Development of professional skills in medical students on the Primary Health Care
Keywords:
TEACHING, APTITUDE, MENTORS.Abstract
Introduction: primary health care tutors play a basic role in the development of professional skills in medical students.
Objective: to characterize knowledge of primary health care tutors for the development of professional skills in medical students.
Method: a descriptive and cross sectional research was carried out in the university polyclinics of Pinar del Río municipality during the academic year 2016-2017. The target group was comprised of 42 categorized tutors who teach education at work in medicine studies and the chosen sample corresponded to the target group. Theoretical methods such as logical-historical analysis and empirical methods such as interview to tutors and observation of work education activities were used; applying procedures of descriptive statistics.
Results: tutors do not know the basic elements to direct the development of professional skills in medical students; these evidences were observed throughout the activities of education at work.
Conclusions: the tutors show an insufficient pedagogical training to develop professional skills due to the lack of pedagogical preparation they have received, thus it is necessary to monitor this issue during the methodological preparations as well as in postgraduate activities.
Downloads
References
1. Molerio Sáez LE, Torres Pérez JA. Metodología para el perfeccionamiento de los tutores de formación de los estudiantes de pregrado. Rev EDUMECENTRO[Internet]. 2013 Ago [citado 2017 Jul 20]; 5(2):103-115. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200011&lng=es.
2. Rodríguez López M, Morera Negre MM, García Puentes E. El profesor tutor en la Carrera de Enfermería. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2013 Oct [citado 2017 Oct 5]; 17(5): 146-160. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942013000500014&lng=es.
3. Oramas González R, Jordán Severo T, Valcárcel Izquierdo N. Competencias y desempeño profesional pedagógico hacia un modelo del profesor de la carrera de Medicina. Educación Médica Superior [revista en Internet]. 2013 [citado 2017 Sep 20];27(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/122
4. Barbón Pérez OG, Borges Oquendo LD, Añorga Morales JA. La Educación Avanzada ante las exigencias de los procesos de profesionalización pedagógica en la Educación Médica. Educación Médica Superior [revista en Internet]. 2015 [citado 2017 Oct 2];29(2):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/441
5. Alonso Díaz NL. Evolución dialéctica de la función docente educativa del especialista en Medicina General Integral. Educación Médica Superior [revista en Internet]. 2013 [citado 2017 Sep 15];27(4): [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/329
6. Herrera Miranda GL, Horta Muñoz DM. La superación pedagógica y didáctica, necesidad impostergable para los profesores y tutores del proceso de especialización. Educación Médica Superior [revista en Internet]. 2016 [citado 2017 Sep 22];30(3):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/737
7. González Capdevila O, Mesa Carpio N, González Franco M. La superación profesional en las universidades de ciencias médicas, tendencias y exigencias actuales. EDUMECENTRO [revista en Internet]. 2013 [citado 2017 Oct 20];5(2): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/232
8. Urbina Laza O. La educación de posgrado en las universidades médicas cubanas. Educ Med Super [Internet]. 2015 Jun [citado 2017 Jul 20]; 29(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200017&lng=es.
9. Ruiz Nápoles JB, Aguilera Lozada O. Factibilidad y pertinencia de una estrategia pedagógica para la preparación médica especial. EDUMECENTRO [revista en Internet]. 2014 [citado 2017 Jul 24];6(3): [aprox. 13 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/384
10. Salas Perea RS, Salas Mainegra A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017.
11. Fernández Sacasas JÁ. El principio rector de la Educación Médica cubana. Educación Médica Superior [revista en Internet]. 2013 [citado 2017 Sep 20]; 27(2): [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/170
12. Márquez A. Las habilidades, reflexiones y proposiciones para su evaluación. En: Manual de consulta para la Maestría en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 1995.p.100-118.
13. Alonso Reyes M, Rodríguez Aguilera F, Vázquez González Y, Hernández Gómez M, Cárdenas Carvajal M, Olivera Cuadra D. Caracterización de la preparación pedagógica de los tutores en la estancia Salud Pública en Medicina. EDUMECENTRO [revista en Internet]. 2017 [citado 2017 Jul 20];9(3): [aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/917
14. Rivera Michelena NM, Pernas Gómez M, Nogueiras Sotolongo M. Un sistema de habilidades para la carrera de Medicina, su relación con las competencias profesionales. Una mirada actualizada. Educación Médica Superior [revista en Internet]. 2017 [citado 2017 Jul 20];31(1):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/856
15. Hernández González B, González González V, Rivero Domínguez K, García Reyes X, Rodríguez Díaz A et al. La superación profesoral en la Facultad de Ciencias Médicas “Julio Trigo”, curso escolar 2013-2014. Panorama Cuba y Salud [revista en Internet]. 2015 [citado 2017 Ago 20]; 10(3):[aprox. 5 p.]. Disponible en: http://revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/423

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/