Influence of professors and tutors on the training process of Ophthalmology specialists

Authors

  • Roberto Primelles Hernández Hospital General Docente Abel Santamaría Cuadrado.
  • Nayaris Gómez Martínez Hospital General Docente Abel Santamaría Cuadrado.
  • Nairovys Gómez Martínez Universidad UNIANDES de Ecuador
  • Daimy Arrontes Tielves Policlinico Raul Sanchez, Pinar del Río

Keywords:

OPHTHALMOLOGY, MENTORS, MEDICAL EDUCATION.

Abstract

Introduction: training the future specialists today is to provide them with the necessary skills to face the uncertainties of the future clinical practice.

Objective: to discuss the characteristics of professors and tutors who influence on the training process of ophthalmology specialists at Abel Santamaria Cuadrado General Teaching Hospital in Pinar del Río.

Method: theoretical, empirical and statistical methods were used to carry out this research, which enabled the triangulation of information.

Results: essential characteristics of professors and tutors for the training of specialists were determined: professional, pedagogical skills and the vast experience in their area of knowledge. 

Conclusions: tutored learning based on the scientific evidence contributes to the development of professional competencies of the specialists in ophthalmology, which impacts on the resident training process as well as on the economic and social context from postgraduate education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Primelles Hernández, Hospital General Docente Abel Santamaría Cuadrado.

Especialista de Segundo Grado en Oftalmología. Profesor Auxiliar. Investigador Agregado.

Nayaris Gómez Martínez, Hospital General Docente Abel Santamaría Cuadrado.

Especialista de Segundo Grado en Oftalmología. Profesora Auxiliar. Investigadora Agregada.

Nairovys Gómez Martínez, Universidad UNIANDES de Ecuador

Licenciada en Enfermeria

Daimy Arrontes Tielves, Policlinico Raul Sanchez, Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en Oftalmología. Profesora Asistente.

References

1. Miguel Ruiz M, Eder Labairu F. Guía o itinerario formativo de residentes de la especialidad oftalmología. [Internet] Hospital Donastia. San Sebastian; 2014. [Citado 2017 Abril 15]. Disponible en: http://docplayer.es/19968690-Guia-o-itinerario-formativo-residentes-oftalmologia-unidad-docente-area-integral-de-gestion-de-oftalmologia.html

2. Moran Barrios J. Un nuevo profesional para una nueva sociedad .Repuesta desde la Educación Médica: la formación basada en competencias. Rev.Asoc.Esp.Neuropsiq. [Internet] 2013 [Citado 2017 Abril 15]; 33(118): [Aprox. 20p.]. Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/neuropsiq/v33n118/13.pdf

3. Martínez Perez JA, Macaya C. La formación de los médicos: un continuo inseparable. Rev Educación Médica. [Internet] 2015 [Citado 2017 Abril 15]; 16(1): [Aprox. 6p.]. Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.edumed.2015.04.010

4. Fernández Sotolongo J, Berra Socarrás M, Suárez Romero M, Hernández González EM. Nuevo modelo de formación de especialistas en Oftalmología generado por la Misión Milagro. Educ Med Super. [Internet] ene.-mar. 2014 [Citado 2017 Abril 15]; 28(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-21412014000100005

5. Elvira H, Granda J. Apuntes para la historia de la enseñanza de la Oftalmología en Cienfuegos: 1961-2011. Medisur [Internet]. 2013 Ago [citado 2017 Abr 17]; 11(4): [Aprox. 8p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2013000400006&lng=es

6. Pérez González H, Corrales Negrin Y. Desempeño y superación profesional en el manejo de urgencias oftalmológicas en atención primaria de salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Feb [citado 2017 Abr 21]; 20(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000100021&lng=es.

7. Veitía Rovirosa ZA, Pérez Candelaria E, Méndez Duque de Estrada AM, Bauza Fortunato Y, Vidal Castillo M, Fumero González F. Una mirada a la integración interdisciplinaria de la Oftalmología en Cuba. Revista Cubana Oftalmología. [Internet] 2015 [citado 2017 May 15]; 28 (3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21762015000300006

8. SAVAL net. UFRO inició formación de médicos especialistas en Oftalmología. [Internet] Santiago de Chile; 2015. [Citado 2017 May 15]. Disponible en: http://www.savalnet.cl/mundo-medico/noticias/ufro-inicia-formacion-de-oftalmologos.html

9. Álvarez Sintes R, Barcos Pina I. Formación y perfeccionamiento de recursos humanos en el sistema de salud cubano para cobertura sanitaria universal. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2015 [citado 2017 Abr 17]; 41(Suppl 1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662015000500005&lng=es.

10. Molerio Sáez LE, Torres Pérez JA. Metodología para el perfeccionamiento de los tutores de formación de los estudiantes de pregrado. Revista Educación Médica. [Internet]. 2013 [citado 2017 Abr 17]; 5(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200011

11. Lavandero Espina A, Martínez Lima JM, Delfín Soto O. Realidad, experiencia y proyección de la enseñanza de las ciencias básicas biomédicas hacia el postgrado. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2015 Mar [citado 2017 Abr 21]; 7(1): [Aprox. 5p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000100014&lng=es.

Published

2017-11-01

How to Cite

1.
Primelles Hernández R, Gómez Martínez N, Gómez Martínez N, Arrontes Tielves D. Influence of professors and tutors on the training process of Ophthalmology specialists. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Nov. 1 [cited 2025 Aug. 16];21(6):900-7. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3163

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES