Diagnosis in children with autism spectrum disorders: their development in text comprehension

Authors

  • Giselvis Aguiar Aguiar Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca
  • Deborah Mainegra Fernández Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca
  • Olivia García Reyes Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca
  • Yenira Hernández Fonticiella Escuela Especial Hermanos Saiz. Pinar del Río.
  • Yunia Torres Hernández Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”

Keywords:

DeCS, diagnosis, intervention, protocol, text, autism spectrum disorder

Abstract

Introduction: the early diagnosis is essential to respond to the processes of evaluation and intervention in children with autism spectrum disorders.

Objective: to propose a protocol of assessment based on the current criteria of Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders of the American Psychiatric Association (DSM–5) that will guide medical specialists, pedagogues, family and teachers in training for the diagnosis and intervention process in autism spectrum disorders.

Method: a pedagogical study where theoretical, empirical and statistical methods were used to compile, interpret and process information related to the subject matter.

 

Results: the need for an assessment protocol for the clinical and psycho-pedagogical assessment of children with autism spectrum disorders was established. It is a resource to support the early diagnosis and the quality in clinical and educational intervention from the earliest ages.

 

Conclusion: the study responds to a clinical and pedagogical approach. It is inserted in the current conception that deals with the improvement in the education of these students within a diversity of educational contexts, which contributes to the development of social inclusion of people with autism spectrum disorders.

 


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giselvis Aguiar Aguiar, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Licenciada en Educación, especialidad de Educación Especial. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Asistente

Deborah Mainegra Fernández, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Investigadora y docente del Centro de estudios pedagógicos para la educación general (CEPEG).Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

Olivia García Reyes, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Jefa del Departamento de Educación Especial y Logopedia. Doctora en CienciasPedagógicas. Profesora Auxiliar.

Yenira Hernández Fonticiella, Escuela Especial Hermanos Saiz. Pinar del Río.

Logopeda. Máster en Ciencias de la Educación. Mención Educación Especial. Profesora Asistente.

Yunia Torres Hernández, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saiz Montes de Oca”

Profesora del Departamento de Educación Especial y Logopedia. Máster en Ciencias de la Educación. Mención Educación Especial, Profesora Asistente.

References

1. Asociación Americana de Psiquiatría. Manual estadístico y diagnóstico de trastornos mentales (DSM- III). 1980

2. Asociación Americana de Psiquiatría. Manual estadístico y diagnóstico de trastornos mentales (DSM- III-R). 1987

3. Clasificación Estadística Internacional de enfermedades y problemas relacionados con la salud. (CIE-10). Vol. I. Organización Panamericana de la Salud, 1995. p. 363.

4. Rabelo, V., Chkut, T., Escalona, E.: “La atención educativa integral a niños(as) con formas cualitativamente complejas de expresión de sus discapacidades”. Curso Pre-Congreso, La Habana, 2006.

5. Campos, I (2010) La educación familiar del niño con autismo infantil. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.

6. Demósthene Sterling, Y (2010). Un programa educativo para la estimulación del desarrollo de la socialización en los niños con autismo en la primera infancia. Tesis en opción al título de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana.

7. Orosco Delgado, M. (2012) Concepción pedagógica para la atención educativa a escolares con autismo. Tesis doctoral no publicada. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. La Habana.

8. Ravelo, V. Informe de resultados sobre el estudio de prevalencia realizado en Ciudad de La Habana por el Instituto de Neurociencias de Cuba. Ministerio de Salud de Pública. La Habana, 2003.

9. Asociación Americana de Psiquiatría. (2013). Manual psiquiátrico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-V) España: Editorial Mansso, s.a.

10. Yirmiya, N., Gamliel, I., Pilowsky, T., et al. (2006). The development of siblings of children with autism at 4 and 14 months: social engagement, communication, and cognition. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines; 47, 511-523.

11. Baranek, G.T. (1999). Autism during infancy: A retrospective video analysis of sensory-motor and social behaviours at 9-12 months of age. Journal of Autism and Developmental Disorders, Vol.29, 213-224.

12. Palomo, R. (2011). Los síntomas de los trastornos del espectro de autismo en los primeros dos años de vida: Una revisión a partir de los estudios longitudinales prospectivos. Equipo IRIDIA, Soc. Coop. Mad.; Madrid, España.

13. Osterling, J., Dawson, G., Munson, J. (2002). Early recognition of 1-Year-Old infants with Autism Spectrum Disorder versus Mental Retardation. Development and Psychopathology; 14, 239-251.

14. Palomo, R., Belinchón, M., López, I. (2004). La investigación del autismo en los primeros dos años de vida (I): Indicadores Tempranos.

15. Saldaña, D. (2011). Desarrollo infantil y autismo: La búsqueda de marcadores tempranos. Revista Neuropsicológica, neuropsiquiatria y neurociencias, Vol.11, nº1,141-157.

16. Ozonoff, S., Macari, S., Young, G., et al. (2008). Atypical object exploration at 12 months of age is associated with autism in a prospective sample. Autism; 12, 457-472.

17. Zwaigenbaum, L., Bryson, S., Rogers, T., et al. (2005). Behavioral manifestations of autism in the first year of life. International Journal of Developmental Neurosciencie; 23, 143-152.

18. Sparrow, S., Balla, D., Cicchetti, D. (2005). Vineland- II: Adaptive behavior scales. Second edition. Minneapolis:NCS Pearson.

19. Wetherby, A., Prizant, B.M. (1993). CSBS: Communication and Symbolic Behavior Scales–normed edition. Brookes Publishing Company.

20. Rutter, M., LeCouteur, A., Lord, C. (2006). ADI-R: Entrevista para el Diagnóstico del Autismo, edición revisada. Madrid: TEA Ediciones.

21. Riviere Gómez, A. y Martos J. (1998). “Tratamiento y definición del espectro Autista: Relaciones Sociales y Comunicación”, en: “El tratamiento del Autismo”. Nuevas perspectivas, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Secretaría General de Asuntos sociales, Instituto de Migraciones y Servicios Sociales (IMSERSO). Madrid, 1999.

22. Baron-Cohen, S. y Howlin, P (1993). The theory of mid deficid in autism; Some questions for teaching and disgnosos. En: Understanding other mids. Oxford: Oxford University Press.

Published

2016-12-23

How to Cite

1.
Aguiar Aguiar G, Mainegra Fernández D, García Reyes O, Hernández Fonticiella Y, Torres Hernández Y. Diagnosis in children with autism spectrum disorders: their development in text comprehension. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Dec. 23 [cited 2025 Aug. 1];20(6):729-37. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2751

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES