Pedagogical experiences in the design and presentation of scientific posters for Nursing Students

Authors

Keywords:

POSTERS PRESENTATION, HIGHER EDUCATION, MEDICAL EDUCATION, RESEARCH, NURSING STUDENTS, RESEARCH TRAINING, GRADUATE RESEARCH SKILLS.

Abstract

Introduction:  poster is a method for promoting scientific knowledge where relevant information on a determined topic is explained in order to communicate it in summarize and attractive way.

Objective: to describe the experiences in the design and presentation of a scientific poster in nursing students.

Methods: a pedagogical research of participative action-research type was carried out with 217 nursing degree students from School of Medicine of Buenos Aires University, in the period November-December 2019 in Ethics and Professional Socialization subject.

Results: students were guided to create a scientific poster to systematize the contents studied in Ethics and Socialization subject, based on one of the topics discussed. There were 96 posters designed and presented, from groups comprising 2 and 4 members. Not to follow the recommended structure was the main deficiency.

Conclusions: the proposed activity represented an opportunity and a challenge for the design of a scientific poster, with the objective of promoting a new approach for the evaluation of communication competence and the works of the students in the subject, considering the visual characteristics of the material used in its presentation and oral communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Moreno-Pinado WE, Tejeda MEV. Estrategia Didáctica para Desarrollar el Pensamiento Crítico. REICE Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2017;15(2):53-73.

2. Cruz MS, Suárez SS, González GCF. Cómo se hace una comunicación en formato póster. FMC: Formación Médica Continuada en Atención Primaria. 2016;23(1):19-21.

3. Guardiola E. 11. El póster científico. Quaderns de la Fundació Dr Antoni Esteve. 2010;(20):85-102.

4. Cerezal Pesquera L. Cómo preparar un póster para un congreso. Radiología. 2013;55:8-16.

5. Velásquez JD. Importancia de la publicación científica en el pregrado de medicina. Revista Hispanoamericana de Ciencias de la Salud. 2016;2(2):184-5.

6. Castro-Rodríguez Y. Factores que contribuyen en la producción científica estudiantil. El caso de Odontología en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú. Educación Médica. 2019;20:49-58.

7. Cifuentes I, Vázquez Corbacho D, Roca J, Olivé A. Rumbo a lo desconocido: destino final de los resúmenes presentados a un congreso de reumatología. Revista Española de Reumatología. 2004;31(3):122-5.

8. Díaz V. Recomendaciones para la elaboración de un póster científico. Pediatría Panamá. 2016;45(3):48–57.

9. Garcia-Rivero AA, Gonzalez-Argote J, Acosta-Batista C. Panorama de las revistas estudiantiles cubanas 2005-2015. Primera parte: análisis bibliométrico. Educ Med. 2017;

10. Organización de las Naciones Unidas para la Educación la C y la C [Unesco. Conferencia Mundial sobre la Educación Superior, 2009. La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Paris: Unesco; 2009.

11. Cantabrana B, Sánchez M, Baamonde A, Hidalgo A. Aceptación de actividades de fomento de la investigación en estudiantes de Grado en Medicina. Educación Médica. 2020;21(2):142-4.

12. González Sanz JD, Barquero González A. Simulacro de congreso científico como entrenamiento en competencias comunicativas en enfermería. Revista Iberoamericana de Educación e Investigación en Enfermería. 2012;2(4):20-8.

13. Gonzalez-Argote J, Garcia-Rivero AA. Repositorio de investigaciones estudiantiles: tarea necesaria y trascendental. Educación Médica. 2020;21(3):212-7.

Published

2020-12-07

How to Cite

1.
Lepez CO. Pedagogical experiences in the design and presentation of scientific posters for Nursing Students. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 Dec. 7 [cited 2025 Sep. 19];24(6):e4637. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4637

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES