Diagnosis of teaching-learning strategies in Clinical Propedeutics subject for medicine major

Authors

  • Marlen Caridad Aguado Ibarra Facultad de Ciencias Médicas Dr Ernesto Che Guevara de la Serna de Pinar del Río

Keywords:

Strategies, Teaching, Learning, Medical education.

Abstract

Introduction: nowadays the need of a learner-centered instruction is recognized, which focuses on learning as a process of orientation where a favorable environment for students should be created through the implementation of strategies for them to interact independently. All this leads to the application of teaching strategies that foster an intentional learning, validated by suitable objectives and goals.

Objective:  to assess the use of teaching-learning strategies facilitating knowledge self-management of the medical students in Clinical Propedeutics subject at Pinar del Rio University of Medical Sciences.

Material and Methods: empirical and theoretical methods were used along with descriptive statistics procedures. The target group was comprised of professors teaching the subject and medical students who passed third academic year of medicine major (2012-2013), Clinical Propedeutics trainees. The sample included 14 experienced professors (intentionally chosen), and 180 students.

Results: professors have an adequate experience, but they show no-knowledge regarding teaching-learning strategies which can be passed on students, the methodological work aimed at guaranteeing an adequate training of the staff, in relation to the implementation of teaching-learning strategies as a way to provide students with cognitive independence is insufficient.

Conclusions: teaching-learning process of Clinical Propedeutics subject in medicine major at Pinar del Rio University of Medical Sciences, is conducted by professors who have insufficient methodological preparation in terms of teaching-learning strategies, as a result the development of self-education skills fails.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marlen Caridad Aguado Ibarra, Facultad de Ciencias Médicas Dr Ernesto Che Guevara de la Serna de Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en Anestesia y Reanimación. Profesora Auxiliar

References

1. UNESCO. ONU. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. La educación encierra un tesoro. Educ Med Super [Internet]. 2002 [citado 4 Jun 2012]; 16(1): [Aprox. 2p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412002000100004&lng=es

2. Calzado Lahera D, Addine Fernández F. Innovación didáctica: Un problema de los docentes en la actualidad. Febrero 4; 2012

3. Montes de Oca Recio N, Machado Ramírez EF. Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Rev Hum Med [Internet]. 2011 Dic [citado 2014 Mayo 20]; 11(3): [Aprox. 13p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202011000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es

4. Zilberstein Torunch J. Aprendizaje, Enseñanza y Desarrollo. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas de Cuba; 2000

5. Domínguez Eljaiek CF, Durán García FA, Romero Calzado D. Reflexiones acerca de la evolución de la propedéutica y el método clínicos. MEDISAN. [Internet]. 2006 [Citado el 9 de septiembre de 2011]; 10(1). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol10_1_06/san09106.htm

6. Fernández Sacasas JA. Consideraciones sobre la enseñanza objetiva de la medicina. Panorama Cuba y Salud. Salud en Cuba y el Mundo. [Internet]. May-ago 2008 [Citado el 9 de septiembre de 2011]; 3(2): [Aprox. 8p.]. Disponible en: http://files.sld.cu/sccs/files/2010/10/ensenanza-objetiva-de-la-medicina.pdf

7. Pernas Gómez M, Sierra Figueredo S, Fernández Sacasas JA, Miralles Aguilera E, Diego Cobelo J. Principios estratégicos de la educación en Ciencias de la salud en Cuba (II): la pertinencia. Educ Med Super [Internet]. 2009 [citado 24 de Feb 2013]; 23(2): [aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000200006&lng=es

8. Salas Perea RS. Los procesos formativos, la competencia profesional y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud de Cuba. Educ Med Super [Internet]. 2012 [citado 10 Abr 2013]; 26(2): [aprox. 2 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200001&lng=es

9. González Jaramillo S, Recino Pineda U. Las estrategias de aprendizaje en el Educación Médica Superior. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2013 Dic [citado 2014 Mayo 20]; 5(3): [Aprox. 12p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000300015&lng=es

10. Talizina N. Psicología de la enseñanza. Moscú: Editorial Progreso; 1988.

11. Moreno Olivos T. Didáctica de la Educación Superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Perspectiva Educacional [Internet]. 2011 [citado 14 Feb 2013]; 50(2): 5(1): [aprox. 10 ". Disponible en: http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/view/45

12. Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial 210 del 2010. La Habana: MES; 2010.

13. Salas Perea RS. Propuesta de estrategia para la evaluación del desempeño laboral de los médicos en Cuba. Educ Med Super [Internet]. 2010 [citado 15 Abr 2013]; 24(3): [Aprox. 30p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000300011&lng=es

14. Sierra Figueredo S, Pernas Gómez M, Fernández Sacasas JA, Miralles Aguilera E, Diego Cobelo JM. Principios estratégicos de la educación en Ciencias de la salud en Cuba (I): la equidad. Educ Med Super [Internet]. 2009 [citado 18 Abr 2013]; 23(2): [Aprox. 13p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000200005&lng=es

15. González Soca AM, Fernández SR, Fernández FA. El proceso de enseñanza aprendizaje: un reto para el cambio educativo. Febrero 3, 2012. CANDAU, V.M.: A Didática em questão. Editora Vozes. São Paulo, 1983. Pág. 13 . Disponible en: https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjV9NW60KnKAhWJFx4KHZzGAHMQFggfMAA&url=https%3A%2F%2Fprofesorailianartiles.files.wordpress.com%2F2013%2F03%2Fcaracterizacic3b3n-del-proceso-de-ensec3b1anza-aprendizaje.pdf&usg=AFQjCNEUP2oqo6dw6pM0k5PhhqGI2IbB3A&bvm=bv.111677986,d.bGQ&cad=rja

16. Montes de Oca Recio N, Machado Ramírez EF. Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Rev Hum Med [Internet]. 2011 Dic [citado 2014 Mayo 20]; 11(3): [Aprox. 13p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202011000300005&lng=e

17. Salas Perea R. La educación médica cubana. Su estado actual. Revista de Docencia Universitaria. [Internet], 2012 [Citado 20 de mayo de 2013]; 10 (Número especial): [Aprox. 34p.]. Disponible en: http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/477

Published

2016-03-18

How to Cite

1.
Aguado Ibarra MC. Diagnosis of teaching-learning strategies in Clinical Propedeutics subject for medicine major. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Mar. 18 [cited 2025 Aug. 21];20(1):80-7. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2246

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES