Active surveys of medical students on respiratory symptoms to diagnose COVID-19 at Carlos Manuel Portuondo Teaching Polyclinic

Authors

Keywords:

RESEARCH, COVID-19, CORONAVIRUS, SOCIAL RESPONSIBILITY, SOCIETY, EDUCATION, HIGHER, SCHOOLS, MEDICAL.

Abstract

Introduction: the university social responsibility has guaranteed the interaction of the academy with society in coping with COVID-19.

Objective: to describe the main results of the active surveys on respiratory symptoms for the diagnosis of COVID-19 at Carlos Manuel Portuondo Teaching Polyclinic in Marianao municipality, La Habana province.

Methods: an observational, descriptive and cross-sectional study was carried out at Carlos Manuel Portuondo Teaching Polyclinic between March and July 2020. The target group comprised 12,916 family homes and 41,673 patients allocated in this health area. The data generated by the daily surveys were used. Descriptive statistics and the estimation of the coefficient of determination (R2) were applied to conduct the analysis of data.

Results: fourteen students participated in the active survey. A total of 35,41 % of the target group was contacted. It was obtained an overall average of 636 homes closed, with a decreasing trend (R2=0,1695). An average of 584 245 educational talks were given, with an increasing trend (R2=0,2861). The average number of people investigated increased (R2=0,3319), and a decreasing trend in the number of people with respiratory symptoms (R2=0,3941) and with the diagnosis of SARS-CoV-2 virus (R2=0,3199).

Conclusions: the active surveys of medical students at Carlos Manuel Portuondo Teaching Polyclinic had an organizational and strategic level that guaranteed the link between the university academy and society in response to this new epidemiological emergency.  The Cuban medical university as an educational institution has a social responsibility, developed with actions ruled by the scientific method and supported with the most modern technologies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. García-Herrera A, Medina-Tápanes E, Martínez-Abreu J, Mestre-Cárdenas V, Moliner-Cartaya M. Pesquisa activa de pacientes sintomáticos respiratorios, esencia de la prevención de la COVID 19. Revista Médica Electrónica [Internet]. 2020 [citado 30/12/2021]; 42 (2): [aprox. 3 p.]. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3864

2. Montano-Luna JA, Tamarit-Díaz T, Rodríguez-Hernández O, Zelada-Pérez Md, Rodríguez-Zelada Dd. La pesquisa activa. Primer eslabón del enfrentamiento a la COVID-19 en el Policlínico Docente “Antonio Maceo”. Rev haban cienc méd [Internet]. 2020 [citado 30/12/2021]; 19(0): [aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3413

3. Beltrán-llevador J, Íñigo-bajo E, Mata-segreda A. La responsabilidad social universitaria, el reto de su construcción permanente. Universia [Internet]. 2014 [citado 30/12/2021]; 14: 3–18. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v5n14/v5n14a1.pdf

4. Montano-Rodríguez F, Guillén Pereira L. Realidad y perspectiva de la Responsabilidad Social Universitaria en la Universidad Metropolitana del Ecuador. Espacios [Internet]. 2019[citado 30/12/2021]; 40(26):17. Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a19v40n26/19402617.html

5. Condori M, Reyna Gustavo A. Percepción de la responsabilidad social universitaria en estudiantes de la Facultad de Sociología de una universidad pública de la ciudad de Huancayo, Perú. Espacios [Internet]. 2019[citado 30/12/2021]; 40(39):8. Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a19v40n39/a19v40n39p08.pdf

6. Fernández-Díaz A. La interrelación instituciones universitarias - comunidad, un modelo participativo que lo promueve. Transformación, [Internet]. 2019[citado 30/12/2021]; 15(1): 27–38. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n1/2077-2955-trf-15-01-27.pdf

7. Cobas-Vilches ME. La universidad cubana y su vinculación con la sociedad por el desarrollo sostenible. Edumecentro [Internet]. 2018[citado 30/12/2021]; 10(2):1–5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200001

8. Severino-González P, Gaete Quezada R. Análisis bibliométrico de la producción científica sobre responsabilidad social en universidades chilenas. Espacios [Internet]. 2019[citado 30/12/2021]; 40(15):13. Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a19v40n15/a19v40n15p13.pdf

9. Forero-Jiménez MY. Modelo de responsabilidad social universitaria: una propuesta para las instituciones colombianas. rev. investig. desarro. innov [Internet]. 2019 [citado 30/12/2021]; 9(2): 249-60. Disponible en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9160

10. Proenza-Fernández L, Gallardo-Sánchez. Y, Figueredo-Remón R. Caracterización del comportamiento académico en estudiantes de medicina frente a la pesquisa de la COVID-19. MULTIMED [Internet]. 2020 [citado 30/12/2021]; 24 (3) Disponible en: http://www.revmultimed.sld.cu/index.php/mtm/article/view/1949

11. del Huerto Marimón ME. La extensión universitaria desde una perspectiva estratégica en la gestión integral de la universidad médica contemporánea. Educ Médica Super [Internet]. 2012 [citado 30/12/2021]; 26(4):531–40. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000400006

12. Mawad-Santos M, Escobar-Pérez Y, Ojeda-Herrera R, Sánchez-Alonso N, Urquiza-Yero Y. Satisfacción acerca de la pesquisa asociada a la COVID-19, realizada por estudiantes de las ciencias de la salud. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2020 [citado 30/12/2021]; 45 (4) Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2347

13. Molina-Raad V. Caracterización del componente estudiantil en la pesquisa activa relacionada con la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2020 [citado 30/12/2021]; 45 (3) Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2260

14. Renzo Aquino Canchari C, Ospina Meza RF. Estudiantes de medicina en tiempos de la COVID-19. Educ Med Super [Internet]. 2020[citado 30/12/2021]; 34(2):2–5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200001

15. Santos-Velázquez T, Panizo-Bruzón S. Acciones educativas para atender la diversidad estudiantil en Estomatología en el contexto de la COVID-19. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2020 [citado 30/12/2021]; 45 (4) Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2334

16. Guilarte Rojas CY. La pesquisa activa, deber de estudiantes y profesionales de la salud. 16 Abril [Internet]. 2020[citado 30/12/2021]; 59(276): e912. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/abril/abr-2020/abr20276b.pdf

17. René V, Machado N. Pesquisa activa comunitaria ante la COVID-19. Experiencias en el municipio de Cumanayagua, 2020. Medisur [Internet]. 2020[citado 30/12/2021]; 18(3):4–6. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4654

Published

2022-03-31

How to Cite

1.
Lardoeyt Ferrer R, Orraca Castillo O, Henry-Santos H, Fraginal-Saavedra B, Lardoeyt-Ferrer M, Torres-Sánchez Y. Active surveys of medical students on respiratory symptoms to diagnose COVID-19 at Carlos Manuel Portuondo Teaching Polyclinic. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 Mar. 31 [cited 2025 Aug. 26];26(2):e5465. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5465

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES