Academic stress and learning results in medical students

Authors

  • Julio Héctor Conchado Martínez Universidad Catolica de Cuenca.
  • Robert Iván Alvarez Ochoa Universidad Católica de Cuenca http://orcid.org/0000-0002-2431-179X
  • Gabriela del Rosario Cordero Cordero Universidad Catolica de Cuenca.
  • Fausto Horacio Gutiérrez Ortega Universidad Catolica de Cuenca.
  • Francisco Agenor Terán Palacios Universidad Catolica de Cuenca.

Keywords:

ACADEMIC PERFORMANCE, STRESS, STUDENTS, MEDICAL, FACULTY, PSYCHOPHYSIOLOGY.

Abstract

Introduction: academic demands behave like stressors leading to student stress, an experience is shown.

Objective: to evaluate the possible association between levels of academic stress and learning results in students of the second academic year of medicine at  Cuenca Catholic University - Azogues Venue.

Methods: a cross-sectional study was carried out involving 72 students of both genders. The SISCO inventory was applied to determine academic stress levels. Normal or low learning performance was established by the final average of points of the total number of subjects. Differences and associations between variables were determined by means of the proportions test and X2, respectively.

Results: there were no significant differences between genders in learning performance or levels of academic stress. High levels of stress significantly predominated among the total number of students with respect to low level and in the female gender. Levels of academic stress and learning performance were not associated with gender. Students with normal learning performance were found in higher percentages, while those with high levels of academic stress had significantly higher percentages (p ≤ 0.05), who showed low learning performance. Stress levels were significantly associated with learning performance.

Conclusions: high levels of academic stress were found among the students participating in this study, which evidenced a negative influence on their learning performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Héctor Conchado Martínez, Universidad Catolica de Cuenca.

Universidad Catolica de Cuenca. 

Facultad de Medicina

Docente investigador

Robert Iván Alvarez Ochoa, Universidad Católica de Cuenca

Universidad Catolica de Cuenca. 

Facultad de Medicina

Docente investigador

Gabriela del Rosario Cordero Cordero, Universidad Catolica de Cuenca.

Universidad Catolica de Cuenca. 

Facultad de Medicina

Docente titular auxiliar

Fausto Horacio Gutiérrez Ortega, Universidad Catolica de Cuenca.

Universidad Catolica de Cuenca. 

Facultad de Medicina

Docente titular auxiliar

Francisco Agenor Terán Palacios, Universidad Catolica de Cuenca.

Universidad Catolica de Cuenca. 

Facultad de Medicina

Docente titular auxiliar

References

1.- Jerez-Mendoza M, Oyarzo-Barría C. Estrés académico en estudiantes del Departamento de Salud de la Universidad de Los Lagos Osorno. Revista chilena de neuro-psiquiatría. [Internet]. 2015 [cited 18/2/2018]; 53(3): [aprox. 7p.]. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-92272015000300002&lng=es.

2.- Gutiérrez AM, Amador ME. Estudio del estrés en el ámbito académico para la mejora del rendimiento estudiantil. Revista de la Facultad de Ciencias Contables. [Internet] 2016[cited 18/2/2018]; 24(45): [aprox. 5p.]. Disponible en: http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/12457

3.- Dominguez RA, Guerrero GJ, Dominguez JG. Influencia del estrés en el rendimiento académico de un grupo de estudiantes universitarios. Educación y Ciencia. [Internet] 2015 [cited 21/2/2018]; 4(43): [aprox. 9p.]. Disponible en: http://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/download/313/pdf_12

4.- Barraza-López R, Muñoz-Navarro N, Behrens-Pérez C. Relationship between emotional intelligence and depression-anxiety and stress in medical students freshmen. Revista chilena de neuro-psiquiatría. [Internet] 2017 [cited 21/2/2018]; 55(1): [aprox. 7p.]. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0717-92272017000100003&lng=en&nrm=iso

5.- Vidal Conti J, Muntaner A, Palau Sampol P. Diferencias de estrés y afrontamiento del mismo según el género y cómo afecta al rendimiento académico en estudiantes universitarios. Contextos Educativos. [Internet] 2018 [cited 02/03/2018]; 22: [aprox. 11p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6524978

6.- Castillo Pimienta C, Chacón de la Cruz T, Díaz Véliz G. Ansiedad y fuentes de estrés académico en estudiantes de carreras de la salud. Investigación en Educación Médica. [Internet] 2016 [cited 05/03/2018]; 5(20): [aprox. 7p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-50572016000400230&script=sci_arttext&tlng=en

7. - Pego-Pérez E R, del Río-Nieto Mª del C, Fernández I, Gutiérrez-García E. Prevalencia de sintomatología de ansiedad y depresión en estudiantado universitario del Grado en Enfermería en la Comunidad Autónoma de Galicia. [Internet]. 2018 [cited 10/03/2018]; 12(2): [aprox. 1p.]. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/ene/v12n2/1988-348X-ene-12-02-785.pdf

8.- Alfonso B, Calcines M, Monteagudo de la Guardia R, Achon Z. Estrés académico. Edumecentro. [Internet] 2015 [cited 15/03/2018]; 7(2): [aprox. 15p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000200013

9.- Osorio-Alvarez MC, Parra Gámez L. La satisfacción escolar en los estudiantes del primer año de la carrera de Médico Cirujano. Investigación en educación médica. [Internet]. 2016 [cited 15/03/2018]; 5(17): [aprox. 7p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572016000100003

10.- García GA, Del Toro AAY, Cisneros PE, Querts MO, Cascaret SX. Algunas variables psicosociales asociadas al bajo rendimiento académico en estudiantes de primer año de Medicina. MediSan. [Internet] 2017 [cited 20/03/2018]; 21(4): [aprox. 6p.]. Disponible en: http://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=71778

11.- Cabanach R, Souto Gestal A, Franco V. Escala de estresores académicos para la evaluación de los estresores académicos en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud. [Internet] 2016 [cited 22/03/2018]; 7(2): [aprox. 9p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2171206916300138

12.- Morales Rodríguez FM. Relationships between coping with daily stress, self-concept, social skills and emotional intelligence. European Journal of Education and Psychology. [Internet] 2017 [cited 10/04/2018]; 10(2): [aprox. 7p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1888899217300090

13.- Serrano C, Vaillo Yolanda A. Inteligencia emocional percibida, bienestar subjetivo, estrés percibido, engagement y rendimiento académico en adolescentes. Revista de psicodidáctica. [Internet] 2016 [cited 10/04/2018]; 21(2): [aprox. 20p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5565745

14.- Misrachi C, Ríos M, Manríquez JM, Burgos C, Ponce D. Fuentes de estrés percibidas y rendimiento académico de estudiantes de odontología chilenos. Educación Médica. [Internet] 2015 [cited 10/04/2018]; 18(2): [aprox. 7p.]. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322015000200006

Published

2019-03-12

How to Cite

1.
Conchado Martínez JH, Alvarez Ochoa RI, Cordero Cordero G del R, Gutiérrez Ortega FH, Terán Palacios FA. Academic stress and learning results in medical students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 Mar. 12 [cited 2025 Sep. 17];23(2):302-9. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3822

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES