Training of promoters from the program “Educate your Child”: the care of autistic children

Authors

  • Yunia Torres Hernández Universidad de Pinar del Río "hermanos saíz Montes de Oca"
  • Giselvis Aguiar Aguiar Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba.
  • Yosniel Estévez Arias Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba.
  • Nancy Amor Pérez Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba.
  • Xiomara Sánchez Valdés Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba.

Keywords:

SPECIAL EDUCATION, CHILD, AUTISM SPECTRUM DISORDER, UTISTIC DISORDER, ORIENTATION, FAMILY.

Abstract

Introduction: in accordance with the need of educating in the diversity, the program “Educate your Child” is an effective way to develop different actions in the settings of community and family, providing and adequate care for autistic children.

Objective: to train the promoters of the program "Educate your Child" to care autistic children.

Method: a pedagogical study was carried out where theoretical and empirical methods were used to train 15 promoters of the program "Educate your Child", Pinar del Río municipality, and a sample of 15 children with warning signs of Autism Spectrum Disorder (ASD), who were assisted by the professors involved in the study from 2014 to 2017.

Results: theoretical positions regarding training, strategy and upgrading are declared. Insufficiencies and needs of the promoters of the program "Educate your Child" to care autistic children were determined; recommending a training course, workshops, scientific discussion, presentation of demonstrative activities and self-upgrading. The subjects were evaluated as relevant by the experts.

Conclusions: a strategy for the training of the promoters of the program "Educate your Child” was developed, making possible their training for the care of autistic children. It is structured by a system of actions in short, medium and long term in order to achieve a comprehensive care of these children, a work supported on an efficient guide to the family and the community, providing a better professional performance.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yunia Torres Hernández, Universidad de Pinar del Río "hermanos saíz Montes de Oca"

Licenciada en Educación, Especialidad de Educación Especial. Máster en Educación. Profesora Auxiliar del Departamento de Educación Especial y Logopedia.

Giselvis Aguiar Aguiar, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Educación, Especialidad de Educación Especial. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Asistente del Departamento de Educación Especial y Logopedia.

Yosniel Estévez Arias, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba.

Licenciado en Educación, Especialidad de Educación Especial. Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Asistente. Vicedecano de Formación de Profesionales

Nancy Amor Pérez, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Educación, Especialidad de Español y literatura. Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora titular.

Xiomara Sánchez Valdés, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Educación, Especialidad de Educación Especial. Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Auxiliar. Profesora del Departamento de Educación Especial y Logopedia de la

References

1. Declaración Mundial sobre Educación para todos. Marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. WCEFA, 1990; Disponible en http://www.unesco.org/education/pdf/JOMTIE_S.PDF

2. Díaz Vera E, López Rodríguez del Rey MM, Bermúdez Monteagudo B. La capacitación profesional de las promotoras del programa Educa tu Hijo. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2015 [citado 2018 feb 3]; 7 (3): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://rus.ucf.edu.cu/

3. Zalaquett D, Schönstedt M, Angeli M, Herrrera C, Moyano A. Fundamentos de la intervención temprana en niños con trastornos del espectro autista. Revista Chilena de Pediatría [Internet]. 2015 [citado 2018 feb 7]; 86(2): [aprox. 5 p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0370410615000261

4. Palomo Seldas R. Los síntomas de los trastornos del espectro de autismo en los primeros dos años de vida: Una revisión a partir de los estudios longitudinales prospectivos. An Pediatr (Barc) [Internet]. 2012 [citado 2018 feb 7]; 76(1). Disponible en: http://www.analesdepediatria.org/es/los-sintomas-los-trastornos-del/articulo/S1695403311004358/#

5. Asociación Americana de Psiquiatría. Manual psiquiátrico y estadístico de los trastornos mentales [Internet]. 5.a ed. España: Editorial Médica Panamericana; 2014. [citado 2018 feb 7]. Disponible en: https://es.slideshare.net/Josefbg/dsm-5-manual-diagnstico-y-estadistico-de-los-trastornos-mentales

6. Borges Rodríguez SA, Orozco Delgado M. Inclusión Educativa y Educación Especial, un horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo [Internet]. Cuba: Editorial Educación Cubana; 2013. [citado 2018 feb 7]. Disponible en: http://www.cubaeduca.cu/media/www.cubaeduca.cu/medias/pdf/pedagogia_2013/Curso%209.pdf

7. Ivic I. Lev Semionovich Vigotsky (1896-1934). Publicado originalmente en Perspectivas: revista trimestral de educación comparada [Internet]. 1994 [citado 2016 Dic 09]; XXIV (3-4): 773-99. Disponible en: http://papelesdesociedad.info/IMG/pdf/vygotskys_unesco.pdf

8. Aguiar Aguiar G, Mainegra Fernández D, García Reyes O, Hernández Fonticiella Y. Diagnóstico en niños con trastornos del espectro autista en su desarrollo en la comprensión textual. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Nov [citado 2016 Nov 29]; 20(6): 729-37. Disponible en: www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2751/pdf

9. 8. Esquijarosa Chirino R, Prieto Medina AA, Cejas Arias MR, Domínguez Prieto M, Palacio Salgado Y. Estrategia de superación para profesores que imparten docencia en la carrera de Tecnología de la Salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Feb [citado 2016 Nov 29]; 18(1): 124-141. Disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000100013

10. Sánchez Valdés X, Puente de Armas T, Sotolongo Peña RC, y Díaz Lobo LM. Estrategia de superación para el maestro ambulante sobre la psicomotricidad en niños con parálisis cerebral. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet], 2017 [citado 2016 Nov 29]; 21(1): 101-111. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2850

11. Alcaide Guardado Y, Quintero Reyes Y, González Ramos MR, Forment Sánchez I, Martínez Rodríguez A, Del Sol Señarí O. Estrategia pedagógica para la superación de los docentes. Educación Médica Superior [Internet]. 2016 [citado 2016 Nov 29]; 30(1): [aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/514

Published

2018-05-18

How to Cite

1.
Torres Hernández Y, Aguiar Aguiar G, Estévez Arias Y, Amor Pérez N, Sánchez Valdés X. Training of promoters from the program “Educate your Child”: the care of autistic children. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 May 18 [cited 2025 Sep. 11];22(3):565-74. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3495

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES