Professional training and its contribution in dealing with COVID-19

Authors

  • Daniesky Dopico-Ravelo Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba https://orcid.org/0000-0003-2345-2459
  • Maribel Sandrino-Sánchez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba https://orcid.org/0000-0002-6201-5254
  • Nitza Hernández-Suárez Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba https://orcid.org/0000-0002-7484-8528
  • Juan Eloy Cruz-Quesada Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba https://orcid.org/0000-0003-2553-0625
  • Martha Beatriz Cuello Carballo Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba https://orcid.org/0000-0001-8497-2138

Keywords:

CORONAVIRUS, COVID–19, ADVANCED PROFESSIONAL, HEALTH EMERGENCY.

Abstract

Introduction: SAR-CoV2 belongs to the Coronavirus genus and is transmitted by respiratory route. In Cuba, professional training is a key component of the healthcare system to ensure the quality and relevance of its actions; with an imperative need to prepare all medical personnel to face this health emergency.

Objective: to assess the impact of professional training and its contribution in facing COVID-19 at Leon Cuervo Rubio Clinical-Surgical Teaching Hospital in the year 2020.

Methods: an observational, descriptive and cross-sectional study was carried out from March to September 2020 at Leon Cuervo Rubio Clinical-Surgical Teaching Hospital, in Pinar del Rio; where the target group coincided with the sample of 667 workers being trained to face COVID-19 in the province, where it was necessary to train the teaching staff, and starting from the diagnosis of their potentials a training course was developed.

Results: the training course was continuous and staggered, intended for professional personnel, in correspondence with the periodic updating of knowledge and learning needs. It was observed that there were no deaths in spite of having severe patients and only 0,15 % of the professionals who worked with these patients became infected.

Conclusions: it was proved that most of the professionals after the training course have a sufficient level of knowledge in relation to COVID-19, which allowed during the first two waves of the disease a work of excellence, achieved with the training course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniesky Dopico-Ravelo, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba

Médico especialista de 1er grado de Medicina Interna y MGI profesor asistente

Maribel Sandrino-Sánchez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba

Especialista de Primer y Segundo Grado en Medicina INterna. Profesora Auxiliar

Nitza Hernández-Suárez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba

Especilaista de Primer y Segundo Grado en Medicina Interna. Profesora Auxiliar

Juan Eloy Cruz-Quesada, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba

Especialista de Primer y Segundo Grado en Medicina Interna. Profesor Auxiliar. Director de la institución

Martha Beatriz Cuello Carballo, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital Clínico Quirúrgico Docente Dr. León Cuervo Rubio. Pinar del Río, Cuba

Especialista de Higiene y epidemiología. Profesora Asistente. Jefa del departamento de epidemiologia hospitalaria

References

1. Peña Otero D. Manejo clínico del COVID-19: unidades de cuidados intensivos [Internet]. Ministerio de Sanidad del Gobierno de España; 2020 [citado 13/07/2021]; [14pp.]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/340416345_

2. Amaró Garrido MA, Solenzal Álvarez YT, Hernández González T, Geovanis Alcides Orellana Meneses GA. Diagnóstico imagenológicos de neumonía por SARS-CoV-2 en pacientes con la Covid-19. Gac Méd Espirit [Internet]. 2020 diciembre 03 [citado 13/07/2021]; 22(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212020000300175&lang=es

3. Gonzales Zamora JA, Quiroz T, Vega AD. Tratamiento exitoso con Remdesivir y corticoides en un paciente con neumonía asociada a COVID-19: reporte de un caso. Medwave [Internet]. 2020 [citado 13/07/2021]; 20(7): e7998. Disponible en: https://www.medwave.cl/link.cgi/Medwave/Estudios/Casos/7998.act

4. Ministerio de Salud Pública. Protocolo de actuación nacional para la covid-19. Versión 1.3. [Internet]. La Habana; 2020 [citado 13/07/2021]: 1-227p. Disponible en: https://salud.msp.gob.cu/protocolo-de-manejo-clinico-de-covid-19-version-1-3/

5. Despaigne Pérez C, Martínez Rodríguez M, Díaz Bess Yorquidia O. Diseño de una modalidad de superación profesional para el diagnóstico precoz del cáncer de mama. Rev Inf Cient [Internet]. 2018 Abr [citado 13/07/2021]; 97(2): 343-351. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revinfcie/ric-2018/ric182n.pdf

6. Añorga J, Robau D, Magaz G, Caballero E, Toro M, Capote R. Glosario de Términos de Educación de Avanzada [Internet]. Scienceopen; 2010. [citado 13/07/2021]. Disponible en: https://www.scienceopen.com/document?vid=babac476-5154-4f6b-b110-c1d8c6569e39.

7. Ulloa Alfonso A. Superación profesional en la atención primaria de salud. [Tesis Doctoral]. Matanzas; 2016 [citado 13/07/2021]. Disponible en: http://cict.umcc.cu/repositorio/tesis/Tesis%20de%20Doctorado/Ciencias%20Pedag%C3%B3gicas/2016/

8. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Los modos de actuación profesional y su papel en la formación del médico. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 13/07/2021]; 6(2): 6-30. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200002

9. Weissmann K, Costa M, Huaiquilaf C, Correa C, Bey A, Bahamonde L. Covid-19 y cirugía ortopédica: Revisión de la literatura y evidencia. Rev. chil. ortop. traumatol [Internet]. 2021 [citado 13/07/2021]; 62(1): 57-65. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1342675

10. Ministerio de Educación Superior Resolución No. 140/2019 Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. La Habana: MES; 2019.

11. Cueto Mena A, Alonso Pérez S, Hernández Ledesma Y, Cordero Miranda Y, González Corrales SC. Estrategia de superación y formación en procesos quirúrgicos para licenciados en Enfermería. RevIberEducInvEnf [Internet]. 2016 [citado 13/07/2021]; 6(1): 25-36. Disponible en: http://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/189/.

12. Gallardo-Sánchez Y, Fonseca-Arias M, García-Rivera S, Mesa-Guevara L. El posgrado frente a la COVID-19 en Granma. Multimed [Internet]. 2020 [citado 13/07/2021]; 24(3). Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1979

13. Yordi García MJ, Ramos Monteagudo AM. Reflexiones sobre la COVID 19, desde la perspectiva social. Humanidades Médicas [Internet]. 2020 [citado 13/07/2021]; 20(2): 247-261. Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1644

14. Mirabal Nápoles M, Cadenas Freixas JL. Las sociedades científicas de la salud frente a la COVID- 19. Humanidades Médicas [Internet]. 2020 [citado 13/07/2021]; 20(2): 463-469. Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1677

15. Guanche Garcell H, Suárez Cabrera A, Márquez Furet A, González Valdés A, González Álvarez L. Componente crítico en las estrategias de atención médica, prevención y control de la COVID-19. Educación Médica Superior [Internet]. 2020 [citado 13/07/2021]; 34(2). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2385

Published

2022-03-18

How to Cite

1.
Dopico-Ravelo D, Sandrino-Sánchez M, Hernández-Suárez N, Cruz-Quesada JE, Cuello Carballo MB. Professional training and its contribution in dealing with COVID-19. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 Mar. 18 [cited 2025 Aug. 1];26(2):e5373. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5373

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES