An educational multimedia design on Health Care Statistics for the discipline of Hygiene and Epidemiology
Keywords:
DeCS, Software design, information SoftwareAbstract
Introduction: the introduction of new information and communication technologies within the educational system has led to a progressive renovation of the didactic system standards involving the students. It is precisely in teaching that the accelerated development of new information technologies, in particular educational software, has come to transform all the components of this process, developing the traditional pedagogical model towards new pedagogical models, where space, time and resources for learning are not limited.
Objective: to design an Educational Multimedia Health Care Statistics for the students of Hygiene and Epidemiology discipline of the technical - professional education.
Method: it is an applied research using the main theoretical methods of historical-logical, induction-deduction and modeling; within the empirical levels: literature review and interview.
Results: business and domain modeling was obtained, as well as the cases used by the system, the functionality diagrams and the functional and non-functional requirements are obtained.
Conclusions: the elements related to the design of the Multimedia for the subject of Health Statistics in the discipline of Hygiene and Epidemiology were analyzed, which allowed to identify the characteristic elements of this type of software for the subsequent development of a multimedia that can be used as a means of teaching; which contributes to the quality of education.
Downloads
References
1. Cumbá Abreu C, Aguilar Valdés J, Pérez Sosa D, Acosta Quintana L, Mezquía Valera A, López Alayón J. Recomendaciones ergonómicas para las aulas y laboratorios de computación de las instituciones educacionales. Rev. Cub. Hig. y Epidem. [Internet]. 2013 [citado 13 Sept. 2015]; 51 (3): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/2232/223230955012.pdf
2. Curuneaux Aguilar E, Hodelín Hodelín Y, García Almeida A, Cintra Tejeda T, Torres Curuneaux Y. Las tecnologías de la información y las comunicaciones y el desarrollo de habilidades en Estadística Inferencial. Rev. Inf. Cient. [Internet]. 2010 [citado 13 Sept. 2015]; 67(3): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://bvscuba.sld.cu/?read_result=cumed-46666&index_result=3
3. Deynes Márquez A, Sánchez González SR, Álvarez Franco EC, Ditoh F, Márquez Filiu M. NEUROEVAL: software para la autoevaluación de educandos en una escuela de medicina ghanesa. MEDISAN. [Internet]. 2012 [citado 13 Sept. 2015]; 16(11): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192012001100013&nrm=iso
4. Casas Rodríguez L, Martínez de Santelices Rojas A, Gonzáles Escobar R, Peña Galbán LY. La didáctica de la Educación Médica Superior utilizando software educativos. Amc [Internet]. 2008 [citado 13 Sept. 2015]; 12(3): [aprox. 6 p.]. Disponible en: http://www.amc.sld.cu/amc/2008/v12n3/amc15308.htm
5. Marti Liranza O, Alonso Noides B. NeuroSoft, software educativo para el estudio de los aspectos morfológicos del sistema nervioso. [Internet]. Cuba: Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas; 2010 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://obrasaudiovisuales.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=329
6. León Ramírez M, Cuervo Calviño M, Escobar Pérez Y, Cruz Carballosa TL, López Almaguer Y, Ramírez Oquendo R. DIRECLIC: hiperentornos educativos destinados a la preparación de cuadros en el sector de la salud. [Internet]. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas; 2010 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_21/articulo_pdf/direclic.pdf
7. Núñez J. Las NTIC y la educación en Japón. [Internet]. Deusto: Universidad de Deusto; 2012 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://blog.catedratelefonica.deusto.es/las-ntic-y-educacion-en-japon/
8. Pedro Núñez D, García Bacallao L. Software educativo para el estudio de la genética molecular en la asignatura morfofisiología I de la carrera de estomatología. [Internet]. Cuba: Instituto de Ciencias Básicas y Preclínicas "Victoria de Girón"; 2010 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_21/articulo_pdf/genetica.pdf
9. Fonseca Cabrales L, Godefoy Almaguer M, Gutiérrez Santisteban E, Lara Carrillo M. Software de la Especialidad Medicina Transfusional. Multimed. [Internet]. 2010 [citado 13 Sept. 2015]; 14(4): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.multimedgrm.sld.cu/articulos/2010/v14-4/3.html
10. Vidal Ledo M, Rodríguez Díaz A. Multimedias educativas. Educ. Med. Super. [Internet]. 2010 [citado 13 Sept. 2015]; 24(3): [aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000300013&lng=es
11. Sierra Naranjo D, Gutiérrez Santisteban E, Ríos Palacio J, Betancourt Palanco M. Medio didáctico para favorecer el aprendizaje de los estudiantes del curso urgencias médicas. [Internet]. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de Granma; 2010 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_21/articulo_pdf/urgenciasmedicas.pdf
12. Amechazurra Oliva M, Rodríguez Jiménez.
D, Álvarez Dueñas O, González Jaramillo S, Ortiz García M. Colección digital para el aprendizaje de Filosofía y Sociedad I y II para las Ciencias Médicas. [Internet]. Cuba: Filial Universitaria “Lidia Doce Sánchez”, Sagua la Grande, Villa Clara; 2011 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_22/articulo_pdf/colecciondigital.pdf
13. CEPES [Internet]. Cuba: Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior [actualizado 13 Mayo 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://cepes.uh.cu/
14. El villaclareño [Internet]. Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "Félix Varela Morales" [actualizado 13 Junio 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://www.villaclara.cu/index.php/felixvarela
15. Altillo [Internet]. Cuba: Universidad Pedagógica 'José Martí', Camagüey [actualizado 23 Ago 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://www.altillo.com/universidades/cuba/Universidad_Pedagogica_Jose_Marti.asp
16. UCP Holguín [Internet]. Cuba: Universidad de Ciencias Pedagógicas "José de la Luz y Caballero" [actualizado 2 Julio 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://www.ucp.ho.rimed.cu/
17. ISPG [Internet]. Cuba: Universidad Instituto Superior Pedagógico ''Blas Roca Calderío” [actualizado 2 Julio 2015; citado 12 Sept 2015]. Disponible en: http://www.hlg.rimed.cu/
18. Díaz Rodríguez LE. Software Educativo en Cuba. [Internet]. Cuba: Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara; 2011 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://www.ecured.cu/index.php/Software_educativos_en_Cuba
19. Perdomo González G. Simulaciones electrónicas de casos clínicos para el aprendizaje del sistema respiratorio en medicina interna. [Internet]. Cuba: Centro de Cibernética Aplicada a la Medicina (CECAM); 2011 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://www.rcim.sld.cu/revista_23/articulo_pdf/simulaciones.pdf
20. Serrano Rosaut BA, Delgado Rodríguez Y, Ochoa Carmenate A, Rodríguez Gutierrez RM, Gómez Rondón D. Software educativo para la asignatura Demografía, utilizado en la Filial de Ciencias Médicas de Mayarí. [Internet]. Cuba: Filial de Ciencias Médicas. Mayarí. Universidad de Ciencias Médicas de Holguín; 2012 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://www.revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/153/215
21. Arenas B, Suárez L, González O, Sánchez I. Sitio Web
Galenomedia ELAM. Panorama Cuba y Salud [Internet]. 2009 [citado 12 Sept 2015]; 4(2):[aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.panorama.sld.cu/pdf/publicaciones_anteriores/v_4_no_2/galenomedia.pdf.
22. Vega ME. Software educativo para la enseñanza aprendizaje de la Estadística Descriptiva. [Internet]. Cuba: Boletín del Observatorio de Internet de la Universidad de La Habana; 2012 2011 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://www.uh.cu/static/documents/ARA/Software%20educativo%20VF.pdf
23. Ferret A, Rosales R. Software educativo para la enseñanza del inglés general en Ciencias Médicas. [Internet]. Cuba: Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas; 2012 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://obrasaudiovisuales.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=476
24. Blanco Córdova CA, Reyes Candia V, Ptrytzn Fajardo R. Software educativo como material de consulta para la enseñanza de la morfofisiología del riñón. Revista Cubana de Informática Médica. [Internet]. 2012 [citado 13 Sept. 2015]; 4(1): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592012000100012&nrm=iso
25. Bayés Cacéres E, Berenguer Gouarnaluses JA, Roger Medina I. RedeSoft:Hiperentorno Educativo sobre Redes de Computadoras en Ciencias de la Salud. [Internet]. Cuba: Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas; 2013 [citado 13 Sept. 2015]. Disponible en: http://obrasaudiovisuales.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=515
26. Cables Fernández D, Cables Fernández B, Mir Peña N, Fernández Peña I. Acupunsoft, una alternativa para el aprendizaje en Estomatología CCM. [Internet]. 2013 [citado 13 Sept. 2015]; 17(3): [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812013000300025&nrm=iso

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/