Historical trends in the professional training of Optometric and Optical Technologists in Cuba
Keywords:
OCCUPATIONAL GROUPS, RESEARCH, OPTOMETRISTS, OPTOMETRY.Abstract
ABSTRACT
Introduction: professional training is a permanent demand of optometrist-opticians to face challenges in relation to the technological procedures applied.
Objective: to characterize the historical trends of the professional training of technologists in Optometry and Optics in Cuba.
Methods: the dialectic method was applied as a guiding method. From the theoretical level: the historical-logical and as procedures: analysis-synthesis and induction-deduction. From the empirical level: documentary review.
Results: as national trends of professional training of technologists in Optometry and Optics were found in this research: professional training according to the national demands and the health-visual needs of the population; the responsibility of the universities of medical sciences in the professional training of optometrists; demands of upgrading with a contextualized approach and diversification of forms for greater pertinence; incorporation of information and communication technologies in the development of training; and the empowerment of real scenarios for their development.
Conclusions: in correspondence with international postgraduate education trends, as a strategic instrument of development, the professional training of the technologists in Optometry and Optics in Cuba has a propensity to the professional development and to the visual health of the population.
Downloads
References
1. Comisión Nacional de Carreras. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Plan de Estudios E. Carrera de Optometría y Óptica; 2020.
2. Manzo Rodríguez L, Rivera Michelena N, Rodríguez Orozco AR. La educación de Posgrado y su repercusión en la formación del profesional iberoamericano. Educ Med Super [Internet]. 2006 [citado 25/07/2021]; 20(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?%20script=sci_arttext&pid=S0864-21412006000300009
3. Infomed. Temas de Salud. Optometría y óptica [Internet]. Infomed; 2022 [citado 2021 Oct 18]. Disponible en: https://temas.sld.cu/optometria/
4. Muñoz Alonso L, González García TR, La corte del Toro P. La educación permanente y continuada de los optómetras y ópticos. Revista Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2016 [citado 25/07/2021]; 7(1). Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/655
5. López Espinosa GJ, Lemus Lago ER, Valcárcel Izquierdo N, Torres Manresa OM. La superación profesional en salud como modalidad de la educación de posgrado. EDUMECENTRO [Internet]. 2019 Ene-Mar [citado 25/07/2021]; 11(1): 202-17. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000100202
6. Díaz Quiñones JA, Valdés Gómez ML. Los indicadores del desarrollo humano en la gestión didáctica de la educación de posgrado. Medisur [Internet]. 2018 [citado 25/07/2021]; 16(4): 607-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1727-897X2018000400018&lng=es&nrm=iso
7. Sixto Fuentes S, Márquez Marrero JL, Sánchez Pando Y, Sánchez Núñez R. Preservar la visión como modo de actuación profesional en Oftalmología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2021 Feb [citado 25/07/2021]; 25(1): e4683. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942021000100012&lng=es. Epub 01-Feb-2021
8. Castillo Estrella T. Un modelo para la dirección de la superación de los docentes desde la escuela secundaria básica. [Tesis Doctoral]. Pinar del Río: Instituto Superior Pedagógico Rafael María De Mendive; 2004.
9. Hatim RA. La Educación de Posgrado en Cuba. Material de Estudio Digitalizado de la Maestría en Educación Médica. La Habana: MES; 2002. p. 15-40.
10. Sánchez Rodriguez Y, Herrera Miranda GL, Páez Bejerano LR, García Seruto M, Carmona Domínguez D. Regularidades del proceso de superación profesional. Educ. med. super [Internet]. 2018 [citado 25/07/2021]; 32(2). Disponible en: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
11. Cruz Cardona V. Tendencias del posgrado en Iberoamérica. Rev Ciencia y Sociedad [Internet]. 2014 [citado 25/07/2021]; 39(4): 641-63. Disponible en: https://www.auip.org/images/stories/DATOS/PublicacionesOnLine/Tendencias_Postgrado_Iberoamerica_Victor_Cruz_2014.pdf
12. Sixto Fuentes S, Márquez Marrero JL. Tendencias históricas del proceso de formación de habilidades profesionales en Oftalmología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Dic [citado 25/07/2021]; 18(6): 1080-1089.
Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000600014
13. Castillo Estrella T. Un modelo para la dirección de la superación de los docentes desde la escuela secundaria básica. [Tesis Doctoral]. Pinar del Río: Instituto Superior Pedagógico Rafael María De Mendive; 2004.
14. González O, Mesa Carpio N, González M. La superación profesional en las universidades de ciencias médicas, tendencias y exigencias actuales. Rev EDUMECENTRO. [Internet]. 2013 [citado 25/07/2021]; 5(2). Disponible en: http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/232/html_3
15. Alvarez Escalante L, Ramos Hernández L, Peacok Aldana S, Herrero Aguirre H, Rondón Rondón LE. La superación profesional en una Universidad Médica cubana. Rev Educación Médica Superior [Internet]. 2018 [citado 25/07/2021]; 32(4). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1491
16. Vela-Valdés J, Salas-Perea RS, Quintana-Galende ML, Pujals-Victoria N, González Pérez J, Díaz Hernández L, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Publica [Internet]. 2018 [citado 25/07/2021]; 42:e33. Disponible en: https://iris.paho.org/handle/10665.2/34904
17. Cruz Pérez LC, Ramos Vives M, Nardiz Cáceres O, Rivero Giral D. Fundamentos teóricos que sustentan el proceso de superación profesional de los tecnólogos en Podología. Rev. Ciencias Médicas [Internet]. 2018 [citado 25/07/2021]; 22(6): 1140-1148. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942018000600141
18. León Cáceres FM, Orozco Vilema GE, Orozco Vilema RE. La superación profesional del técnico en salud y el empleo de los entornos virtuales de enseñanza. Rev MEDISAN [Internet]. 2017 [citado 25/07/2021]; 21(4):479-489. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000400014
19. Alfonso García M, Mendoza Domínguez I. Condiciones para estimular el aprendizaje en la superación profesional del docente formador de maestros. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. [Internet]. 2019 [citado 25/07/2021]; https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/10/condiciones-estimular-aprendizaje.html.
20. García González MC. La superación profesional del tecnólogo de la salud en Laboratorio Clínico desde la integración Ciencias Básicas Biomédicas – Laboratorio. [Tesis Doctoral]. Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”; 2017. Disponible en: https://rediuc.reduc.edu.cu/jspui/bitstream/123456789/1172/1/MERCEDES%20GARCIA%20GONZALEZ.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/