Speech therapy in Pinar del Rio: a practice in the interdisciplinary and intersectorial work
Keywords:
HISTORY, INTERSECTORAL, SPEECH THERAPY, COMMUNITY PARTICIPATION, LANGUAGE DEVELOPMENT.Abstract
Introduction: the history of speech therapy in Pinar del Rio has its basics in the systematization of the foundational schools and the development of speech therapy and phoniatrics in Cuba carried out by medical specialists, speech therapists, as well as by studies carried out in the area of pedagogical sciences.
Objective: to analyze the historical development of speech therapy in Pinar del Rio and its evolution from the triumph of the Cuban Revolution to the present in the process of initial and permanent training of the speech therapist.
Methods: a historical study was carried out, using an interpretative approach, with the use of historical-logical research methods, documentary analysis, interviews, testimony and key informants.
Results: an analysis of the history of speech therapy in Pinar del Rio after 1959 was carried out, which made it possible to determine the main events that have characterized the development of this discipline, arranged chronologically by moments or historical periods.
Conclusions: the history of speech therapy in Pinar del Rio is characterized by the intersectorial and multidisciplinary link, address to the community. The initial and permanent training of the speech therapist is based on the association with universities and personalities of medical, psychological, pedagogical and linguistic sciences at international and national level.
Downloads
References
1. De Barros Camargo C, Hernández Fernández, A. La historia de la logopedia como indicador de la calidad de la didáctica en los procesos de enseñanza-aprendizaje: enfoque desde un caso real. Revista internacional de Audición y Lenguaje, logopedia, apoyo a la integración y multiculturalidad[Internet]. 2011 Sept [citado 13/01/2021]; 1(1): 41-47. Disponible en: https://docplayer.es/55811470-La-historia-de-la-logopedia-como-indicador-de-la-calidad-de-la-didactica-en-los-procesos-de-ensenanza-aprendizaje-enfoque-desde-un-caso-real.html
2. Álvarez L., Fernández C L, Ferrer S A, López B M, Capó A M T, Regal C N, et al. Logopedia y Foniatría. Editorial Pueblo y Educación. La Habana: Editorial Ciencias Médicas. 2008. https://isbn.cloud/9789592123519/logopedia-y-foniatria/
3. Figueredo Escobar E, Nieves Rivero ML, Pérez González S, Borges Rodríguez S. Logopedia Tomo I. Editorial Pueblo y Educación. Playa. Cuidad de la Habana.1984.
4. Fernández Pérez de A, G, Rodríguez Fleitas, X. Logopedia primera parte. Texto básico para estudiantes de las carreras Educación Especial y Logopedia. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.2012.
5. Llano Arana L, Gutiérrez Escobar M, Stable Rodríguez A, Núñez Martínez M, Masó Rivero R, Rojas Rivero B. La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur [Internet].2016 Jun [citado 13/01/2021]; 14(3): [Aprox.7p.].Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000300015&lng=es
6. Sánchez, X., Puentes, T. y Sotolongo, R. C. La formación integral del maestro de Educación Especial que atiende educandos con discapacidades físico-motoras. II Taller Nacional PreCrea2018. 2018 Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/jspui/bitstream/DICT/3126/1/PRECREA%20XiomaII%2c%20Tom%c3%a1s%20y%20Sharo.pdf
7. Sánchez Valdés X. El desarrollo psicomotor de los niños con parálisis cerebral: reflexiones sobre el trabajo interdisciplinario. Rev de Ciencias Médicas[Internet]. 2018 Nov [citado 13/01/2021]; 22(6): [Aprox.11p.]. Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1561-31942018000600035&lng=pt&nrm=iso
8. Sánchez Valdés X. La superación del maestro ambulante sobre el desarrollo de la psicomotricidad de los alumnos con limitaciones físico-motoras por parálisis cerebral. [Tesis doctoral]. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. 2017. Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/jspui/bitstream/DICT/2740/1/TESIS%20Xiomara%20S%c3%a1nchez%20Vald%c3%a9s.pdf
9. Vázquez Campos J, Conill Armenteros JA, Sotolongo Peña RC. El colectivo logopédico. Una mirada desde la formación inicial y permanente del logopeda. Rev Ciencias Médicas[Internet]. 2019 [citado 13/01/2021]; 23(3): [Aprox. 9p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3858
10. Puentes de Armas T, Sánchez Valdés X. Las neurociencias para la educación inclusiva en la formación del profesional de la educación infantil. Mendive [Internet]. 2019 [citado 10/05/2021]; 17(3), 365-380. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1622
11. Hernández Ochoa EM, Pérez González SE. Procedimiento metodológico para determinar las invariantes de contenido en el trabajo interdisciplinar desde la disciplina Logopedia. RAZÓN Y PALABRA[Internet]. 2016 [citado 10/05/2021]; 92: [aprox. 19 p.]. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N92/Varia/11_HernandezPerez_V92.pdf
12. Díaz Vera E, López Rodríguez del Rey MM, Bermúdez Monteagudo B. La capacitación profesional de las promotoras del programa Educa tu Hijo. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2015 [citado 10/05/2021]; 7(3): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202015000300015&lng=es&nrm=iso
13. Torres Hernández Y, Aguiar Aguiar G, Estévez Arias Y, Amor Pérez N, Sánchez Valdés X. Estrategia de superación a promotoras del programa "Educa a tu hijo" a niños autismo. Rev Ciencias Médicas [Internet].2018 [citado 10/05/2021]; 22(3): [aprox. 10 p.].Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3495
14. Alonso Martínez R. Implantes cocleares: el sorprendente sonido del amor. Mesa Redonda. [Internet]. 2018 [citado 05/09/2019]. Disponible en: http://mesaredonda.cubadebate.cu/noticias/2018/02/14/implantes-cocleares-el-sorprendente-sonido-del-amor-hoy-en-la-mesa-redonda/
15. Castro Pérez, G., & Sierra Socorro, J. J. (2018). La formación inicial del maestro primario para la atención a escolares con implante coclear. Mendive[Internet]. 2018 [citado 05/09/2019]; 16(3): 365-380. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962018000300365&script=sci_arttext&tlng=en
16. Castro Pérez G, Camargo Ramos M, Hernández Estrada L, García Cruz M, Ruiz García LM. Rehabilitación auditiva y comprensión de textos, un reto en los niños sordos con implante coclear. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado: 10/05/2021]; 24(4): e4272. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4272
17. Aguiar Aguiar G, Mainegra Fernández D, García Reyes O, Hernández Fonticiella Y, Torres Hernández Y. Diagnóstico en niños con trastornos del espectro autista. en el desarrollo de la comprensión textual. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 [citado 10/05/2021]; 20(6): 729-737. Disponible en: www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2751/pdf
18. Hernández Fonticiella Y, AguiarAguiar G, Valdés Valdés AI. La exploración vivencial en la estimulación de la comunicación en trastornos del espectro de autismo. Mendive[Internet]. 2019; [citado 10/05/2021];17(4). 481-496 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000400481
19. Valdés Valdés AI, Fernández Pérez de Alejo G, Perojo Martínez DA, Castro Pérez G, Martínez García A. Laboratorio logopédico para la atención a la disfonía desde la formación inicial y permanente. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 [citado 13/01/2021]; 20(6): 85-93. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000600012
20. Conill Armenteros JA. Svetlana Anatolievna Akudovich: la maestra que amó a Cuba como a su Patria. Mendive. [Internet]. 2016 [citado 13/01/2021]; 14(3) [aprox. 3 p.]. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/956
21. Valdés Valdés AI, Fernández Pérez de Alejo G, Perojo Martínez DA. El desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas en la formación inicial del logopeda. Mendive. [Internet]. 2019 [citado 13/01/2021]; 17(4): 512-23. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1653
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/