The curriculum, the professional competences of the teacher: a challenge of pedagogical and medical careers

Authors

  • Modesta Moreno Iglesias Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”
  • Maria de la Caridad Casanova Moreno Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río
  • Mirtza Martell Socarrás Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.
  • Blanca Isabel Álvarez García. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca” Cuba.
  • Rosa Tabares Arévalo Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca

Keywords:

ADDRESS, TEACHING, LEARNING, CURRICULUM, ASSESSMENT.

Abstract

Introduction: evaluation as a component of the teaching-learning process has been of interest in all pedagogical approaches, outstanding itself in the roots of the teaching-learning process, and as part of Didactics as a science along with the theories of program of study, as it is a necessary component for its design, implementation and control.

Objective: to establish the dimensions and indicators for the evaluation of the didactic competence of professors in the implementation of the program of study in the pedagogical campus at Hermanos Saiz Montes de Oca University and Pinar del Río University of Medical Sciences, Pinar del Río province. 

Development: the professor achieves a quality of performance when the professional competencies are integrated, within which the didactic competences are highlighted as an integration center, bifurcating the support and concurrence relationships as well, allowing the dynamics and the role of them. The insufficiencies concerning the guidance of the processes, which were identified from the observation of the curricular activities, interviews and documentary analysis, concerning the implementation of the program of study, revealed as one of the causes that limit the objectivity in the assessment of professor’s performance, a characteristic demanding the establishment of dimensions and indicators that allow an objective and dynamic assessment of the didactic competence of professors  for the implementation of the program of study.  

Conclusions: taking into account the cognitive-affective and motivational unit from the education at work, which integrates the training components, and involves the pedagogical campus of both universities in Pinar del Río province. Its implementation allowed directing of a more efficient process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Modesta Moreno Iglesias, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Especialista en Pedagogía. Profesora Titular. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Didáctica de la Educación Superior. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.

Maria de la Caridad Casanova Moreno, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Mèdico especialista de II Grado en Medicina General Integral y Endocrinología. Doctora en Ciencias de la Salud. Máster en Longevidad Satisfactoria. Máster en Promoción y Educación para la Salud. Máster en Educación Médica. Profesora Titular e Investigadora Auxiliar

Mirtza Martell Socarrás, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.

DrC. . Máster en Psicología Educativa. Profesora Titular. Departamento Formación Pedagógica General. Facultad Educación Infantil.

Blanca Isabel Álvarez García., Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca” Cuba.

Master en Didáctica de la Geografía. Profesora Axuliar. Departamento Geografía, Facultad Educación Media Superior.

Rosa Tabares Arévalo, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Máster en Didáctica de la Educación Superior. Especialista en Medios de Enseñanza. ”.

References

1. Hodelín Tablada R, Fuentes Pelier D. El profesor universitario en la formación de valores éticos. Educación Médica Superior [Internet]. 2014 [citado 2018/07/18]; 28(1): [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/100

2. Martell Socarrás M, Moreno Iglesias M. Consideraciones teóricas en torno al proceso de evaluación de la competencia profesional pedagógica didáctica. Revista Cubana de Educación Superior. [Internet]. 2016 [citado 2018/07/18]; 35(3): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v35n3/rces07316.pdf

3. Hernández Alcántara A C, Morales Velásquez A, Bernal Pérez A, Cárdenas González O S, Jiménez Piedra J M, León Hernández M de la C. Estrategia docente para vincular los contenidos con los requerimientos del modelo profesional. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2013 Abr [citado 2018/07/18]; 5(1): [aprox. 10p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000100013&lng=es.

4. Díaz Domínguez T. DIDÁCTICA DESARROLLADORA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: UN ENFOQUE PARA LA FORMACIÓN DE COMPETENCIAS PROFESIONALES. Curso 8. Universidad 2016. 10mo Congreso Internacional de Educación Superior [Internet]. La Habana; 2016 [citado 2018/07/18]. [34p.]. Disponible en: http://beduniv.reduniv.edu.cu/fetch.php?data=87&type=pdf&id=2702&db=0

5. Aguirre Lora M E. Juan Amós Comenio, o delas historias entramadas en el Magno Arte de la Didáctica. Rev Archivos de Ciencias de la Educación. [Internet]. 2017 [citado 2018/07/18]; 11(11): [aprox. 13p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6069398

6. Chávez Rodríguez JA, Bell Rodríguez R, Fundora Simón RA, Pérez Lemus R. Filosofía de la Educación (Para maestros). Instituto Central de Ciencias Pedagógicas ICCP-MINED. [Internet]. 2010 [citado 2018/07/18]: [aprox. 119p.]. Disponible en: https://issuu.com/hansmejiaguerrero/docs/filosof__a_de_la_educaci__n

7. CHILONGO JOVA MD. La evaluación de las competencias profesionales pedagógicas en la Carrera de Pedagogía, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona (ISPEJV). La Habana; 2013. p. 30.

8. Muñoz Osuna O, Medina Rivilla A , Guillén Lúgigo M. Jerarquización de competencias genéricas basadas en las percepciones de docentes universitarios. Rev Educación Química. [Internet]. 2016 [citado 2018/07/18]; 27(2): [Aprox. 6p.]. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0187893X15000932

9. Oramas González R, Jordán Severo T, Valcárcel Izquierdo N. Competencias y desempeño profesional pedagógico hacia un modelo del profesor de la carrera de Medicina. Educación Médica Superior [Internet]. 2013 [citado 2018 Jul 18]; 27(1): [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/122

10. Blanco Aspiazú MÁ, Rodríguez Collar TL, Blanco Aspiazú O, Hernández Díaz L. Enfermedades de la evaluación. Educ Med Super [Internet]. 2013 Jun [citado 2018/07/18]; 27(2): [aprox. 9p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200012

11. Pérez Pino M, Enrique Clavero JO, Carbó Ayala J E, González F M. La evaluación formativa en el proceso enseñanza aprendizaje. EDUMECENTRO [Internet]. 2017 Sep [citado 2018/07/18]; 9(3): [aprox. 20p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742017000300017

12. Ángel-Macías MA, Ruiz-Díaz P, Rojas-Soto E. Propuesta de competencias profesionales para docentes de programas de salud en educación superior. Revista de la Facultad de Medicina [Internet]. 2017 Sep [citado 2018/07/18]; 65(4): [aprox. 5p]. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/revfacmed/article/view/58620/65125

Published

2018-12-17

How to Cite

1.
Moreno Iglesias M, Casanova Moreno M de la C, Martell Socarrás M, Álvarez García. BI, Tabares Arévalo R. The curriculum, the professional competences of the teacher: a challenge of pedagogical and medical careers. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 Dec. 17 [cited 2025 Oct. 12];23(1):108-1. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3710

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES