Independent work in basic biomedical sciences at Benguela School of Medicine

Authors

  • Iliana Otero Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.
  • Miguel Víctor Liy Isada Facultad de Medicina de la Universidad Katyavala Bwila. Benguela. Angola.
  • Lumey Velázquez García Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.

Keywords:

HEALTH SCIENCES, INTEGRATIVE MEDICINE, COMMUNITY PARTICIPATION, LEARNING, TEACHING.

Abstract

Introduction: nowadays Angolan society highlights the wide access to education to train a qualified workforce capable of responding to new scenarios. At Katyavala Bwila University of Benguela in Angola, the scientific organization of the independent work of medical students is a difficulty that affects the teaching and learning process.

Objective: to design a methodological strategy based on the theoretical conceptions of the teaching task for the development of independent work in the basic biomedical sciences.

Methods: observational-descriptive study considering the bases of the syllabus and the need to train doctors capable of acting in their environment at Katyavala Bwila University of Benguela in the academic year 2018, teaching tasks were elaborated for the development of independent work of medical students in the subjects of Embryology-I and Physiology-I.

Results: the teaching tasks motivated students in the information search by different ways that allowed them to identify health problems in their environment, thus achieving greater cognitive independence and motivation in learning the basic biomedical sciences, improving their professional way of acting.

Conclusions: the independent work from a system of tasks in the subjects of Embryology-I and Physiology-I, brings about changes in the habits of self-preparation for medical students at Katyavala Bwila University of Benguela, Angola. It promotes the academic performance and the development of their creativity towards the transformation of the objective reality of their environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iliana Otero Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.

Especialista de I y II Grado de Embriología Humana. Profesor Auxiliar.

Miguel Víctor Liy Isada, Facultad de Medicina de la Universidad Katyavala Bwila. Benguela. Angola.

Especialista de I y II Grado de Fisiología Normal y Patológica. Profesor Auxiliar. Profesor Consultante.

Lumey Velázquez García, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Química. Profesor Asistente.

References

1. Flores Hernández F, Contreras Michel N, Martínez González A. Evaluación del aprendizaje en la educación médica. Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM [Internet]. 2012 Mayo-Junio [citado 1/11/2018]; 55(3): [aprox. 7p.]. Disponible en: http://www.medigraphic.com/pdfs/facmed/un-2012/un123h.pdf

2. De la Noval Díaz G, Bruce Diago N, Machado Cano M, Bragança Sambo M, Luis Aguiares A. Estrategia Tutorial para la formación pedagógica de monitores en la Facultad de Medicina de la Universidad “Katyavala Bwila”, República de Angola. MediCiego [Internet]. 2015 [citado 2/11/2018]; 21(3): [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/461

3. Facultad de Medicina. Universidad Katyavala Bwila. Benguela. Licenciatura en Medicina. Disponible en: http://www.fm.ukb.ed.ao

4. Freiberg Hoffmann A, Berenguer D, Fernández Liporace M, Ledesma R. Estilos, Estrategias y Enfoques de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios de Buenos Aires. Rev Psicodebate. Universidad de Palermo. [Internet]. 2017 [citado 2/11/2018]; 17(1): [aprox. 0 p.]. Disponible en: https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/psicodebate/article/view/626/html_1

5. Imbernón F. La profesión docente ante los desafíos del presente y del futuro. Universidad de Barcelona. [Internet]. S/A [citado 2/11/2018]: [aprox. 5p.]. Disponible en:http://www.ub.edu/obipd/docs/la_profesion_docente_ante_los_desafios_del_presente_y_del_futuro_imbernon_f.pdf

6. Armas López M, Elías Sierra R, Fernández Falcón L, Elías Armas K, Elías Armas S, Corrales García O. La tarea docente en el desarrollo de las habilidades profesionales en el estudiante de Medicina. Rev. inf. cient. [Internet]. 2017 [citado 7/11/2018]; 96(3): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/292

7. Valera Sierra R. El proceso de formación del profesional en la educación superior basado en competencias: el desafío de su calidad, en busca de una mayor integralidad de los egresados. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas [Internet]. 2010 [citado 7/11/2018]; 10(18): [aprox. 30p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100220339010

8. Mass Sosa L, Vazquez Villazón Y, Armas Martínez M. Guía metodológica para el diseño, ejecución y control de tareas docentes integradoras en Morfofisiología Humana. Revista Finlay [Internet]. 2017 [citado 4/4/2017]; 7(1): [Aprox. 5 p.]. Disponible en: http://www.revfinlay.sld.cu/index.php/finlay/article/view/499

9. Paz Paula CM, León Medina D, Travieso Pérez M, Martínez Carmona Y, Labrador Falero DM. Nivel de conocimientos sobre el trabajo independiente de los profesores de la carrera de Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Abr [citado 1/11/2018]; 20(2): [aprox. 8p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000200013&lng=es

10. Mass Sosa L, López Rodríguez del Rey A, León Regal M, Tomé López O, Vazquez Villazón Y, Armas Martínez M. Guía metodológica para el diseño, ejecución y control de tareas docentes integradoras en Morfofisiología Humana. Medisur [Internet]. 2011 Jun [citado 1/11/2018]; 9(3): [aprox. 5p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2011000300010&lng=es

11. López Mejías M, Jústiz Guerra M, Cuenca Díaz M. Métodos, procedimientos y estrategias para memorizar: reflexiones necesarias para la actividad de estudio eficiente. Rev Hum Med [Internet]. 2013 Dic [citado 1/11/2018]; 13(3): [aprox. 20p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000300014&lng=es

12. García González MC, Varela de Moya HS, Rosabales Quiles I, Vera Hernández D. Bases teóricas que sustentan la importancia del trabajo independiente en la educación médica superior. Rev Hum Med [Internet]. 2015 Ago [citado 1/11/2018]; 15(2): [aprox. 15p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202015000200008&lng=es.

13. Guerra Menéndez J, Betancourt Gamboa K, Méndez Martínez MJ, Fonte Hernández T, Rodríguez Ramos S. Intervención pedagógica para la dirección del trabajo independiente en Morfofisiología. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2014 Abr [citado 1/11/2018]; 6(1): [aprox. 12p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100004&lng=es

14. García López I, Blanco Balbeito N, La Rosa Hernández N, Treto Bravo I, Amechazurra Oliva M, Ortiz Cuadrado N. Tareas docentes que intencionan el conocimiento histórico cubano a través de la obra martiana. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 Jun [citado 1/11/2018]; 8(2): [aprox. 14p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000200011&lng=es

15. Otero Rodríguez I, et al. Integración de las ciencias básicas biomédicas a la medicina integral comunitaria: Estado Lara, Venezuela, 2016. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. sep. 2017 [citado 1/11/2018]; 21(5): [aprox. 8p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3176

Published

2019-03-07

How to Cite

1.
Otero Rodríguez I, Liy Isada MV, Velázquez García L. Independent work in basic biomedical sciences at Benguela School of Medicine. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 Mar. 7 [cited 2025 Oct. 11];23(2):341-50. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3820

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES