Effects of the stimulation of cognitive functions in the elderly
Keywords:
ADULT ELDERS, COGNITIVE SHOWS, COGNITIVE STIMULATION.Abstract
Introduction: aging results in the decline of cognitive functions, consequently it is necessary to design therapeutic alternatives to prevent this process.
Objective: to determine the effects of the stimulation of cognitive functions in the elderly.
Methods: a study with a pre-experimental design was conducted. The target group included 44 of the oldest adults, the sample comprised 18 of them, and it was chosen from whom received the cognitive stimulus. The intervention had 20 sessions with a frequency of two times per week. The assessment techniques applied were documentary analysis, along with the Battery of Neuropsychological Exploration (NEUROPSI), Geriatric Depression Scale (GDS), Wilcoxon non-parametric test, as well as the distribution by absolute frequency and relative percentage.
Results: significant changes were observed in the tasks of counting numbers in regression, memory, comprehension, semantic and phonological oral fluency, reading, similarities, calculation, changes in the position of hands (right hand), alternative movements and opposite reactions
Conclusions: cognitive stimulation showed an average positive effect on the functions of the elderly.
.
Downloads
References
1. Louro Bernal I, Bayarre Vea H, Alvarez Lauzarique M. Implicaciones familiares y sanitarias del envejecimiento poblacional en la cobertura universal. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2015 [citado 20/11/2019]; 41(0): [aprox. 0p.]. Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/638
2. Benítez Pérez M. Population Aging: Present and Future. Medisur [Internet]. 2017 Feb [citado 19/11/2019]; 15(1): [aprox. 3p.]. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3417/2260
3. Oficina Nacional de Estadística e Información. Anuario Estadístico de Cuba 2018. Capítulo 3: Población [Internet]. La Habana: Infomed; 2018 [citado 23/09/2019]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/anuario-estadistico-de-cuba/
4. Llanes Betancourt C. Envejecimiento demográfico y necesidad de desarrollar las competencias profesionales en enfermería geriátrica. Rev Habanera de Ciencias Médicas [Internet]. 2015 [citado 25/8/2018]; 14(1): [aprox. 8p]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v14n1/rhcm13115.pdf
5. Bilyk E, Ventura AC, Cervigni M. Caracterización de la producción científica Iberoamericana sobre intervenciones en la prevención del deterioro cognitivo en adultos mayores. Psiencia: Revista Lationoamericana de Ciencia Psicológica [Internet]. 2015 [citado 25/10/2019]; 7(2): [aprox. 13p.]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333141094005
6. Calatayud E, Plo F, Muro C. Análisis del efecto de un programa de estimulación cognitiva en personas con envejecimiento normal en Atención Primaria: ensayo clínico aleatorizado. Atem Primaria. [Internet]. 2020 [citado 20/10/2019]; 52(1): [aprox. 8p.]. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-atencion-primaria-27-avance-resumen-analisis-del-efecto-un-programa-S0212656718303767
7. Vega Rozo F, Rodríguez O, Montenegro Z, Dorado C. Efecto de la implementación de un programa de estimulación cognitiva en una población de adultos mayores institucionalizados en la ciudad de Bogotá. Rev. Chil. Neuropsicol [Internet]. 2016 [citado 15/10/2019] 11(1): [aprox. 6p]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179346558004
8. Segura Cardona A, Cardona Arango D, Muñoz Rodríguez DI, Jaramillo Arroyave D, Lizcano Cardona D. Factores asociados a la vulnerabilidad cognitiva de los adultos mayores en tres ciudades de Colombia. Aquichan [Internet]. 2018 [citado 10/04/2019]; 18(2): [aprox. 11p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1657-59972018000200210&lng=en&nrm=iso&tlng=es
9. Sanhueza Guzmán C. Programa de entrenamiento cerebral en adultos mayores sin deterioro cognitivo: atención, memoria y funciones ejecutivas. [Tesis Doctoral]. España: Universidad Complutense de Madrid; 2014. [citado 12/03/2019]. Disponible en: http://eprints.ucm.es/24748/1/T35215.pdf
10. Bruderer Hofstetter M, Rausch Osthoff AK, Meichtry A, Münzer T, Niedermann K. Effective multicomponent interventions in comparison to active control and no interventions on physical capacity, cognitive function and instrumental activities of daily living in elderly people with and without mild impaired cognition – A systematic review and network meta-analysis. [Internet]. 2018 [citado 11/06/2019]; 45: [aprox. 11p.]. Disponible en: https://www.clinicalkey.es/#!/content/playContent/1s2.0S1568163717302957?returnurl=https:%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS1568163717302957
11. Rodríguez Martínez M, Ortega Fernández E, Sánchez Vega E. Aplicación de nuevas tecnologías en personas mayores con trastorno cognitivo leve-moderado desde la Terapia Ocupacional. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation. [Internet]. 2017 [citado 16/06/2019]; 3(1): [aprox. 9p]. Disponible en: http://www.revistas.uma.es/index.php/innoeduca/article/view/2037
12. Fernández Ballesteros R, Moya Fresneda R, Iñiguez Martínez J, Dolores Zamarrón M. ¿Qué es la Psicología de la Vejez? Madrid: Editorial Biblioteca Nueva; 1999.
13. Kulason K, Nouchi R, Hoshikawa Y, Noda M, Okada Y. The beneficial effects of cognitive training with simple calculation and reading aloud in an elderly postsurgical population: study protocol for a randomized controlled trial. [Internet]. 2016 [citado 16/06/2019]; 17: [aprox. 1p]. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4971755/
14. García Herranz S. Eficacia de un Programa de Estimulación Cognitiva en un grupo de personas con probable Enfermedad de Alzheimer en fase leve. Estudio Piloto. Rev Dis Cli Neuro [Internet]. 2015 [citado 13/06/2019]; 2(1): [aprox. 13p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5651634
15. Lara Díaz MF, Beltrán Rojas JC, Araque Jaramillo SM. Resultados de un programa de estimulación lingüística y cognitiva dirigido a adultos mayores y su impacto en la calidad de vida. Rev. Fac. Med [Internet]. 2019 [citado 16/06/2019]; 67(1): [aprox. 6p.]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v67n1.60831
16. Bentosela M, Mustaca AE. Efectos cognitivos y emocionales del envejecimiento: aportes de investigaciones básicas para las estrategias de rehabilitación. Revista Interdisciplinaria [Internet]. 2015 [citado 19/04/2019]; 22(2). Disponible en: http//www.psiencia.org10.5872/psiencia/7.2.121
17. Pellicciari MC, Miniussi C, Rossini PM, De Gennaro L. Aumento de la plasticidad cortical en el anciano: Cambios en la corteza somatosensorial después de una estimulación asociativa estimulación. Neuroscience [Internet]. 2015 [citado 18/02/2019]; 163(1): [aprox. 10p.]. Disponible en: http//:www.j.neuroscience.2009.06.013.
18. Lopes RMF, Argimon IIL. Cognitive training in the elderly and its effect on the executive functions. Acta Colombiana de Psicología [Internet]. 2016 [citado 18/03/2019]; 19(2): [aprox. 20p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-91552016000200008
19. Sánchez AM, Arevalo K, Vallecilla M, Quijano MC, Arabia BJ. La memoria audioverbal en adultos mayores con deterioro cognitivo leve y un grupo control. CES Psicología [Internet]. 2014 [citado 25/06/2018]; 7(1): [aprox. 12p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v7n1/v7n1a04.pdf
20. Fernández Rodríguez EJ, Sánchez Gómez C, Monroy Pérez ML, Barbero Iglesias FJ, Calvo Arenillas JI. Estudio aleatorizado de un programa de entrenamiento de cognición cotidiana frente a estimulación cognitiva tradicional en adultos mayores. [Internet]. 2018 [citado 25/07/2018]; 29(2). Disponible en: http://scielo.isciii.es/pdf/geroko/v29n2/1134-928X-geroko-29-02-00065.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/