Preserving vision as a professional acting-mode in Ophthalmology

Authors

Keywords:

OPHTHALMOLOGY, EYE HEALTH.

Abstract

Introduction: professional acting-mode is a complex and dynamic didactic category that requires its improvement according to the social mission and working context of each professional.

Objective: to base the proposal of preserving vision as a way of professional acting-mode in the specialty of Ophthalmology.

Methods: the dialectic method was used as a guide. From the theoretical level, the historical-logical, modeling and systemic-structural methods were applied, including as procedures the analysis-synthesis and the induction-deduction; along with the documentary revision from the empirical level.  

Results: preserving vision was interpreted as a generalized activity of the profession that contains a sequence of more general actions (promoting visual health, preventing visual alterations, diagnosing alterations in the visual health process, treating alterations in the visual health process and rehabilitation (visually); which is closely related to other categories such as: object of the profession (visual health as a process), object of work (visual system/vision), knowledge, professional skills and professional acting-mode.

Conclusions: it is based on “preserving the vision” as a unique and practical way of professional acting-mode which favors a high level of professional performance and aims at professional and human development. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sahely Sixto Fuentes, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Pinar del Río

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Especialista de Segundo Grado en Oftalmología. MSc. en Atención Integral al Niño. Profesora Titular

Juan Lázaro Márquez Marrero, Centro de Estudios de Didáctica de la Educación Superior. Universidad "Hermanos Saíz Montes de Oca". Pinar del Río

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

Yenisei Sánchez Pando, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital General Docente “Abel Santamaría Cuadrado”. Pinar del Río

Especialista de Primer Grado en Medicina Interna. Profesora Asistente.

Rosendo Sánchez Núñez, Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. Hospital General Docente “Abel Santamaría Cuadrado”. Pinar del Río

Especialista de Segundo Grado en Medicina Interna. Profesor Auxiliar.

References

1. Rodríguez Fuentes S, Breijo Worosz T. Estrategia para el desarrollo de modos de actuación profesional competentes en los profesores habilitados. Rev Mendive [Internet]. 2017 [citado 26/06/2019]; 15(4): 480-491. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1224/html

2. Miranda Lena T. El modo de actuación profesional y su formación en las carreras pedagógicas. Revista Científico-Metodológica Varona [Internet]. 2011[citado 26/06/2019]; (53): 24-28. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635575004.pdf

3-Álvarez de Zayas C. Didáctica. La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación; 1999.

4-Álvarez de Zayas RM. Hacia un currículo integral y contextualizado. La Habana:

Editorial Academia; 1997.p.44.

5-Horruitier P. La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006. p.117.

6-Fuentes H. Didáctica de la educación superior. Santiago de Cuba: Editorial Oriente; 2000.

7-Addine Fernández F. El modo de actuación profesional pedagógico: apuntes para una sistematización. [Folleto]. En la compilación Modo de actuación profesional pedagógico. De la teoría a la práctica. La Habana; 2006.p.1-4.

8-Salas Perea R, Salas mainegra A. Los modos de actuación profesional y su papel en la formación del médico. Rev EDUMECENTRO [Internet]. 2014 Ago [citado 26/06/2019]; 6(2): 6-30. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200002&lng=es

9-Herrera Miranda GL. Concepción pedagógica del proceso de formación de habilidades investigativas. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Ago [citado 26/06/2019]; 18(4): 639-652. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/1528

10-Sixto Fuentes S. Concepción pedagógica del proceso de formación de habilidades profesionales en la especialidad de Oftalmología. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río. [Tesis Doctoral]. Pinar del Río: Universidad Hermanos Saíz Montes de Oca; 2018.

11-Concepción Obregón T, Fernández Lorenzo A, Matos Rodríguez A, Calero Morales S. Habilidades profesionales de intervención clínica según modos de actuación de estudiantes de tercer año de Estomatología. Rev Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 26/06/2019]; 31(1). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/941/478

12-Guerra Pando JA, Coste Reyes J, Carmona Concepción JA. Los modos de actuación profesional: necesidad y reto en el proceso formativo de la carrera de Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 Feb [citado 15/09/2020]; 20(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000100019&lng=es

13- Actualización de los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el periodo 2016-2021 aprobados en el 7mo Congreso del Partido en abril de 2016 y por la Asamblea Nacional del Poder Popular en julio de 2016. Granma [Internet]. 2016 [citado 19/05/2018]. Disponible en: www.granma.cu/file/pdf/gaceta/01Folleto.Lineamientos-4.pdf

14-Macías Llanes ME, Figaredo Curiel F, Núñez Jover J, del Huerto Marimón ME. Los Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología en la Facultad Cubana de Oftalmología. Rev Cubana Salud Pública [Internet]. 2008 Sep [citado 15/09/2020]; 34(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=

S0864-34662008000300010&lng=es

15- Machado Ramírez EF, Montes de Oca Recio N. La formación y desarrollo de habilidades en el proceso docente-educativo [Internet]. Universidad de Camagüey; 2004 [citado 23/02/2018]. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos15/habilidades-docentes/habilidades-docentes.shtml

16- Montes de Oca Recio N, Machado EF. El desarrollo de habilidades investigativas en la Educación Superior: un acercamiento para su desarrollo. RevHumMed [Internet]. 2009 Abr [citado 15/09/2020]; 9(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202009000100003&lng=es

Published

2021-01-22

How to Cite

1.
Sixto Fuentes S, Márquez Marrero JL, Sánchez Pando Y, Sánchez Núñez R. Preserving vision as a professional acting-mode in Ophthalmology. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Jan. 22 [cited 2025 Aug. 27];25(1):e4683. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4683

Issue

Section

UP TO DATE ARTICLE OF SOCIAL, HUMANITIES AND PEDAGOGICAL SCIENCES