NephroWeb: an alternative for the professional training of nephrology-geriatric care

Authors

  • Julio Cesar Candelaria Brito Policlìnico Docente 5 de Septiembre
  • Claudia Acosta Cruz Policlìnico Docente 5 de Septiembre
  • Fèlix Raùl Ruiz Pèrez Policlìnico Docente Luis A. Turcios Lima
  • Orestes Labrador Mazòn Policlìnico Docente 5 de Septiembre
  • Carlos Gutièrrez Gutièrrez CIMEQ

Keywords:

OVERCOMING, TEACHING, WEB BROWSER / USE

Abstract

Introduction: postgraduate training from the Primary Health Care in function of geriatric patients who suffer from nephrological diseases lacks of teaching methods to instruct these specialists properly, enabling the acquisition of knowledge and the development of skills from a tutorial and developer approach, there are shortcomings in the application of theoretical and practical criteria in the management of chronic kidney disease.

 

Objective: to design a piece of teaching aids, contributing this way to the process of professional training in the care of geriatric patients suffering from nephrological diseases.

 

Method: it was based on a technological innovation project, in postgraduate area, starting from an exploratory study, in the period from May 1, 2015 to April 30, 2016. A tutorial type web site was completed using the Pinegrow Web Editor tool - 2.5. The criteria of experts were applied and validated.

 

Results: the information-technological tool consisted of several sessions that allowed the grouping of theoretical knowledge about Nephrological geriatric care in the postgraduate area, which included the access to books, theses, protocols, interviews to experts and instruction guidelines.

 

Conclusion: the educational software contributes to the development of intellectual abilities, motivation of the professionals and the assimilation of contents in an accessible way.

 

 

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Cesar Candelaria Brito, Policlìnico Docente 5 de Septiembre

Especialista de II Grado en MGI. Profesor Asistente

Claudia Acosta Cruz, Policlìnico Docente 5 de Septiembre

Especialista de I Grado en MGI

Fèlix Raùl Ruiz Pèrez, Policlìnico Docente Luis A. Turcios Lima

Especialista de I Grado en MGI

Orestes Labrador Mazòn, Policlìnico Docente 5 de Septiembre

Especialista de I Grado en MGI

Carlos Gutièrrez Gutièrrez, CIMEQ

Doctor en Ciencias Mèdicas. Especialista de II Grado en MGI. Profesor Titular

References

1. Valencia NG, Huertas AP, Baracaldo PO. Los ambientes virtuales de aprendizaje: una revisión de publicaciones entre 2003 y 2013, desde la perspectiva de la pedagogía basada en la evidencia. Revista Colombiana de Educación, 2014[citado 2017 feb 19]; (66):[Aprox.30p]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n66/n66a04.pdf

2. Linares M. Diseño de un software para la enseñanza de la asignatura Programación y Gestores de Bases de Datos en la carrera de Tecnología de la Salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Out [citado 2016 Mar 25] ; 18( 5 ):[Aprox.10p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000500013

3. Ruiz-Piedra A, Gómez-Martínez F. Software educativo y principios éticos. Educación Médica Superior[internet]. 2013[citado 2014 feb 19]; 27(2). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/161

4. García H, Navarro L, López M, Rodríguez Md. Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 2017 May 10];6(1):[Aprox. 12 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/373

5. Prieto Díaz V, Quiñones La Rosa I, Ramírez Durán G, Fuentes Gil Z, Labrada Pavón T, Pérez Hechavarría O, et al. Impacto de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación y nuevos paradigmas del enfoque educativo. Educ Med Super[Internet]. 2011 mar[citado 2016 jul 06]; 25(1):[Aprox.7p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000100009

6. Vidal Ledo MJ, Alfonso Sánchez I, Zacca González G, Martínez Hernández G. Recursos educativos abiertos. Educ Med Super [Internet]. 2013 Sep [citado 2016 Mar 02]; 27(3): [Aprox. 13p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000300016

7. Gutiérrez M, Ochoa MO. Software educativo para el aprendizaje de la asignatura Rehabilitación II de Estomatología. CCM [Internet]. 2014 Jun [citado 2017 Mar 25] ; 18( 2 ):[Aprox.9p] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200013 .

8. Rodríguez Jiménez D, López Feito M, Rodríguez Arias S. Software educativo para la enseñanza-aprendizaje del psicodiagnóstico de Rorschach. EDUMECENTRO. [Internet]. 2013 [citado 2014 Mar 02]: 5(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200006

9. González L, Arango S, Vásquez C, Ospina J. (2015). Campo de investigación en tecnologías de información y comunicación: estrategia de gobernanza en la Universidad de Medellín. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería[internet]2016[citado 2016 mar 25];23(2):[Aprox.10p]. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-33052015000200015

10. Marcano I, Benigni G. Análisis de alternativas metodológicas para el desarrollo de software educativo. Saber. Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente [Internet]. 2014 Set [citado 2017 Mar 25] ; 26( 3 ):[Aprox.7p]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=427739473009

11. Boude O. Desarrollo de competencias genéricas y específicas a través de una estrategia mediada por TIC en educación superior (II). Educ Med Super [Internet]. 2014 Dic [citado 2017 May 10] ; 28( 4 ): [Aprox.14p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000400005

12. Llorente Cejudo MC. Assesing personal Learning Environments (PLEs). An expert evaluation. J New Approaches in Educ Res [Internet]. 2013 [citado 17 Oct 2013];2(1):[Aprox. 7 p.]. Disponible en: http://naerjournal.ua.es/article/view/v2n1-6

13. Technology Informatics Guiding Education Reform . The TIGER initiative: informatics competencies for every practicing nurse: recommendations from the TIGER collaborative[Internet]. 2014 [cited 2015 May 26]. Available from: Disponível em: http://s3.amazonaws.com/rdcms-himss/files/production/public/FileDownloads/tiger-report-informatics-competencies.pdf

Published

2017-06-01

How to Cite

1.
Candelaria Brito JC, Acosta Cruz C, Ruiz Pèrez FR, Labrador Mazòn O, Gutièrrez Gutièrrez C. NephroWeb: an alternative for the professional training of nephrology-geriatric care. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Jun. 1 [cited 2025 Aug. 1];21(3):399-405. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2975

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES