From Klinberg to date: higher education and the demands on evaluation

Authors

Keywords:

EDUCATION, HIGHER, COMPETENCY, EVALUATION, TEACHING, LEARNING.

Abstract

Introduction: in the process of evaluation of learning, the need for a developing and integrating character has been implicit in both the international and national spheres.

Objective: to establish methodological recommendations based on an integrative conception of the evaluation of learning from the discipline of General Pedagogical Formation.

Development: in order to move towards excellence in the direction of the Aulic Pedagogical Process, it is necessary that creation be an incentive

 comprise all the factors that intervene in the educational system. Professors and students are direct protagonists of the evaluation process, other external evaluators are farther away from the process, and many times theory takes precedence over practice and vice versa. The idea is to fulfill this principle (theory-practical unit), and that the act of evaluating learning process constitutes an enhancer of the pedagogical processes of excellence, and its quality, which will contribute to the effective educational institutions and systems

Conclusions: the bridging of evaluation of the teaching-learning process in the methodological work is a need for the evaluators and for those assessed, who must begin by resizing the functions of teaching to search for an integrative conception that leads to the fulfillment of the methodological recommendations from their dimensions and indicators, as well as making evident the unity of the affective-cognitive-value in the actions of those assessed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Modesta Moreno Iglesias, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”

Especialista en Pedagogía. Profesora Titular. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Máster en Didáctica de la Educación Superior. Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.

Maria de la Caridad Casanova Moreno, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río

Mèdico especialista de II Grado en Medicina General Integral y Endocrinología. Doctora en Ciencias de la Salud. Máster en Longevidad Satisfactoria. Máster en Promoción y Educación para la Salud. Máster en Educación Médica. Profesora Titular e Investigadora Auxiliar.

Mirtza Martell Socarrás, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.

Máster en Psicología Educativa. Profesora Titular. Departamento Formación Pedagógica General. Facultad Educación Infantil.

Blanca Isabel Álvarez García, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca” Cuba

Master en Didáctica de la Geografía. Profesora Axuliar. Departamento Geografía, Facultad Educación Media Superior.

Francisco Machado Reyes, Policlínico Universitario Hermanos Cruz. Pinar del Río, Cuba

Licenciado en Enfermería. Profesor Asistente.

References

1. López Miari CL. El aprendizº en el punto de mira. RevMendive Científico Pedagógica [Internet]. 2013 [citado 02/07/2018]; 41(2012): [aprox. 5p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6320228.pdf

2. Cruz-Palacios Y. La comunicación: incidencia en la formación del profesional de la educación. Ciencias Holguín [Internet]. 2013 [citado 02/07/2018]; XIX(2): [aprox. 12p.]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181527530010

3. de la Herrán A. Enfoque radical e inclusivo de la formación REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación [Internet]. 2014 [citado 02/07/2018]; 12(2): [aprox. 2p.]. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/551/55130462008.pdf

4. Rodríguez Ramírez AM. Estilos de enseñanza- aprendizaje para mejorar la práctica docente con alumnos del nivel secundaria. [Tesis]. México: UNIVERSIDAD TECVIRTUAL ESCUELA DE GRADUADOS EN EDUCACIÓN; 2012. Disponible en: https://repositorio.itesm.mx/bitstream/handle/11285/619670/TESIS%20Ana%20M%20Rodr%C3%ADguez%20R.pdf?sequence=1

5. Bonilla García C, Medina Zárate J. Sentidos otorgados a las estrategias pedagógicas para incentivar la motivación en un proceso de aprendizaje de matemáticas en quinto de primaria del Colegio Unidad Pedagógica. [Tesis]. Colombia: Pontificia Universidad Javeriana; 2014. Disponible en: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/19075/BonillaGarciaCamilo2014.pdf?sequence=1

6. Largo Arenas E A, García Navarro X, Bermúdez López IL. LA PREPARACIÓN DEL DOCENTE DE LA ZONA RURAL, PREMISA PARA UNA EDUCACIÓN INCLUSIVA. Rev Universidad Sociedad. [Internet]. 2018 [citado 02/07/2018]; 10(3): [aprox. 4p.]. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/905/993

7. Durán Palacio NM. Psicología y Desarrollo Humano: Razones para una Nueva Manera de Pensar. Revista De Psicología GEPU [Internet]. 2014 [citado 02/07/2018]; 5(2): [aprox. 8p.]. Disponible en:https://revistadepsicologiagepu.es.tl/Psicolog%EDa-y-desarrollo-humano-d--Razones-para-una-nueva-manera-de-pensar.htm

8. SANDOVAL GANOZA RY. Entre la conciencia y la existencia: La hermenéutica como “crítica inmanente” a la fenomenología trascendental [Tesis]. Lima, Perú: UNIVERSIDAD Jesuita Antonio Ruiz de Montoya: Facultad de Filosofía, Educación y Ciencias Humanas; 2015. Disponible en:

http://repositorio.uarm.edu.pe/bitstream/UNIARM/17/1/Sandoval%20Ganoza%2c%20Rodrigo%20Yllaric_Tesis_Licentura_2015.pdf

9. González Cruz M. ORIENTACIONES DIDÁCTICAS PARA LA REALIZACIÓN DEL TRABAJO INDEPENDIENTE EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR. TENDENCIAS PEDAGÓGICAS [Internet]. 2014 [citado 02/07/2018]; 24: [aprox. 20p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5236978.pdf

10. González González C. Papel del método de enseñanza y sus procedimientos en la formación de docentes creativos. Revista Electrónica EduSol [Internet]. 2014 [citado 02/07/2018]; 14(49): [aprox. 12p.]. Disponible en: http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/37/pdf_20

11. Paolinelli Schulz C. Verdad e historia del ser en el pensamiento de Martin Heidegger. [Tesis]. Universidad de Chile Facultad de Filosofía y Humanidades; 2016. Disponible en: http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/141634/Verdad-e-historia-del-ser-en-el-pensamiento-de-Martin-Heidegger.pdf?sequence=1&isAllowed=y

12. Moreno Iglesias M. Propuesta metodológica para evaluar la eficacia del proceso pedagógico áulico en Secundaria Básica. [Tesis]. La Habana. Cuba. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas; 2005. Disponible en: http://rc.upr.edu.cu/bitstream/DICT/1853/1/Moreno_05.pdf

Published

2019-05-03

How to Cite

1.
Moreno Iglesias M, Casanova Moreno M de la C, Martell Socarrás M, Álvarez García BI, Machado Reyes F. From Klinberg to date: higher education and the demands on evaluation. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2019 May 3 [cited 2025 Aug. 8];23(3):407-1. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3992

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES