Speech therapy in Pinar del Rio: a practice in the interdisciplinary and intersectorial work

Authors

Keywords:

HISTORY, INTERSECTORAL, SPEECH THERAPY, COMMUNITY PARTICIPATION, LANGUAGE DEVELOPMENT.

Abstract

Introduction: the history of speech therapy in Pinar del Rio has its basics in the systematization of the foundational schools and the development of speech therapy and phoniatrics in Cuba carried out by medical specialists, speech therapists, as well as by studies carried out in the area of pedagogical sciences.

Objective: to analyze the historical development of speech therapy in Pinar del Rio and its evolution from the triumph of the Cuban Revolution to the present in the process of initial and permanent training of the speech therapist.

Methods: a historical study was carried out, using an interpretative approach, with the use of historical-logical research methods, documentary analysis, interviews, testimony and key informants. 

Results: an analysis of the history of speech therapy in Pinar del Rio after 1959 was carried out, which made it possible to determine the main events that have characterized the development of this discipline, arranged chronologically by moments or historical periods.

Conclusions: the history of speech therapy in Pinar del Rio is characterized by the intersectorial and multidisciplinary link, address to the community. The initial and permanent training of the speech therapist is based on the association with universities and personalities of medical, psychological, pedagogical and linguistic sciences at international and national level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Vazquez Campos, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Facultad Educación Infantil. Pinar del Río, Cuba.

Licenciado en Educación, especialidad Defectología, especialización Logopedia. Máster en Educación Especial. Profesor Auxiliar. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Julio Antonio Conill Armenteros, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Facultad Educación Infantil. Pinar del Río, Cuba.

Licenciado en Educación. Especialidad Defectología. Especialización Oligofrenopedagogía. Master en Educación Especial. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

1. De Barros Camargo C, Hernández Fernández, A. La historia de la logopedia como indicador de la calidad de la didáctica en los procesos de enseñanza-aprendizaje: enfoque desde un caso real. Revista internacional de Audición y Lenguaje, logopedia, apoyo a la integración y multiculturalidad[Internet]. 2011 Sept [citado 13/01/2021]; 1(1): 41-47. Disponible en: https://docplayer.es/55811470-La-historia-de-la-logopedia-como-indicador-de-la-calidad-de-la-didactica-en-los-procesos-de-ensenanza-aprendizaje-enfoque-desde-un-caso-real.html

2. Álvarez L., Fernández C L, Ferrer S A, López B M, Capó A M T, Regal C N, et al. Logopedia y Foniatría. Editorial Pueblo y Educación. La Habana: Editorial Ciencias Médicas. 2008. https://isbn.cloud/9789592123519/logopedia-y-foniatria/

3. Figueredo Escobar E, Nieves Rivero ML, Pérez González S, Borges Rodríguez S. Logopedia Tomo I. Editorial Pueblo y Educación. Playa. Cuidad de la Habana.1984.

4. Fernández Pérez de A, G, Rodríguez Fleitas, X. Logopedia primera parte. Texto básico para estudiantes de las carreras Educación Especial y Logopedia. Editorial Pueblo y Educación. La Habana.2012.

5. Llano Arana L, Gutiérrez Escobar M, Stable Rodríguez A, Núñez Martínez M, Masó Rivero R, Rojas Rivero B. La interdisciplinariedad: una necesidad contemporánea para favorecer el proceso de enseñanza aprendizaje. Medisur [Internet].2016 Jun [citado 13/01/2021]; 14(3): [Aprox.7p.].Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2016000300015&lng=es

6. Sánchez, X., Puentes, T. y Sotolongo, R. C. La formación integral del maestro de Educación Especial que atiende educandos con discapacidades físico-motoras. II Taller Nacional PreCrea2018. 2018 Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/jspui/bitstream/DICT/3126/1/PRECREA%20XiomaII%2c%20Tom%c3%a1s%20y%20Sharo.pdf

7. Sánchez Valdés X. El desarrollo psicomotor de los niños con parálisis cerebral: reflexiones sobre el trabajo interdisciplinario. Rev de Ciencias Médicas[Internet]. 2018 Nov [citado 13/01/2021]; 22(6): [Aprox.11p.]. Disponible en:

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1561-31942018000600035&lng=pt&nrm=iso

8. Sánchez Valdés X. La superación del maestro ambulante sobre el desarrollo de la psicomotricidad de los alumnos con limitaciones físico-motoras por parálisis cerebral. [Tesis doctoral]. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca. 2017. Disponible en: https://rc.upr.edu.cu/jspui/bitstream/DICT/2740/1/TESIS%20Xiomara%20S%c3%a1nchez%20Vald%c3%a9s.pdf

9. Vázquez Campos J, Conill Armenteros JA, Sotolongo Peña RC. El colectivo logopédico. Una mirada desde la formación inicial y permanente del logopeda. Rev Ciencias Médicas[Internet]. 2019 [citado 13/01/2021]; 23(3): [Aprox. 9p.]. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3858

10. Puentes de Armas T, Sánchez Valdés X. Las neurociencias para la educación inclusiva en la formación del profesional de la educación infantil. Mendive [Internet]. 2019 [citado 10/05/2021]; 17(3), 365-380. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1622

11. Hernández Ochoa EM, Pérez González SE. Procedimiento metodológico para determinar las invariantes de contenido en el trabajo interdisciplinar desde la disciplina Logopedia. RAZÓN Y PALABRA[Internet]. 2016 [citado 10/05/2021]; 92: [aprox. 19 p.]. Disponible en: http://www.razonypalabra.org.mx/N/N92/Varia/11_HernandezPerez_V92.pdf

12. Díaz Vera E, López Rodríguez del Rey MM, Bermúdez Monteagudo B. La capacitación profesional de las promotoras del programa Educa tu Hijo. Revista Universidad y Sociedad [Internet]. 2015 [citado 10/05/2021]; 7(3): [aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202015000300015&lng=es&nrm=iso

13. Torres Hernández Y, Aguiar Aguiar G, Estévez Arias Y, Amor Pérez N, Sánchez Valdés X. Estrategia de superación a promotoras del programa "Educa a tu hijo" a niños autismo. Rev Ciencias Médicas [Internet].2018 [citado 10/05/2021]; 22(3): [aprox. 10 p.].Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3495

14. Alonso Martínez R. Implantes cocleares: el sorprendente sonido del amor. Mesa Redonda. [Internet]. 2018 [citado 05/09/2019]. Disponible en: http://mesaredonda.cubadebate.cu/noticias/2018/02/14/implantes-cocleares-el-sorprendente-sonido-del-amor-hoy-en-la-mesa-redonda/

15. Castro Pérez, G., & Sierra Socorro, J. J. (2018). La formación inicial del maestro primario para la atención a escolares con implante coclear. Mendive[Internet]. 2018 [citado 05/09/2019]; 16(3): 365-380. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962018000300365&script=sci_arttext&tlng=en

16. Castro Pérez G, Camargo Ramos M, Hernández Estrada L, García Cruz M, Ruiz García LM. Rehabilitación auditiva y comprensión de textos, un reto en los niños sordos con implante coclear. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 [citado: 10/05/2021]; 24(4): e4272. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4272

17. Aguiar Aguiar G, Mainegra Fernández D, García Reyes O, Hernández Fonticiella Y, Torres Hernández Y. Diagnóstico en niños con trastornos del espectro autista. en el desarrollo de la comprensión textual. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 [citado 10/05/2021]; 20(6): 729-737. Disponible en: www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2751/pdf

18. Hernández Fonticiella Y, AguiarAguiar G, Valdés Valdés AI. La exploración vivencial en la estimulación de la comunicación en trastornos del espectro de autismo. Mendive[Internet]. 2019; [citado 10/05/2021];17(4). 481-496 Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000400481

19. Valdés Valdés AI, Fernández Pérez de Alejo G, Perojo Martínez DA, Castro Pérez G, Martínez García A. Laboratorio logopédico para la atención a la disfonía desde la formación inicial y permanente. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2016 [citado 13/01/2021]; 20(6): 85-93. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942016000600012

20. Conill Armenteros JA. Svetlana Anatolievna Akudovich: la maestra que amó a Cuba como a su Patria. Mendive. [Internet]. 2016 [citado 13/01/2021]; 14(3) [aprox. 3 p.]. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/956

21. Valdés Valdés AI, Fernández Pérez de Alejo G, Perojo Martínez DA. El desarrollo de habilidades profesionales pedagógicas en la formación inicial del logopeda. Mendive. [Internet]. 2019 [citado 13/01/2021]; 17(4): 512-23. Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1653

Published

2021-07-02

How to Cite

1.
Vazquez Campos J, Conill Armenteros JA. Speech therapy in Pinar del Rio: a practice in the interdisciplinary and intersectorial work. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Jul. 2 [cited 2025 Jul. 31];25(4):e4837. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4837

Issue

Section

REVIEW ARTICLES