Integration of biomedical basic sciences into the comprehensive community medicine: Lara State, Venezuela, 2016
Keywords:
HEALTH SCIENCES, INTEGRATIVE MEDICINE, COMMUNITY PARTICIPATION, TEACHING.Abstract
Introduction: as part of the transformative process carried out in the Bolivarian Republic of Venezuela, it is necessary to train a new model of medicine doctors on the conception of Barrio Adentro University to integrate the teaching-learning process into the curricular units in the community medical practice.
Objective: to show the integration of the teaching-learning process of the biomedical basic sciences into the community medicine through teaching actions that guide the student towards the formation of a comprehensive medicine doctor.
Method: an observational descriptive study developed in the community settings of Barrio Adentro University for which educational actions were developed for students of the first and second academic years of the medical studies in the State of Lara during 2016 school year.
Results: the role of professors as the main axis of educational work in the formation of a comprehensive doctor was strengthened, the participation of the students in the positive transformations of the health services increased, contributing to the formation of values. The results of the research were implemented to the benefit of the community.
Conclusions: the development of the teaching actions achieved a cognitive independence of students in the search for a solution of the health problems found in the community, which allowed the integration of the contents into the teaching-learning process of the basic biomedical sciences in the community medical practice in order to train a comprehensive physician.
Downloads
References
1. Borroto Cruz ER, Salas Perea RS. Programa Nacional de Formación en Medicina Integral Comunitaria. Medicina Social [Internet] 2008; 3(4). Disponible en: http://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiy_sTmmMPUAhWCPz4KHU2DAWgQFggtMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.socialmedicine.info%2Findex.php%2Fmedicinasocial%2Farticle%2FviewFile%2F261%2F535&usg=AFQjCNG5T0w6r_fNDNgCGGZ5rHs1UFAUxQ
2. Quintana Galende ML, Pujals Victoria N, Pérez Hoz G, Vingut Gálvez JL, del Pozo Cruz CR. La formación en educación médica desde la Escuela Nacional de Salud Pública (ENSAP). EducMedSuper [Internet]. 2016 Mar [citado 2017 Mayo 10]; 30(1): [Aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100010&lng=es
3. Toledo Méndez MA, Cabrera Ruiz II. Formación laboral en atención médica integral desde las tareas docentes de la asignatura Psicología I. Educ Med Super [Internet]. 2016 Sep. [citado 2017 Mayo 10]; 30(3): 639-56. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300017&lng=es
4. Duarte Blanco DM, Fabé González I, BreijoWoroz T. El desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas desde la Filosofía Marxista en la formación inicial de la carrera Pedagogía-Psicología. Rev Mendive [Internet]. 2016 [citado 2017 enero 27]; 14(4): [Aprox. 11 p.]. Disponible en:http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/914/pdf
5. Martínez AO, Pompa FD, Pérez CM, Carbonell EM. La educación desde el enfoque interdisciplinar. Un reto para la educación de adultos. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación [Internet] 2014; 13(25): 167-90. Disponible en: http://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjq6uCImsPUAhVCoD4KHYmhCWUQFgglMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.redalyc.org%2Fpdf%2F2431%2F243131249011.pdf&usg=AFQjCNHCV2Q3jXwQPWUxmDHWPTcAEvgPBw
6. Marrero Pérez M, Pérez Pérez GJ. Papel de la investigación en la formación de recursos humanos de la carrera de Medicina. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2013 Dic [citado 2015 Feb 06]; 5(3): 197-211. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000300014&lng=es
7. Mass Sosa L, Vazquez Villazón Y, Armas Martínez M. Guía metodológica para el diseño, ejecución y control de tareas docentes integradoras en Morfofisiología Humana. Revista Finlay [Internet]. 2017 [citado 2017 Abr 4]; 7(1): [Aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.revfinlay.sld.cu/index.php/finlay/article/view/499
8. Franco Pérez P M. El trabajo independiente, una forma de reforzar el valor responsabilidad en los estudiantes universitarios. EDUMECENTRO [Internet]. 2012 [citado 2016 Feb 06]; 4(3): 198-205 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742012000300020
9. Herrera García RH, Rodríguez Ortiz MR, Ochoa Domínguez EL, Grave de Peralta Ruiz MA. Una concepción pedagógica para el trabajo metodológico interdisciplinario en los niveles organizativos funcionales. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación.[Internet] 2016; 7(2): 67-84. Disponible en: http://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi31umhm8PUAhVLWD4KHXmTAQIQFggsMAA&url=http%3A%2F%2Frunachayecuador.com%2Frefcale%2Findex.php%2Fdidascalia%2Farticle%2FviewFile%2F1126%2F684&usg=AFQjCNHjn6DOnFn6QXAs1wlpyYzKDzUabQ
10. Pernas Gómez M, Garí Calzada M, Arencibia Flores LG, Rivera Michelena N, Nogueira Sotolongo M. Consideraciones sobre las ciencias básicas biomédicas y el aprendizaje de la clínica en el perfeccionamiento curricular de la carrera de Medicina en Cuba. Educ Med Super [Internet]. 2012 Jun [citado 2016 Feb 06]; 26(2): 307-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200012&lng=es
11. Gómez Báez L, Díaz Martínez SB, Barrios Morejón C, Morejón Hernández EL, Padrón Echevarría A. La educación en valores profesionales en la Filial de Tecnología de la Salud Simón Bolívar. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Feb [citado 2014 Mayo 10]; 18(1): 111-23. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100012&lng=es
12. Alberro Fernández M, Pérez Espinosa L M, Ferrer Díaz M, Lara Villa M, Barrios González M. Determinación del nivel de preparación metodológica del profesor para desarrollar tareas docentes integradoras en Morfofisiología. EDUMECENTRO [Internet] 2016 [citado 2017 Mayo 10]; 8(1): 15-27. Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2016/ed161b.pdf
13. Díaz Quiñones J, Valdés Gómez M, Boullosa Torrecilla A. El trabajo interdisciplinario en la carrera de medicina: consideraciones teóricas y metodológicas. Medisur [Internet]. 2016 Abr [citado 2017 Mayo 10]; 14(2): 213-23. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000200016&lng=es
14. Paz Paula C M, León Medina D, Travieso Pérez M, Martínez Carmona Y, Labrador Falero D M. Nivel de conocimientos sobre el trabajo independiente de los profesores de la carrera de Estomatología. Rev Ciencias Médicas. [Internet] Marzo-abril 2016 [citado 2016 ene 27]; 20(2): [Aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000200013
15. Herrera Miranda G L, Fernández Montequín Z C, Horta Muñoz D M. Estrategia para la formación de habilidades investigativas en estudiantes de medicina. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2012 Ago [citado 2015 Feb 06]; 16(4): 98-112. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942012000400011&lng=es
16. Guerra Menéndez J, Betancourt Gamboa K, Méndez Martínez M J, Fonte Hernández T, Rodríguez Ramos S. Intervención Pedagógica para el trabajo independiente en Morfofisiología. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 2015 Feb 06]; 6(1): [Aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100004
17. Rivera Michelena N. Impacto del enfoque sistémico del proceso docente en el desarrollo de la personalidad competente. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Jun [citado 2017 Mayo 10]; 9(2): 207-14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000200015&lng=es
18. García López I, Blanco Balbeito N, La Rosa Hernández N, Treto Bravo I, Amechazurra Oliva M, Ortiz Cuadrado N. Tareas docentes que intencionan el conocimiento histórico cubano a través de la obra martiana. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Jun [citado 2017 Mayo 10]; 8(2): 134-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000200011&lng=es

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/