Citizen education for adolescents and the elderly from the community project of Ana la Cub-Ana

Authors

  • Ana Acanda Cala Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Cuba. anaac@infomed.sld.cu
  • Yoan Gilberto del Llano Capote Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Cuba

Keywords:

PROYECTO, EDUCACIÓN, ACTIVIDAD.

Abstract

Introduction: nowadays the system of activities with a systemic and trans-disciplinary approach has a special meaning, as it involves a diversity of scientific perspectives in order to achieve the expected results.

 

Objective: to develop a system of activities for citizen education of adolescents and the elderly in the community project of Ana la Cub-Ana with a systemic and trans-disciplinary approach at Celso Maragoto Lara community in Pinar del Río municipality.

Method: based on the extra-university activities of Pinar del Rio University of Medical Sciences, the study comprises the universe of inhabitants of the community, its population of old adults and adolescents, with a sample chosen by simple random criterion. Materialistic- dialectic method and others from the theoretical and the empirical levels were used.

 

Results: the system of activities promoted, along with the improvement of the senior adult program in intergenerational relationships, are based on the design of the project program with a significant appreciation of changes in the behaviors of its members and positive influences on the community development, on  the  institutions and  the population.


Conclusion: through the community work and the extra-university activities of the medical students, scientific and methodological development of the professors involved in this project, together with the enhancement of political- ideological work having a systemic and trans-disciplinary approach, favorable changes of its citizens and the values identified are developed in the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Acanda Cala, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Cuba. anaac@infomed.sld.cu

Licenciada en Educación. Especialidad Ciencias Sociales. Profesor Auxiliar.

Yoan Gilberto del Llano Capote, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Cuba

Licenciado en Educación. Especialidad Marxismo Leninismo e Historia. Profesor  Auxiliar

References

1. Chávez J. (2005). Filosofía de la Educación como disciplina actual del conocimiento teórico y tradición del pensamiento pedagógico. En: Filosofía de la educación (Selección de lecturas). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

2. Castro Ruz, Fidel. Discurso pronunciado por el Presidente de la República de Cuba, en la clausura del Congreso Pedagogía 2003, en el teatro "Carlos Marx", el 7 de febrero del 2003. Disponible en:

http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/2003/esp/f070203e.html

3. Morin, Edgar. Articular los saberes: ¿qué saberes enseñar en las escuelas? Ediciones Universidad del Salvador, Buenos Aires. República Argentina. 2006. Disponible en: http://racimo.usal.edu.ar/1595/

4. Centre International de Recherches et EtudesTransdisciplinaires. [citado: 27 de abril de 2017]. Disponible en:

https://www.youtube.com/channel/UCGIfETWVop6uGU0ojYHboBw

5. Addine Fernández, Fátima. “La interacción: núcleo de las relaciones interdisciplinarias en la formación de profesores de perfil amplio. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. Soporte magnético. [citado: 27 de abril de 2017]. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/3606/360635561004.pdf

6. ICCP. Proyecto educativo en la escuela. La Habana. Cuba. 2008. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/447/44713058018.pdf

7. Fiallo Jorge P: La interdisciplinariedad en la escuela: un reto para la calidad de la educación. ICCP. La Habana 2001, p 59. Disponible en: http://es.calameo.com/books/000233168035d8cebb060

8. Parrilla, Á., & Sierra, S. Construyendo una investigación inclusiva en torno a las distintas transiciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2015. 18(1), 161-175. Disponible en: http://revistas.um.es/reifop/article/view/214381

9. Izaguirre Remón R. Un enfoque para la extensión universitaria en la educación médica superior cubana. Congreso Universidad.2015. Vol. IV (3).Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/index

10.Varcasia Era L. Crecen proyectos comunitarios en Cuba. La Revista de la gente. 18 diciembre, 2015. [citado: 27 de abril de 2017] Disponible en: http://www.lacalle.cu/crecen-proyectos-comunitarios/

Published

2017-06-01

How to Cite

1.
Acanda Cala A, del Llano Capote YG. Citizen education for adolescents and the elderly from the community project of Ana la Cub-Ana. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Jun. 1 [cited 2025 Dec. 25];21(3):368-77. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3200

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES