Children with cochlear implant: good practices in the initial training of primary school teacher

Authors

  • Gresin Castro Pérez Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.
  • Julio Jesús Sierra Socorro Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.
  • Ana Isis Valdés Valdés Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.
  • Luis Enrique Cardoso Rojas Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.
  • Olga Lidia Carmenate Figueredo Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.

Keywords:

PROFESSIONAL EDUCATION, DISABLED CHILDREN, DEAFNESS, COCHLEAR IMPLANTS, PRIMARY AND SECONDARY EDUCATION.

Abstract

Introduction: the Cuban National Cochlear Implant Program is open to children from a multidisciplinary approach between professionals from the Ministry of Public Health and the Ministry of Education. One of its priorities is the initial training of primary school teachers for the attention to deaf children with cochlear implants.

Objective: to elaborate a strategy directed to the initial professional training for Primary Education Degree students for the attention to deaf children with cochlear implant.

Methods: a pedagogical study was carried out, using theoretical, empirical and statistical methods, with 30 students from the Primary Education Degree of Pinar del Río University, 15 professors and 14 teachers who exercise the profession, during 2013-2016.

Results: the study revealed the insufficiencies the students present in their initial training for the educational training of deaf children with cochlear implants in the context of regular school. As a possible response, the strategy was elaborated, centered on tasks and actions where different organizational forms are articulated with the subject Work Research Training and the academic, working, investigative and extension components, with a multidisciplinary and inter-sector character.

Conclusions: the assessment of the strategy in practice confirmed its theoretical, methodological and practical value, confirming higher levels in the preparation of students as part of their initial training from cognitive, practical and attitudinal approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gresin Castro Pérez, Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.

Licenciada en Defectología. Máster en Educación. Profesor Auxiliar.

Julio Jesús Sierra Socorro, Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.

Licenciado en Educación. Especialidad en Filosofía. Licenciado en Derecho. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Ana Isis Valdés Valdés, Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.

Licenciada en Defectología. Especialidad Logopedia. Máster en Educación. Profesora Auxiliar.

Luis Enrique Cardoso Rojas, Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.

Licenciado en Educación. Máster en Educación. Profesor Auxiliar. Especialista en Docencia en Psicopedagogía.

Olga Lidia Carmenate Figueredo, Facultad de Educación infantil. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Cuba.

Licenciado en Educación. Máster en Educación Especial. Profesor Auxiliar. Especialista en Docencia en Psicopedagogía

References

1. Solange T. Formación inicial docente y necesidades educativas especiales. Estud. pedagóg. vol.37 no.2 Valdivia. (Internet]. 2011 [citado 28Nov 2015]; Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052011000200015

2. Vélez Clava X, Tárraga Mínguez R, Fernández Andrés MI, Sanz Cervera P. Formación inicial de maestros en Educación Inclusiva: una comparación entre Ecuador y España Vol. 9, Núm. 3 (2016) [Internet]. 2016. [citado 11 jul de 2017] Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/312372947_Formacion_inicial_de_maestros_en_Educacion_Inclusiva_una_comparacion_entre_Ecuador_y_Espana_The_initial_training_of_teachers_in_Inclusive_Education_a_comparison_between_Ecuador_and_Spain

3. García-Caqno Torrico, M, Honojosa Pareja E, Gutiérrez Santiuste, E. Martínez J. (2017). Innovación docente en los grados de educación infantil y primaria. Dando significado y contexto a los aprendizajes de aula en el espacio urbano. Revista de innovación y buenas prácticas docentes, 2017; 3: 278-292. [Internet]. 2017. [citado 11 jul de 2017] Disponible en https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ripadoc/article/view/9964/9432

4. Montero L, Piñeiro E, & Colén M. Los estudios de Grado en la formación inicial de Maestros en Educación Primaria. Miradas de formadores y futuros maestros. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 2017, 21(1), 1-16. [Internet]. 2017. [citado 11 jul de 2017] Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/567/56750681001.pdf

5. Costa Pacheco O. Capacitación a docentes de educación regular sobre el enfoque auditivo oral para mejorar la inclusión educativa de los niños con implante coclear que asisten al centro ecuatoriano de audición y lenguaje de la ciudad de Loja, en el periodo marzo–julio 2015 (Bachelor's thesis). [Internet]. 2016. [citado 11 jul de 2017]. Disponible en: http://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/13709

6. Fabregat Pitarch A, Gallardo Fernández I. Desarrollo de capacidades emprendedoras desde la atención a la diversidad en Formación Profesional. [Internet]. 2017. [citado 11 jul de 2017] Disponible en: http://roderic.uv.es/handle/10550/56805

7. Rahal EM, Mena GP, Muñoz SD, Cárdenas GR, Mansilla JF, Cardemil MF. Resultados del Programa Nacional de Implantes Cocleares: Servicio de Otorrinolaringología del Hospital Barros Luco Trudeau. Rev Otorrinolaringol Cir Cabeza Cuello [Internet]. 2013 [citado 28Nov 2015]; 73(3):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48162013000300004

8. Arauz S, Boccio C, CorderoL, Curet C, Vicente D, Hocsman E, et al. Recomendaciones del Comité de Expertos en implante coclear y dispositivos implantables de la Federación Argentina de Sociedades de O.R.L. (en concordancia con guías internacionales). Buenos Aires, 25 de abril de 2016 [Internet] [citado 15 Jun 2016]. Disponible en: http://www.faso.org.ar/imagenes/informe.pdf

9. ¿Qué es un implante coclear? [Internet] España: Federación AICE Înternet] 2016 [citado 20 Dic 2016]. Disponible en: http://implantecoclear.org/index.php?option=com_content&view=article&id=76:ique-es-un-implante-coclear&catid=62:que-es&Itemid=82

10. Valle A. La investigación pedagógica: otra mirada. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2012. ISBN: 97889591322630. Disponible en: http://cepbeju.edu.mx/uded/author/alberto-d-valle-lima/la-investigacion-pedagogica-otra-mirada

11. Alcaide Guardado Y, Quintero Reyes Y, González Ramos Md, Forment Sánchez I, Martínez Rodríguez A, Del Sol Señarí O. Estrategia pedagógica para la superación de los docentes. Educación Médica Superior [revista en Internet]. 2016 [citado 2016 Nov 29]; 30(1): [aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/514

Published

2017-11-01

How to Cite

1.
Castro Pérez G, Sierra Socorro JJ, Valdés Valdés AI, Cardoso Rojas LE, Carmenate Figueredo OL. Children with cochlear implant: good practices in the initial training of primary school teacher. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Nov. 1 [cited 2025 Sep. 6];21(6):798-809. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3187

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES