Reflections regarding the need for the development of conversational competence in Cuban professionals

Authors

  • Haydee Elena Martínez Bencomo Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba
  • Vilma María Pérez Viñas Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba
  • Marialina Ana García Escobio Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba
  • Aimee Martínez Bencomo Facultad de Estomatología. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Cuba.
  • Moraima Pérez Barrera Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba.

Keywords:

PROFESSIONAL COMPETENCE, PROFESSIONAL EDUCATION, SOCIAL COMMUNICATION.

Abstract

Introduction: communicative competences among professionals along with the conversational ones are not always in agreement with their intellectual development. The scientific problem is given by: how to continue developing conversational and professional competences in university students?

 

Objective: to analyze epistemologically the main theoretical elements defined in the national and international literature on the category of conversational competence and its importance into the context of the training of professionals.

 

Method: a descriptive study was carried out from a bibliographic review and from a theoretical point of view the methods used were: historical-logical, analysis-synthesis and inductive-deductive, which allowed to analyze the conceptions concerning this topic from different approaches and accomplish a new contextualized definition of conversational and professional competence.

 

Results: in this work, relevant concepts and theories are systematized which take into account, within the communicative competence the conversational competence, based on the importance of conversation as a universal human activity, which assume a set of knowledge, skills, attitudes and skills going beyond the linguistic components to establish and maintain an effective conversation in the professional field.

 

Conclusion: the need to become aware of the complexity involved in the development of conversational competence and of assuming it as a basic professional competence in all profiles of Cuban Higher Education, incorporating their continuing awareness to the syllabus of the different studies, since it is so necessary for the accomplishment of the individuals in the interaction process from the different contexts of professional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Haydee Elena Martínez Bencomo, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba

Licenciada en Educación. Especialidad Español y Literatura. Profesora auxiliar. Máster en Ciencias de la Educación

Vilma María Pérez Viñas, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba

Licenciada en Educación. Investigadora CEPEG. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

Marialina Ana García Escobio, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba

Licenciada en Educación. Especialidad Español y Literatura. Profesora auxiliar. Máster en Didáctica de la lengua española y la literatura

Aimee Martínez Bencomo, Facultad de Estomatología. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Cuba.

Doctora en Estomatología. Instructora de Operatoria Técnica. Máster en Promoción y Educación para la Salud.

Moraima Pérez Barrera, Universidad “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Pinar del Río, Cuba.

Licenciada en Educación. Especialidad Español y Literatura. Profesora auxiliar.  Máster en Ciencias de la Educación.

References

1. Tobón S. Formación integral y competencias. Pensamiento

complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). Bogotá: ECOE.2013.

2. Aguerrondo I. Conocimiento complejo y competencias. En IBE Working papers on Curriculum. ISSUES. N 8. UNESCO. Ginebra. Suiza.2009: p. 4. Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Publications/Working_Papers/knowledge_compet_ibewpci_8.pdf

3. Díaz T. Didáctica desarrolladora en la Educación Superior: un enfoque para la formación de competencias profesionales. 10mo Congreso Internacional de Educación Superior. Curso 8. 2016: p.33.

4. Victorino Ramírez L, Medina Márquez G. Educación basada en compentencias y el proyecto Tuning En Europa y Latinoamérica. [Internet] 2008. Disponible en: http://academicos.iems.edu.mx/cired/docs/tg/macroacademiaquimica/Educacion%20basada%20en%20competencias.proyecto%20tuningEuropaLatinoamerica_VictorioMedina.pdf

5. Ministerio Educación, Cultura y Deporte. Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Anaya.2002.

6. García M. La competencia conversacional en español como lengua extranjera: análisis y enfoque didáctico. Alcalá de Henares, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá (Colección: Monografías Humanidades) 2009, ISBN: 978-84-16133-05-5.2014: p.28-29. Disponible en: https://dspace.uah.es/dspace/bitstream/handle/10017/6508/Tesis.pdf?sequence=1

7. De Mingo JA. La enseñanza de la conversación en el aula de ELE. Propuesta de contenidos para el curso de superación intermedio (B1) del I.C de Estambul. Instituto Cervantes [Internet]. MARCOELE Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera No. 10, enero-junio 2010. Disponible en: http://marcoele.com/descargas/10/de-mingo_conversacion.pdf

8. Echeverría R. La distinción de competencias conversacionales. Biblioteca FICOP [Internet] 2017. Recuperado de http://www.ficop.org/bibliotecaficop/130-la-distincion-de-competencias-conversacionales

‎9. Briz A. El español coloquial en la conversación. Esbozo de pragmática. Barcelona: Editorial Ariel. 1998: p. 3.

10. Domínguez I. Comunicación y texto. La Habana: Pueblo y Educación.2010.

11. Tusón A. “El análisis de la conversación: entre la estructura y el sentido”. En Estudios de Sociolingüística 3(1) .2002: p. 137. Disponible en: https://www.textosenlinea.com.ar/academicos/El%20an%C3%A1liis%20de%20la%20conversacion.pdf

12. Pérez T. Hacia una mayor eficacia en el trabajo con el nivel fonológico de la lengua, en El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana: Editorial Pueblo y Educación. 2007: pp. 140 -162.

13. Tusón A y Calsamiglia H. Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Editorial Ariel. 2004: p. 49.

14. Vigueras A. Más sobre marcadores hispánicos. Usos de España y América en el corpus de estudio de la norma culta. Universidad Nacional Autónoma de México. Conferencia dictada en el Seminario Internacional “Enseñanza de la lengua española, gramática, escritura y oralidad. Los diccionarios”. La Habana, 2017.

15. Borot E et al. Talleres de construcción de textos orales y escritos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.2014.

Published

2017-12-28

How to Cite

1.
Martínez Bencomo HE, Pérez Viñas VM, García Escobio MA, Bencomo AM, Barrera MP. Reflections regarding the need for the development of conversational competence in Cuban professionals. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Dec. 28 [cited 2025 Oct. 25];22(1):149-60. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3062

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES