Analysis of the syllabus for Gynecology and Obstetrics subject in fourth academic year of medicine major

Authors

  • Pedro Pablo Quintero Paredes Policlínico Universitario “Pedro Borrás Astorga”. Pinar del Río. Cuba
  • Bárbara del Carmen Roba Lazo Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz”

Keywords:

PROGRAMS OF STUDY, MEDICAL EDUCATION, TEACHING.

Abstract

Introduction: doctor's mission requires an efficient improvement of the teaching-learning process according to the time and space that has come to live. The analysis of the curricula, disciplines and subjects allows offering considerations that will result in its improvement.


Objective: to analyze the syllabus of Gynecology and Obstetrics subject that is taught in the fourth academic year of the medical major and its contribution to the accomplishment of the social role, in correspondence with the model of professional to be trained and the  performance of the future general practitioner.


Methods: the documentary review was used as empirical level method, which included the syllabus of Gynecology and Obstetrics subject. Analysis-synthesis and induction-deduction were used at the theoretical level.

 

Results: the syllabus analyzed made possible to specify the fulfillment of the aims of Cuban education and contributes to the training of a competent professional; nevertheless it is capable of being perfected.

 

 

Conclusion: the syllabus of Gynecology and Obstetrics increases the quality of the teaching-learning process and health care integration, as there is a relationship between the disciplines, which at the same time, contributes to the accomplishment of their social role in accordance with the model of physicians trained and their performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Pablo Quintero Paredes, Policlínico Universitario “Pedro Borrás Astorga”. Pinar del Río. Cuba

Médico.Especialista de Segundo Grado en Ginecología y Obstetricia. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Máster en Atención a la Mujer. Profesor Titular e Investigador Auxiliar

Bárbara del Carmen Roba Lazo, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz”

Doctora en Ciencias Pedagógicas, Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Titular e Investigadora Auxiliar.

References

.1. Alarcón Ortiz R. Conferencia Magistral Pedagogía. [Internet] 2015. [Citado 5 de abril de 2017] Disponible en: http://www.uh.cu

2. Miralles Aguilera EA, Taureaux Díaz N, Fernández Sacasas JA, Pernas Gómez M, Sierra Figueredo S, et al. Cronología de los mapas curriculares en la carrera de Medicina. Revista Educación Médica. [Internet] 2015 [Citado 20 de marzo de 2017]; 29(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view /443/231

3. García Milián AJ, Alonso Carbone L, López Puig P, León Cabrera P, Segredo Pérez AM. Propuesta metodológica para el análisis crítico a un programa de estudio. Revista Educación Médica. [Internet] 2015 [Citado 20 de marzo de 2017]; 29(2). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/382/251

4. Pernas Gómez M, Taureaux Díaz N, Sierra Figueredo S, Diego Cobelo JM, Miralles Aguilera EA, Fernández Sacasas JA, et al. Principales retos para la implantación del plan de estudio D en la carrera de Medicina. Educ Med Super [Internet]. 2014 Jun [citado 2016 Feb 05]; 28(2): [Aprox. 11 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200013&lng=es.

5. MINSAP. Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Programa de la disciplina Ginecología y Obstetricia; 2010.

6. Álvarez de Zayas, C. La pedagogía como ciencia. (Epistemología de la Educación). La Habana, Editorial Pueblo y Educación; 1998. p.23.

7. Roméu Escobar MR, Díaz Quiñones JA. Valoración metodológica de la confección de temarios de exámenes finales de Medicina y Estomatología. Educación Médica Superior. [Internet] 2015 [Citado 20 de marzo de 2017]; 29(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000300011

8. García Milián A J, Alonso Carbone L, López Puig P, León Cabrera P, Segredo Pérez AM, Calvo Barbado D M. Propuesta metodológica para el análisis crítico a un programa de estudio. Educ Med Super [Internet] 2015 [Citado 20 de marzo de 2017]; 29(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200010

9. Herrera Miranda GL. Análisis del programa de la asignatura Medicina Interna. Rev. Ciencias Médicas de Pinar del Río. [Internet] Mayo-junio; 2016 [Citado 20 de marzo de 2017]; 20(3): [Aprox. 7p.]. Disponible en: www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2489/html

10. García Fernández I, Valdés Vento AC, Delgado Rodríguez AE, Núñez Díaz BC, García Alum NE. Valoración del diseño curricular del programa del internado profesionalizante. Rev Ciencias Médicas. [Internet] 2007 [Citado 20 de marzo de 2017]; 11(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942007000200013

11. Arada Rodríguez A, Linares González AR, Pérez Álvarez OL, Méndez Díaz NE. Análisis curricular del programa de la asignatura de Pedíatria para el cuarto año de medicina. Rev Ciencias Médicas. [Internet] 2006 [Citado 20 de marzo de 2017]; 10(3): [Aprox. 9p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942006000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es

12. Castro Bosch M, Espinosa Rodríguez R, Pujals Victoria N, Durán García F, Díaz Cruz LM. Integración de lo social en los procesos de atención de salud y de formación del profesional de salud. Educación Médica Superior. [Internet] 2012 mar [Citado 20 de marzo de 2017]; 26(1): [Aprox. 8p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000100011

Published

2017-05-03

How to Cite

1.
Quintero Paredes PP, Roba Lazo B del C. Analysis of the syllabus for Gynecology and Obstetrics subject in fourth academic year of medicine major. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 May 3 [cited 2025 Aug. 13];21(2):231-8. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2879

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES