The Methodological Work in the General English cycle in the Medical University
Keywords:
EDUCATION, HIGHER, STRATEGIES, FACULTY, TEACHING.Abstract
Introduction: the social role of the methodological work in the Higher Educational institutions is to design a strategy that permits to raise the quality of the teaching and educational process, based on Didactics as a branch of Pedagogy.
Objective: to develop a strategy for the methodological work in the cycle of General English in the Medical University of Pinar del Río.
Methods: the philosophical position of materialist-dialectic was assumed in this research, some theoretical procedures were used such as: historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction, modeling; from the empirical level were used the document review, interview and class observations. It permitted to design a methodological strategy based on Progressive Education and Professional Pedagogy.
Results: the difficulties were related to the planning of General English cycle methodological work in the Medical University of Pinar del Río that limits the quality of the teaching and educational process; as a result, a methodological strategy was developed to solve the identified deficiencies.
Conclusions: the results revealed deficiencies in the development of the methodological work in its both directions; technological, with difficulties in its didactic components and administrative, with deficiencies in the development of its functions.
Downloads
References
1. 1. Ministro de Educación Superior. Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico en la educación superior. Resolución No. 210. La Habana: Ministro de Educación Superior; 2007. Disponible en: http://files.sld.cu/cimeq/files/2009/07/mes-res-210-2007.pdf
2. González Arias, MsC. Carmen Luisa. Prof. Auxiliar
Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. La superación profesional en idioma inglés y su incidencia en la estrategia curricular de idioma. No2, mayo-agosto. Cuba
3. Díaz Domínguez, TC. Modelo para el trabajo metodológico del proceso docente educativo en los niveles de carrera, disciplina y año académico en la Educación Superior. Pinar del Río.1998 https://scholar.google.com/scholar?um=1&ie=UTF-8&lr&q=related:y1qVLiyWvtnNOM:scholar.google.com/#d=gs_cit&p=&u=%2Fscholar%3Fq%3Dinfo%3Ay1qVLiyWvtkJ%3Ascholar.google.com%2F%26output%3Dcite%26scirp%3D0%26hl%3Des
4. Texidor Pellón R, Reyes Miranda D. El trabajo metodológico y su papel en la superación permanente de los profesores de Inglés de la Universidad de Ciencias Médicas. Educ Med Super [Internet]. 2012 Jun [citado 2017 Nov 16]; 26(2): 336-342. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000200014
5. Montané González B, Trujillo Chong OE, Cruz Gorgoy H, González Barrera JM. El proceso enseñanza aprendizaje del ciclo de Inglés General: su estado actual. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Ago [citado 2017 Ago 04]; 18( 4 ): 607-620. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000400007&lng=es.
6. Cordoves-Mustelier, Dicsiel y Fernández de AlaizGarcía-Madrigal, Bertha. La gestión universitaria del trabajo metodológico aplicando cuatro instrumentos en cinco universidades cubanas. Ing. Ind. [online1815-5936] La Habana, 2014 [citado 2017 nov 16]; 35(3): 289-300. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362014000300005&lng=es&nrm=iso
7. Grau León Ileana Bárbara, Barciela González Longoria María de la Caridad, Rosales Reyes Solangel, Peguero Morejón Hilda. El trabajo docente metodológico en la Facultad de Estomatología de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana (UCMH). Educ Med Super [Internet]. 2015 Dic [citado 2017 Nov 16]; 29(4): 763-776. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000400010&lng=es.
8. Martínez Rodríguez María de los Ángeles, Cárdenas Santana Jaqueline, González Capdevila Orestes, Estrada Fonseca Rocío, Águila Hernández Tania, González Rodríguez Eddy. Acciones metodológicas para implementar la estrategia curricular de inglés con fines profesionales en Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2015 Dic [citado 2017 Nov 16]; 7(4): 125-145. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000400010&lng=es.
9. Ferro González Belkis, Afre Socorro Analina, Corbo Hernández María Teresa. El trabajo metodológico en la implementación de la disciplina Estomatología Integral. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2017 Feb [citado 2017 Nov 16]; 21( 1 ): 89-100. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942017000100014&lng=es.
10. Martínez-Díaz Pedro Antonio, Alea-González Mariana, Linares-Cordero Manuel, González-Rangel Miguel Ángel. Propuesta metodológica para el perfeccionamiento del trabajo de los colectivos de asignatura en las carreras de Medicina y Estomatología. Rev haban cienc méd [Internet]. 2017 Abr [citado 2017 Nov 16]; 16 ( 2 ): 268-279. Disponible en: http://scieloprueba.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X2017000200013&lng=es.
11. Barazal Gutiérrez A, Expósito Concepción MY. La clase metodológica como estrategia de trabajo docente metodológico en la Educación Superior. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2010 Mar [citado 06 Nov 2014]; 26 (1):10-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086403192010000100005&lng=e
12. Suárez Lezcano, José. Vision One. Teacher´s Book. Ciudad de la Habana: Editorial Ciencias Médicas;2010, pp 1-9.
13. Colectivo de Autores. Vision Students´s Book III. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2009, pp 1-3.
14. Martínez Llantada, Martha y Col. Metodología de la Investigación educacional. Desafios y polémicas actuales. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Félix Varela, 2003. https://franklin.library.upenn.edu/catalog/FRANKLIN_9949346053503681
15. Azcuy González, Yuleisy. García Hernández Y, Matanzas García N, Hernández Padrón Y, Verdayes Vives A. Estrategia didáctica para el desarrollo de la habilidad de escritura en primer año de la carrera de Medicina. Rev. Ciencias Médicas. Septiembre-octubre, 2015; 19(5):877-890. http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2375/html_137

Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/