Reading in university education

Authors

  • Yudit Rovira Universidad de Pinar del Río "Hermnaos Saíz Montes de Oca"
  • Ernesto López Calichs Universidad de Pinar del Río "Hermnaos Saíz Montes de Oca"

Keywords:

PROCESS, TRAINING, PROMOTION, READING, EXTRA-UNIVERSITY, UNIVERSITY.

Abstract

Introduction: the article addresses the main research results of the author on the training process for the promotion of reading in university education and responds to the needs of cultural development from extra-university activities. The scientific problem deals with how to perfect the process of training for the promotion of reading in university students.

Objective: to base a conception of the training process for the promotion of reading in university students.

Method: the logic of the research was carried through various research methods, for the initial diagnosis of this training process and the development of the theoretical framework.

Development: this  work  systematized concepts and theories relevant to it, as well as its system of principles is guided by the transversal nature of the process, its structure on the basis of personal components that emphasizes the role of professors as mediator and the student as promoter and the stages of familiarization, development and consolidation are discussed.

Conclusion: the conception is an expression of a set of foundations, principles and stages as well as the relationships between their personal components, and the extra-university activities as a university training process.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yudit Rovira, Universidad de Pinar del Río "Hermnaos Saíz Montes de Oca"

La profesora labora en el Departamento Docente de Extensión Universitaria. Es Master en Desarrollo Social,  Master en Ciencias de la Educación. Realiza estudios de doctorado en Ciencias Pedagógicas en le Centro de Estudis de Ciencias de la Educación Superior (CECES).

Ernesto López Calichs, Universidad de Pinar del Río "Hermnaos Saíz Montes de Oca"

Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas Labora en el Centro de Estudis de Ciencias de la Educación Superior (CECES) de la Universidad de Pinar del Río

References

1. Gallegos E. Sin azafatas diciéndonos qué hacer. Consideraciones sobre Lectura y crítica. La Habana: Editorial Gente Nueva; 2015.

2. Ramírez Leyva E M. Tendencias de la lectura en la Enseñanza universitaria. Compilación. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información; 2015. Disponible:http://universidadeslectoras.org/dt/finder/tendencias_lectura_universidad.pdf

3. Argüelles J. Por una enseñanza universitaria lectora. En: Ramírez Leyva, E M. Tendencias de la lectura en la Enseñanza universitaria”. Compilación. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información; 2015.15-29

4. Morales Sánchez I.”El reto de la formación transversal en la enseñanza universitaria: lectura, escritura y nuevas tecnologías”. En: Tendencias de la lectura en la Enseñanza universitaria. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información; 2015.49-74 http://iibi.unam.mx/publicaciones/292/05_tendencias_lectura_universidad_Isabel_Morales_Sanchez.html

5. Martos E, Campos F M, Quiles M C. La lectura en el contexto de las nuevas demandas de la enseñanza universitaria: Las redes temáticas como recurso para la excelencia académica y la participación comunitaria. En: Ramírez Leyva, E M . Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información; 2015. 1-14 http://iibi.unam.mx/publicaciones/292/02_tendencias_lectura_universidad_Eloy_Martos_Nunez_Mar_Campos_Figares.html

6. Herrera Albrieu L. Estrategias de Gestión y Desarrollo de la Extensión Universitaria. La extensión, el germen de la transdisciplinar. [Internet] 2014 [citado 2014 nov 07]. Disponible en: http://www.uader.edu.ar/estrategias-de-gestion-y-desarrollo-de-la-extension-universitaria/

7. Martos Núñez E. De la República de las Letras a Internet: de la Ciudad Letrada a la cibercultura y las tecnologías del S. XXI. Álabe[Internet] 2010[citado 2010 jun 01];1:[Aprox.16p.]. Disponible en: http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/10/6 .

8. González González G R, González Fernández-Larrea M. La gestión de la extensión universitaria desde la perspectiva cubana. Revista Cubana de Educación Superior. No2; 2002.

9. Gil Flores J. Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria obligatoria. Enseñanza universitaria Nacional de Educación a Distancia.vol.14. Madrid: Educación XX1; 2011

10. Horruitiner P. La enseñanza universitaria latinoamericana en la época actual En: Cursos pre congreso Enseñanza universitaria 2010. Ciudad de La Habana: Editorial Universitaria; 2010.

11. Sayer A. Realism and Social Science. Sage. London; 2000.

12. López Calich E. Modelo para el proceso de formación de las competencias creativas en los estudiantes de la carrera de Licenciatura en Estudios Socioculturales de la Enseñanza universitaria de Pinar del Río. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas, Pinar del Río. CECES; 2005.

13. Ramos Curd E. XIV Conferencia Internacional de Bibliotecología “Información y ciudadanía: desafíos públicos y privados. Santiago. Chile; 2009.

14. Vigotsky, L. S. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Edit. Científico- Técnica; 1987.

15. Cerrillo Torremocha P C, Cañamares Torrijos C. Recursos y metodología para el fomento de la lectura: El CEPLI. Nº. 8, 2008. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3105171

Published

2017-06-01

How to Cite

1.
Rovira Y, López Calichs E. Reading in university education. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Jun. 1 [cited 2025 Aug. 8];21(3):386-98. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3157

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES