Historical evolution of the training of human resources in Nursing in Pinar del Río. 1961-2004
Keywords:
TRAINING, HUMAN RESOURCES, NURSINGAbstract
Introduction: the program of training of human resources in Nursing undertaken in recent years has allowed the graduation of a significant number of nurses who have increased in quantity and quality for years as a necessary and possible way to raise the quality of the training of human resources in health.
Objective: to describe the historical evolution of human resources training in Nursing in Pinar del Río from 1961 to 2004.
Method: probabilistic sampling of the target group was made up of 100 professors and 80 graduates, for a total of 180. Non-standardized interviews and questionnaires were applied having a historical cultural approach that allowed analyzing the origin and development of the evolution of the training of nurses. Descriptive statistics was the method used.
Results: the period from 1965 to 1976 concluded with the graduation of 1 876 graduates in the first School of Nursing and at Marina Ascuy Labrador in the period of 1975-2004. After this period they are trained at Simon Bolivar Health Polytechnic Institute and conclude with the graduation of 5 757 nursing technicians, which made a great impact on the contribution of human resources.
Conclusions: the training of human resources in nursing increases the quality of care to people, family and community; it is a priority in the country. In Pinar del Río its beginning included the formation of Nursing Assistants and Technicians.
Downloads
References
1. González Sara S.H., Moreno Pérez N.E. Instrumentos para la enseñanza del proceso enfermero en la práctica clínica docente con enfoque de autocuidado utilizando Nanda-Nic-Noc. Enferm. glob. [revista en la Internet]. 2011 Jul [citado 2014 Jun 10]; 10(23): 89-95. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412011000300007&lng=es .
2. Izquierdo López E. Breve historia de la enfermería en Cuba. Revista Habanera de Ciencias Médicas. [Internet].2003 [citado 2012 Feb 24] ; 2(5): (2-4).Disponible en : http://www.monografias.com/trabajos77/formacion-recursos-humanos-enfermeria/formacion-recursos-humanos-enfermeria.shtml
3. Ancheta Nieblas E. Historia de la enfermería en Cuba. Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas; Mayo-Agosto [Internet]. 2006 [citado 2012 feb. 24] .Disponible en: http://bvs.sld.cu/libros_texto/historia_dela_enfermeria_mcamaro/historia_dela_enfermeria.pdf.
4. Torres-García C, López-Álvarez M, Rodríguez-Fonte R. Impacto de la reafirmación vocacional en Licenciatura en Enfermería. Ciencias Médicas. Pinar del Río, 2002. Pinar del Rio, 2002. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [revista en Internet]. [Citado 2013 Oct 3]; 7(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/176
5. Alonso Pérez S, López Álvarez M, Cueto Mena A, Moreno Lazo M, Machado Reyes F. Valoración del proceso docente educativo en los estudiantes de primer año de Licenciatura en Enfermería. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [revista en Internet]. [citado 2013 oct. 3]; 11(4):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/363
6. Zubizarreta Estévez M, Cabrera Solís E, Fernández García L, Duran García FA. Experiencia cubana en la formación de recursos humanos en Enfermería. Revista Cubana de Enfermería. [Internet].2005 [citado 2012 feb. 24]; 21(1): 6-8.Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192005000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es
http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/240
7. Marrero Pérez MD, Pérez Pérez Gd. Papel de la investigación en la
formación de recursos humanos de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [revista en Internet]. 2013 [citado 2017 Mar 13];5(3):[aprox. 14 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/292
8. Salas Perea Ramón Syr. Los procesos formativos, la competencia profesional y el desempeño laboral en el Sistema Nacional de Salud de Cuba. Educ Med Super [Internet]. 2012 Jun [citado 2017 Mar 13] ; 26( 2 ): 163-165. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200001&lng=es.
9. Reinoso Medrano Tomás, Tamarit Díaz Tamara, Pérez Hoz Grisell. La formación de recursos humanos en salud necesarios para el mundo y los paradigmas vigentes. Educ Med Super [Internet]. 2012 Dic [citado 2017 Mar 13] ; 26( 4 ): 635-641. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000400015&lng=es.
10. Coello Valdés E, Blanco Balbeito N, Blanco Balbeito K, Mata Fleites I. Formación de recursos humanos en el Hospital “Mártires del 9 de Abril”, Sagua La Grande. EDUMECENTRO [revista en Internet]. 2013 [citado 2017 Mar 13];5(2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/240
11. Medina González Inarvis, Valcárcel Izquierdo Norberto, Sixto Pérez Arahi, Velázquez Ronda Dania. Los métodos de trabajo educativo, su expresión en la formación de los recursos humanos de la carrera de enfermería. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Abr [citado 2017 Mar 13] ; 18( 2 ): 297-305. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000200013&lng=es
12.Ramírez Rodríguez Maely, Ruiz González Irelis, Mena Ramírez Maidely, Naithe Pérez Dalvis, Horta Arias Honay. Paradigma de revolucionaria iniciadora de la Docencia en Enfermería en Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2013 Dic [citado 2017 Mar 13] ; 17( 6 ): 180-187. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000600017&lng=es.
13. Amaro Cano María C. La formación humanística de las enfermeras: una necesidad insoslayable. Rev. Cubana de enfermería [Internet]. 2013 Dic [citado 2017 Mar 13];29(4):8. Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/441/74
14. Martínez Pérez R, Ríos Rodríguez M. Evaluación del nivel de desarrollo de las habilidades en la formación técnico profesional en enfermería. Rev. Cubana de Ciencias Medicas. Vol. 23. Número 2 (2016) .Citado en:
15.Suárez Lezcano J, Rodríguez Moreno AL, Peña Batista L, Rodríguez Sánchez G, Martínez Céspedes L. Caracterización pedagógica de los estudiantes de Enfermería de Cuba y Angola. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2015 [citado 2016 Nov 2];40(7). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/42io

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/