Environmental training in the Cuban University: project method and problem-solving teaching to strengthen its training

Authors

  • Mayko Rivero Ortega Departamento de Ciencias Naturales. Universidad de Pinar del Río "Hnos. Saíz Montes de Oca". http://orcid.org/0000-0002-8694-9836
  • Arturo Pulido Díaz Universidad de Pinar del Río "Hnos. Saíz Montes de Oca".

Keywords:

Faculty, Environment, Biological preservation.

Abstract

Introduction: the training process in the pedagogical studies constitutes a priority of the Ministry of Higher Education, so that the training of a Biology-Chemistry professor is included into this purpose. Shortcomings in the management of this process result in the underdevelopment of professional skills for the graduates of this pedagogical specialty, having insufficiencies in their environmental education and in the conservation and care of the biological diversity.

Objective: to provide a methodological alternative to enhance the teaching-learning process of Biology-Chemistry Professors, mainly from the teaching activities of biology subjects and fieldwork; making emphasis on the training of environmental conservation and the care of biological diversity, as well as.

Method: the methodology responds to a dialectical conception, which is based on the dialectical-materialist method; which is supported on a system of methods from the theoretical and empirical levels.

Results: a systematization of theoretical and practical aspects of the project method and problem-solving teaching is performed; responding to the teaching-learning process of biology subjects and the fieldwork from the beginning of the training process of Biology-Chemistry professors, focusing on environmental education and the care of the biodiversity. 

Conclusions: environmental training is an indivisible component of the comprehensive training of professionals in Cuban universities, so it is necessary to find the resources to achieve a higher level of motivation to search knowledge and to improve their professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mayko Rivero Ortega, Departamento de Ciencias Naturales. Universidad de Pinar del Río "Hnos. Saíz Montes de Oca".

Especialista en Dirección de Instituciones del MINED. Instructor.

Arturo Pulido Díaz, Universidad de Pinar del Río "Hnos. Saíz Montes de Oca".

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Profesor-Investigador del Centro de  Estudios de Ciencias de la Educación Superior.

References

1. Pulido DA, Prieto SE. El empleo del método de proyectos en la clase de inglés de la escuela primaria. Revista Científica Pedagógica “Mendive”. [Internet]. 2003. [Citado 23/03/2015]; 1(4). Disponible: https://www.redib.org/recursos/Record/oai_articulo168890-empleo-metodo-proyectos-clase-ingles-escuela-primaria

2. Díaz BJ, Pereira AM. El Desarrollo de la actitud científica en los educandos. El Método de proyectos. Capítulo 10. Tomado del texto: Estrategias de enseñanza-aprendizaje. Orientaciones para Didácticas. Costa Rica: Serie de Libros y Materiales Educativos; 1982. p.147.

3. Pentón VA, Patrón GA, Hernández PM, Alberto R Y. Elementos teóricos de la enseñanza problémica. Métodos y Categorías. Gaceta Médica Espirituana. [Internet] 2012 [Citado 23 de 03 de 2015]; 14(1). Disponible: http://bvs.sld.cu/revistas/gme/pub/vol.14.%281%29_11/p11.html

4. Reinoso CC, Ballester PS, González BC. EL APRENDIZAJE DESARROLLADOR. TEORÍA Y PRÁCTICA EN LA FORMACIÓN DE EDUCADORES. Pedagogía 2013. [Internet]. La Habana; 2012 [Citado 23 de 03 de 2015]. Disponible en: www.revistaluz.rimed.cu/articulospdf/edicion46/eventos.pdf

5. Capote CM. Dimensiones e indicadores para un aprendizaje y una enseñanza desarrolladora. Revista Científica Pedagógica “Mendive”. [Internet] 2013 [Citado 23 de 03 de 2015]; 11(4). Disponible: https://www.redib.org/recursos/Record/oai_articulo169015-dimensiones-indicadores-aprendizaje-ensenanza-desarrolladora

6. Díaz GL, Leyva MM, Espinosa JA. ¡Urgencia formativa! Una educación ambiental martiana. Revista Científica Pedagógica “Mendive”. [Internet] 2013 [Citado 23 de 03 de 2015]; 51. Disponible: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR

7. Lugo BA, Álvarez BI, Álvarez YC. Temáticas ambientales locales en integración con Biología. Revista Científica Pedagógica “Mendive”. [Internet] 2014 [Citado 23 de 03 de 2015]; 13(49). Disponible en: https://www.redib.org/recursos/Record/oai_articulo169116-tematicas-ambientales-locales-integracion-biologia

8. Cuba RJ. Metodología para la educación ambiental mediante las clases con Software educativos en la asignatura de ciencias naturales de quinto grado de la educación Primaria. Universidad de Ciencias Pedagógicas de Matanzas. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas. Matanza; 2012.

9. Colectivo de autores. Diversidad biológica de Cuba. La Habana: Editorial “Pablo de la Torriente”; 2012.

10. Díaz DT. Didáctica Desarrolladora en la educación Superior: Un enfoque para la formación de competencias profesionales. Curso 8. 10mo Congreso Internacional de Educación Superior, Universidad 2016. p 7-30. Disponible: http://www.congresouniversidad.cu/

Published

2016-06-24

How to Cite

1.
Rivero Ortega M, Pulido Díaz A. Environmental training in the Cuban University: project method and problem-solving teaching to strengthen its training. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Jun. 24 [cited 2025 Aug. 21];20(2):241-6. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2672

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES