Collective of Speech Therapists: a view from the initial and permanent training of these specialists

Authors

Keywords:

COMMUNICATION, STRATEGIES, LANGUAGE, PROFESSIONAL TRAINING, DISORDERS, STUDENTS.

Abstract

Introduction: the implementation of the collective of speech therapists is a necessity in order to take actions to the opening of the courses of studies and continuing training of professionals in the Logopedics studies.

Objective: to analyze the significance of the speech therapists collective for the opening of the study courses and continuing training of these specialists.

Methods: a pedagogical study in which theoretical, empirical and statistical methods were used to collect, interpret and process information related to the subject.

Results: the study revealed the significance of the speech-language therapists collective for the initial and permanent training of the speech-language specialist through the accomplishment of the following functions: organizational, teaching-methodological, development and research, which favors the improvement of the mother tongue, prevention, diagnosis and comprehensive speech-language along with communication disorders.

Conclusions: a didactic-methodological strategy was implemented that identifies the speech therapists collective as a subsystem or basic organizational level of the specialty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Vazquez Campos, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca

Licenciado en Educación, especialidad Defectología, especialización Logopedia. Máster en Educación Especial. Profesor Auxiliar. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Julio Antonio Conill Armenteros, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba

Licenciado en Educación, Especialidad Defectología. Especialización Oligofrenopedagogía. Máster en Educación Especial. Doctor en Ciencias Pedagógicas y Profesor Titular

Rosario de la Caridad Sotolongo Peña, Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. Pinar del Río. Cuba.

Licenciada en Educación, Especialidad Defectología. Especialización Logopedia. Máster en Educación Especial. Profesora Asistente

References

1. Marchesi Á. Las Metas Educativas 2021. Un proyecto iberoamericano para transformar la educación enla década de los bicentenarios. Rev. iberoam. cienc. tecnol. soc. [Internet]. ene./abr. 2009 [citado 06/03/2018]; 4(12). Disponible en: http://www.revistacts.net/files/marchesi_metas_educativas_2021(1).pdf

2. Valdés Valdés AI, Fernández Pérez de Alejo G, Perojo Martínez DA, Castro Pérez G, Martínez García A. Laboratorio logopédico para la atención a la disfonía desde la formación inicial y permanente. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río. [Internet]. 2016 [citado 06/03/2018]; 20(6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000600012

3. Torres Hernández Y. Estrategia de superación a promotoras del programa "Educa a tu hijo" a niños autismo. Rev Ciencias Médicas de Pinar del Río[Internet].2018 [citado 14/12/2018]; 21(1): [Aprox. 11p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3495/html

4.Hernández Ochoa E, Pérez GonzálezS E. Procedimiento metodológico para determinar las invariantes de contenido en el trabajo interdisciplinar desde la disciplina Logopedia. Razón y palabra [Internet]. 2016 [citado 14/12/2018]: [Aprox. 19p.]. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N92/Varia/11_HernandezPerez_V92.pdf

5. Milán Licea MR, Ruiz Echevarría H, Fraga Guerra E. El colectivo de carrera: su labor de asesoría metodológica. Congreso Universidad. [Internet]. feb. 2017 [citado 14/12/2018]; 6(1). Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/rcu/article/view/799

6. Fernández Pérez de AG. Logopedia primera parte. Texto básico para estudiantes de las carreras Educación Especial y Logopedia. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2012. p 29-32.

7. Definición.DE. Definición de colectivo. [Internet]. Definición; 2019[citado 06/03/2018]. Disponible en: https://definicion.de/colectivo/

8. Llano Arana L, Gutiérrez Escobar M, Stable Rodríguez A, Núñez Martínez M, Masó Rivero R, Rojas Rivero B. La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur [Internet]. 2016 Jun [citado 06/03/2018]; 14(3): [Aprox. 7p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000300015&lng=es

9. Sánchez Valdés X. El desarrollo psicomotor de los niños con parálisis cerebral: reflexiones sobre el trabajo interdisciplinario [Internet]. 2018 Nov [citado 14/12/2018]; (10):[Aprox. 11p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3574

Published

2019-05-03

How to Cite

1.
Vazquez Campos J, Conill Armenteros JA, Sotolongo Peña R de la C. Collective of Speech Therapists: a view from the initial and permanent training of these specialists. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 May 3 [cited 2025 Aug. 8];23(3):418-26. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3858

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES