination certificates at random where the average qualifications and the opinion of the experts about the variables influencing on the quality of the ending results.
Results: A study carried out during the 80s and the 90s, the average of qualifications which assessed work-related competence were higher to the ones obtained in the state examinations of the final decade in the present century. The results obtained in 2008 and 2010 showed more homogenous trends with an increase in the average of qualifications at performance level and a decrease in competences. The quality of those entering the university influenced, in addition to the implementation of the new methodological along with the administrative work styles in the teaching staff conforming the discipline of integration.
Conclusion:
The state examination constitutes a moment in the system of the curricular evaluation, it contains a high methodological value to the work of the special didactics of the diverse teaching staffs that make up the Syllabus of dentistry studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Backhoff E, Larrazolo N, Rosas N. Nivel de dificultad y poder de discriminación del examen de habilidades y conocimientos básicos. (EXHCOBA). Rev electrónica de Inv Educ[internet]. 2000[citado enero 2012];2(1):11-28. Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol2no1/contenido-backhoff.html

2. Vicedo Tomey A. Cinco propuestas doctrinales en relación con la formación por competencias. Rev Edu Med [internet]. 2011[citado enero 2012]; 25(3): 2011. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol25_3_11/ems14311.htm

3. González Díaz C, Sánchez Santos L. El diseño curricular por competencias en la educación médica. Edu Med Sup [internet]. 2003[citado enero 2012]: 17(4): Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol17_4_03/ems04403.htm

4. Moreno Montañez M, Quintana Regalado G. Caracterización del examen estatal escrito en la especialidad de Medicina General Integral. Edu Med Sup[internet]. 2009[citado enero 2012]; 23(3): Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas(ems)vol23-3-09/ems03309.htm

5. Pernas Gómez M. et al. Propuesta de sistema de trabajo metodológico para la carrera de Licenciatura en Enfermería. Edu Med Super[internet]. sept 2010 citado enero 2012]; 24(3): 320.343. Disponible en: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol_24_3_10/ems05310.htm

6. D`Ambrosio U. Evaluación del rendimiento de del alumno. Investigación en la sala de clases: acciones pedagógicas complementarias. Boletín de Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. agosto 1996; (40).

7. Pernas Gómez M, Zubizarrerta Estévez M, Miralles Aguilera E, Bello Fernández N, Quesada Rodríguez M. Acerca de las estructuras asesoras metodológicas para la aplicación del nuevo modelo de formación de enfermeros en Cuba. Edu. Med. Super [internet]. dic 2008[citado enero 2012]; 22(4): Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol22_4_08/ems03408.htm

8. Carrero de Celis R, Salgado González L. Otros aspectos de la evaluación histórica de la educación médica superior en Cuba desde 1959 hasta el 2004. Edu. Med Sup [ìnternet]. 2005[citado enero 2012]; 19(3): Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol19_3_05/ems08305.htm

9. Fiallo JP. Las relaciones interdisciplinares una vía para incrementar la calidad de la educación. Habana: Edit. Pueblo y Educación; 1996: 7-10.

10. Cruz Borroto ER, Salas Perea RS. Acreditación en la evolución Universitaria. Educ Med Sup [internet]; 2004[citado enero 2012]; 18(3): Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol18_3_04/ems01304.htm

11. Salas Perea RS. Propuesta de estrategia para la evaluación del desempeño laboral de los médicos en Cuba. Edu Med Super [internet]. 2010[citado enero 2012]; 24(3):387-417. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000300011&lng=es.

12. Lima Sarmiento L, Pérez Esquivel GJ, Díaz Molleda M, Rodríguez Milera JD, Montano Luna JA. La aplicación del sistema de evaluación en la asignatura de Morfofisiología Humana III, desde la perspectiva del profesor. Educ. Med. Super [internet].2010 [citado enero 2012]; 24(3):298-311. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol_24_3_10/ems04310.pdf

13. Blanco Aspiazu MA, Morales González H, Rodríguez Collar TL. Actividad, acciones y operaciones en el proceso de diagnóstico. Educ Med Sup [internet]. 2010 [citado enero 2012]; 24(3): 352-359. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol_24_3_10/ems07310.htm

14. Ramos Hernández L, Prida Reinal M, Basulto Gómez ML. Satisfacción de los estudiantes con el procedo formativo en la Escuela de Medicina de Zanzibar. Edu Med Sup [internet], Dic 2011 [citado enero 2012]; 25(4):428-435. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/vol25_4_11/ems05411.htm

Published

2012-07-02

How to Cite

1.
Trujillo Saínz Z de la C, Guerra Pando JA, Henríquez Trujillo D. The state examination, a useful reference to the methodological work of Dentistry specialty. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2012 Jul. 2 [cited 2025 Jul. 31];16(3):226-35. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/942

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES