Professionalism for the development of a comprehensive culture in the students of Medical Sciences

Authors

  • Yadyra de la Caridad Piñera Concepción Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba.
  • Reinaldo Néstor Cueto Marín Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba.
  • Marlié Martínez Llano Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba.
  • Evaristo Rodríguez Ramírez Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca” Cuba.

Keywords:

PEDAGOGY, TRAINING, PROFESSIONAL.

Abstract

Introduction: from the program of “La historia me absolverá” (History will absolve me), until today, the cultural development of people has been a priority of the Cuban Revolution. The university in Cuba has been renewed and professionalized in a way that it directly tributes to the development of a comprehensive culture. However, it still lacks from definitions with a professional vision of it, from the integration of the university training processes, in this case the studies of the Medical Sciences.

 

Objective: to define the professionalization process for the training of a comprehensive culture contextualized to the pedagogical process of the medical science studies.

 

Method: analysis and synthesis, to define the professionalization of a comprehensive culture and the documentary analysis, to review the speeches of Fidel Castro and the model of the professional of medical sciences.

 

Results: the definition of the professionalization to train a comprehensive culture contextualized to the medical studies, dimensioned in the professional, formative and the psychosocial point of view, in correspondence with the professional model, the integration of the formative processes, as well as the cognitive -affective development of the medical students.

 

Conclusions: the insertion of a comprehensive culture in the university context, demonstrates its necessary professionalization, from the scientific specialization and the cultural extension, with the purpose of improving the actions in the future graduates.

 

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yadyra de la Caridad Piñera Concepción, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba.

Licenciada en Educación. Especialidad Español Literatura. Máster en Didáctica del Español y la Literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Investigadora. del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General (CEPEG)

Reinaldo Néstor Cueto Marín, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba.

Licenciado en Educación. Especialidad Veterinaria. Máster en Ciencias de la Educación.  Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Investigador del Centro de Estudios Pedagógicos para la Educación General (CEPEG),

Marlié Martínez Llano, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Cuba.

Licenciada en Educación. Especialidad Educación Artística. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Asistente. Investigadora

Evaristo Rodríguez Ramírez, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca” Cuba.

Licenciado en Educación. Especialidad Educación Laboral. Máster en Educación. Profesor asistente.

References

1- Castro Ruz F. La historia me absolverá. Editora Política; 1964. http://aristobulo.psuv.org.ve/wp-content/uploads/2008/10/castro-fidel-la-historia-me-absolvera-discurso-16-de-octubre-de-1953.pdf

2- Castro Ruz F. Discurso en la clausura del Congreso Cultural de La Habana,

Comisión de Orientación Revolucionaria. Ediciones COR, Instituto Cubano del Libro; 1968. http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1968/esp/f120168e.html

3- Castro Ruz F. Discurso en Tribuna Abierta de la Revolución, en el municipio Playa. Periódico Granma; 2001. Dsipoible en : http://www.granma.cu/granmad/2001/04/02/nacional/articulo12.html

4- Castro Ruz F. Tabloide. Discurso por los trágicos hechos del 11 de septiembre del 2001; Disponible en : http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/2001/esp/f110901e.html

5- Piñera Concepción Y, Rodríguez Poo I. La educación y la cultura general integral. Revista Mendive, [internet] 2004 [citado 2017 abril 28];2(4):[Aprox.6p.]. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/167

6- Álvarez Echeverría T. Estrategia educativa desde la literatura para contribuir al desarrollo cultural integral de los estudiantes de la facultad de Profesores Generales Integrales de Secundaria Básica. Tesis de Maestría. IPLAC; 2008.

7- Torres R., Frías L. Esencia de la cultura general integral[internet]. Periódico digital Ahora.cu;2012 [citado 2012 jul 02].Disponible en : http://www.ahora.cu/suplementos/serrania/4033-esencia-de-la-cultura-general-integral

8- De la Rosa Villa AS, Guzmán Ramírez AC, Marrero Salazar FR. Modelo de profesionalización pedagógica de los docentes universitarios para la gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa [internet] 2016 sep [citado 2017 abril 28]; 4(3). Disponible en:http://www.runachayecuador.com/refcale/index.php/refcale/article/view/1150

9- Martínez-González A., López-Bárcena J., Herrera Saint-Leu P., Ocampo-Martínez J., Petra I., Uribe-Martínez G. et al . Modelo de competencias del profesor de medicina. Educ. méd. [Internet]. 2008 Sep [citado 2017 abril 28] ; 11( 3 ): ):[aprox.10p]. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132008000300008&lng=es.

10- Jiménez Bereguel C.,González González K. La superación profesional de los docentes para la utilización del texto martiano. Educación y sociedad. Revista Digital. 2014 [citado 2017 oct 03]; 1. Disponible en :www.educacionysociedad.org/

11- González Rodríguez R. y Cardentey García J. Caracterización de la historia de la medicina en Cuba. Morfovirtual; 2016. Disponible en : http://www.morfovirtual2016.sld.cu/index.php/Morfovirtual/2016/paper/view/52/87

12- Plan de Estudio de la Carrera de Medicina. Plan D. Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas. 2016.

13- Flores, O. Esfera Cognitiva y Afectiva de La Psiquis. 2015. Disponible en: https://es.scribd.com/doc/80372666/Esfera-Cognitiva-y-Afectiva-de-La-Psiquis

14- Proyecto de Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. 2016. http://www.pcc.cu/pdf/congresos_asambleas/vii_congreso/conceptualizacion.pdf

Published

2017-11-01

How to Cite

1.
Piñera Concepción Y de la C, Cueto Marín RN, Martínez Llano M, Rodríguez Ramírez E. Professionalism for the development of a comprehensive culture in the students of Medical Sciences. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Nov. 1 [cited 2025 Sep. 6];21(6):916-2. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3194

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES