Reading in university education
Keywords:
PROCESS, TRAINING, PROMOTION, READING, EXTRA-UNIVERSITY, UNIVERSITY.Abstract
Introduction: the article addresses the main research results of the author on the training process for the promotion of reading in university education and responds to the needs of cultural development from extra-university activities. The scientific problem deals with how to perfect the process of training for the promotion of reading in university students.
Objective: to base a conception of the training process for the promotion of reading in university students.
Method: the logic of the research was carried through various research methods, for the initial diagnosis of this training process and the development of the theoretical framework.
Development: this work systematized concepts and theories relevant to it, as well as its system of principles is guided by the transversal nature of the process, its structure on the basis of personal components that emphasizes the role of professors as mediator and the student as promoter and the stages of familiarization, development and consolidation are discussed.
Conclusion: the conception is an expression of a set of foundations, principles and stages as well as the relationships between their personal components, and the extra-university activities as a university training process.
Downloads
References
1. Gallegos E. Sin azafatas diciéndonos qué hacer. Consideraciones sobre Lectura y crítica. La Habana: Editorial Gente Nueva; 2015.
2. Ramírez Leyva E M. Tendencias de la lectura en la Enseñanza universitaria. Compilación. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información; 2015. Disponible:http://universidadeslectoras.org/dt/finder/tendencias_lectura_universidad.pdf
3. Argüelles J. Por una enseñanza universitaria lectora. En: Ramírez Leyva, E M. Tendencias de la lectura en la Enseñanza universitaria”. Compilación. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información; 2015.15-29
4. Morales Sánchez I.”El reto de la formación transversal en la enseñanza universitaria: lectura, escritura y nuevas tecnologías”. En: Tendencias de la lectura en la Enseñanza universitaria. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información; 2015.49-74 http://iibi.unam.mx/publicaciones/292/05_tendencias_lectura_universidad_Isabel_Morales_Sanchez.html
5. Martos E, Campos F M, Quiles M C. La lectura en el contexto de las nuevas demandas de la enseñanza universitaria: Las redes temáticas como recurso para la excelencia académica y la participación comunitaria. En: Ramírez Leyva, E M . Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información; 2015. 1-14 http://iibi.unam.mx/publicaciones/292/02_tendencias_lectura_universidad_Eloy_Martos_Nunez_Mar_Campos_Figares.html
6. Herrera Albrieu L. Estrategias de Gestión y Desarrollo de la Extensión Universitaria. La extensión, el germen de la transdisciplinar. [Internet] 2014 [citado 2014 nov 07]. Disponible en: http://www.uader.edu.ar/estrategias-de-gestion-y-desarrollo-de-la-extension-universitaria/
7. Martos Núñez E. De la República de las Letras a Internet: de la Ciudad Letrada a la cibercultura y las tecnologías del S. XXI. Álabe[Internet] 2010[citado 2010 jun 01];1:[Aprox.16p.]. Disponible en: http://revistaalabe.com/index/alabe/article/view/10/6 .
8. González González G R, González Fernández-Larrea M. La gestión de la extensión universitaria desde la perspectiva cubana. Revista Cubana de Educación Superior. No2; 2002.
9. Gil Flores J. Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria obligatoria. Enseñanza universitaria Nacional de Educación a Distancia.vol.14. Madrid: Educación XX1; 2011
10. Horruitiner P. La enseñanza universitaria latinoamericana en la época actual En: Cursos pre congreso Enseñanza universitaria 2010. Ciudad de La Habana: Editorial Universitaria; 2010.
11. Sayer A. Realism and Social Science. Sage. London; 2000.
12. López Calich E. Modelo para el proceso de formación de las competencias creativas en los estudiantes de la carrera de Licenciatura en Estudios Socioculturales de la Enseñanza universitaria de Pinar del Río. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas, Pinar del Río. CECES; 2005.
13. Ramos Curd E. XIV Conferencia Internacional de Bibliotecología “Información y ciudadanía: desafíos públicos y privados. Santiago. Chile; 2009.
14. Vigotsky, L. S. Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana: Edit. Científico- Técnica; 1987.
15. Cerrillo Torremocha P C, Cañamares Torrijos C. Recursos y metodología para el fomento de la lectura: El CEPLI. Nº. 8, 2008. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3105171

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/