Regularities and Manifestations of the Teaching-Learning Process of Philosophy at Pinar del Rio University of Medical Sciences

Authors

  • Carelia López González Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Teresa Acosta Pérez Licenciada en Educación. Especialidad Primaria. Profesora Asistente del departamento de Preparación para la Defensa, Máster en Ciencias de la Educación. Universidad Pedagógica Rafael Maria de Mendive. Pinar del Río.
  • María del Carmen Pérez Alea Licenciada en Economía Política. Profesora Auxiliar del Departamento de Filosofía e Historia. Máster en Estudios Sociales. Univresidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Marina Mesa Urqueaga Licenciada en Educación. Especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Profesora Auxiliar. del Departamento de Filosofía e Historia. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.
  • Mercedes Vásquez Cruz Licenciada en Educación. Especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Profesora Auxiliar. del Departamento de Filosofía e Historia. Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Keywords:

Teaching, Philosophy, Education.

Abstract

Introduction: teaching philosophy aims at the formation of an independent and creative thinking in students, as it allows a social-humanistic formation and that of a system of values, from the Marxist-Leninist conception about the humankind and the society from which they are capable of critically reflecting on the nature, the society and the human life itself.
Objective: to identify the main regularities of the teaching-learning process in the subject Philosophy in the Medicine major at Pinar del Río University of Medical Sciences.
Methods: a study based on the dialectical-materialistic method was developed to find the logic enabling capturing the development trends and to determine the system of methods; so theoretical, empirical and statistical methods were employed, within the first one, the historical and logical methods were used, and also the systemic-structural and bibliographical review; and in the second group, surveys, interviews and observation were employed.
Results: these are manifested in the difficulties with the preparation of the course depending on the professional´s model and the inadequate understanding by students of the role of philosophy in the performance of health care professionals, dominance of reproductive presentation of the contents of the discipline in the practical activities and the use of the systemic and sequenced method, of teaching activities that meet the needs of professional training, poor exploitation of problem-based learning in the discipline´s teaching tasks for its use in practical activities. The methods do not correspond with means in teaching the discipline, with a systemic character. Conclusions: at Pinar del Río University of Medical Sciences, the teaching-learning process of Philosophy in the major of Medicine manifests shortcomings in the preparation of the discipline, because it does not systemically and inclusively tribute to professional´s model, which means a difficulty for the first year students in understanding the role of philosophy for their professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carelia López González, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río.

Licenciada en Educación. Especialidad Marxismo-Leninismo e Historia. Profesora Auxiliar. Departamento de Filosofía e Historia.

References

1. García Cormenzana AJ. Pedagogía, Educación y Cultura en las Ciencias Médicas. Editorial. Revista de Ciencias Médicas. La Habana 2007; 13(1).

2. Cuba. MINSAP. Plan de Estudio de la Carrera de Medicina, indicaciones metodológicas y de organización. La Habana: MINSAP; Abril de 2010: 1.

3. Partido Comunista de Cuba. Primer Congreso del PCC. Tesis sobre los estudios del marxismo. La Habana: Editora Política; 1976: 26

4. Partido Comunista de Cuba. Tesis y resoluciones del Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana: Editora Política; 1976

5. Payarés Comas B, Machado Durán MT. Problemas y retos actuales de la enseñanza de la filosofía. ODISEO[internet]. 2011[citado septiembre 2013]; 8(16): Disponible en: http://www.odiseo.com.mx/bitacora-educativa/2011/05/problemas-retos-actuales-ensenanza-filosofia

6. Revista electrónica de pedagogía, Enseñanza de la Filosofía en América Latina y el Caribe. La Habana; 2011. http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001851/185119s.pdf

7. Guadarrama González P. La Valoración en Cuba de la herencia filosófica cubana y latinoamericana. Utopía y praxis latinoamericana. Revista Internacional de filosofía Iberoamericana y teoría social. Maracaibo. 2000; 11(5): 9-6

8. Guevara E. El Socialismo y el hombre en Cuba. Obras 1957-1967. La Habana: Casa de Las América; Tomo II, 1970: 377.

9. Discurso pronunciado por Ernesto Guevara el 1ro de mayo de 1966. En: Lecturas de Filosofía. La Habana: Instituto del libro; Tomo 2, 1968: 346

10. José Manuel García SosaI; Fidel Díaz Sosa. La asignatura Filosofía Marxista en las ciencias médicas. Historia y actualidad. EDUMECENTRO 2011;3(1):62-70. Disponible en: http://www.edumecentro.sld.cu/pag/Vol3%281%29/orijosemanuel.html

11. León del Río Y. Avatares del marxismo en la década de los sesenta en Cuba. En: Plá León R, González Aróstegui M, editores. Marxismo y revolución. Escena del debate cubano en los sesenta. La Habana: Ciencias Sociales; 2006. p. 57-64.

12. Cuba. Ministerio de Salud Pública. Programa de filosofía y salud I y II [Internet]. Santa Clara: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2010 [citado 14 Oct 2010]. Disponible en:

http://intranet.vcl.sld.cu/documentos/filosofia/Programa%20Filosofia%20y%20Sociedad%20para%20CEMS.doc/view

13. Partido Comunista de Cuba. Tesis y resoluciones del Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba. La Habana: Editora Política; 1976.

14. Castro F. Discurso pronunciado en el acto conmemorativo del 1ro. De Mayo de 1966. Rev. Bohemia. 1966 May; 58(18):31.

15. Barrera Valdés C. Marxismo, pensamiento y ciencias sociales en Cuba contemporánea. En: Martínez Heredia F. A viva voz. La Habana: Ciencias Sociales; 2010. p. 121-3.

16. Ministerio de Salud Pública. Filosofía y salud I y II [CD-ROOM]. La Habana: MINSAP; 2005

17. Grupo Nacional de Filosofía del MINSAP. Programa de filosofía y sociedad para centros de educación médica superior [Internet]. Santa Clara: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; 2010 [citado 14 Oct 2010]. Disponible en:

http://intranet.vcl.sld.cu/documentos/filosofia/Programa%20Filosofia%20y%20Sociedad%20para%20CEMS.doc/view

Published

2014-04-28

How to Cite

1.
López González C, Acosta Pérez T, Pérez Alea M del C, Mesa Urqueaga M, Vásquez Cruz M. Regularities and Manifestations of the Teaching-Learning Process of Philosophy at Pinar del Rio University of Medical Sciences. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Apr. 28 [cited 2025 Aug. 1];18(2):284-96. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1687

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES