System of Quality Management in Radiotherapy Service at Cancer Patient Care Center in Pinar del Río

Authors

  • Julio Cesar Basabe Santana Centro de Información y Gestión Tecnológica de Pinar del Río (CIGET)
  • Yoval Aguiar Ferro Centro de Atención al Paciente Oncológico de Pinar del Río
  • Daiana Ivis Suárez Ordaz Centro de Información y Gestión Tecnológica de Pinar del Río (CIGET)
  • Juan Francisco Labrador Días Centro de Atención al Paciente Oncológico de Pinar del Río
  • Julio Nazco Torres Centro de Atención al Paciente Oncológico de Pinar del Río

Keywords:

QUALITY, MANAGEMENT, PROCESS, RADIOTHERAPY.

Abstract

Introduction: taking into account the need to manage the internal processes effectively, and giving a greater emphasis to the multidisciplinary approach and understanding the specialty of cancer as a process of integral and continuous care in which diverse medical, technical and social processes interact in order to offer a service of quality, complying with the requirements of the National Nuclear Safety Center as a regulatory body, Cancer Patient Care Center in Pinar del Río designed a Quality Management System based on the requirements described in ISO 9001: 2015 Quality Management System-Requirements.

 

Objective: to implement a suitable Quality Management System for the characteristics of the Radiotherapy Service of this entity.

 

Methods: direct observation, interviews, studies and examinations of the Cuban norms and resolutions related to the topic were used for the development of this research, in addition to analytical tools and techniques.

 

Results: this viable solution was confirmed for the public health entities and medical services in general. Currently, the Center has the recognition and endorsement of the National Center for Nuclear Safety to be the first entity of its kind in the country that presents an implemented a Quality Management System.

 

Conclusion: the application in the Center demonstrated a change in its traditional management approach to a management by processes, favoring the efficiency, guaranteeing a greater participation of the interested parties and a considerably increasing of satisfaction showed by the patients with the service received.

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Author Biographies

Julio Cesar Basabe Santana, Centro de Información y Gestión Tecnológica de Pinar del Río (CIGET)

Ingeniero Industrial, Profesor Asistente de la Universidad de Pinar del Río y Consultor Empresarial del Centro de Información y Gestión Tecnológica de Pinar del Río.

Yoval Aguiar Ferro, Centro de Atención al Paciente Oncológico de Pinar del Río

Licenciado en Física, Especialista en Fisica Médica del centro de Atención al paciente Oncológico de Pinar del Río y Profesor Asistente de la Universidad de Ciencias Médicas.

Daiana Ivis Suárez Ordaz, Centro de Información y Gestión Tecnológica de Pinar del Río (CIGET)

Ingeniera Industrial, Máster en Calidad Total, Profesora Asistente de la Universidad de Pinar del Río y Consultora Empresarial del Centro de Información y Gestión Tecnológica de Pinar del Río.

Juan Francisco Labrador Días, Centro de Atención al Paciente Oncológico de Pinar del Río

Especialista 1er Grado en Oncología y Jefe del Servicio de Radioterapia del Centro de Atención al Paciente Oncológico de Pinar del Río.

Julio Nazco Torres, Centro de Atención al Paciente Oncológico de Pinar del Río

Licenciado en Radioquímica, Especialista en Fisica Médica del centro de Atención al paciente Oncológico de Pinar del Río y Profesor Asistente de la Universidad de Ciencias Médicas.

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Published

2017-05-03

How to Cite

1.
Basabe Santana JC, Aguiar Ferro Y, Suárez Ordaz DI, Labrador Días JF, Nazco Torres J. System of Quality Management in Radiotherapy Service at Cancer Patient Care Center in Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 May 3 [cited 2025 Aug. 1];21(2):239-4. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2914

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