Electroencephalographic characterization in patients from 3 to 18 years of age with a diagnosis of attention deficit and hyperactivity disorder
Keywords:
ATTENTION DEFICIT DISORDER WITH HYPERACTIVITY, ELECTROENCEPHALOGRAPHY, CHILD, DIAGNOSIS.Abstract
Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder is defined as a persistent pattern of symptoms of inattention, hyperactivity and impulsivity. It is the most common neurodevelopmental disorder of childhood, of genetic and multifactorial origin, with a neurobiological substrate that mainly affects the frontal lobe and its connections with the basal ganglia. The electroencephalogram provides a direct measure of brain function and has been considered an appropriate tool to evaluate this disorder.
Objective: to characterize electroencephalographically patients from 3 to 18 years old with ADHD diagnosis in our province Pinar del Río in the period from January to December 2019.
Methods: an electroencephalogram was performed using a 19-channel digital electroencephalograph (Fénix 5) of wakefulness or sleep (depending on age), to patients coming from the child psychiatry service with a diagnosis of attention deficit disorder with hyperactivity and quantitative variables such as age, sex, types of paroxysms, topographic distribution were studied.
Results: 77 patients were studied, of which 63 presented altered results. Paroxysmal activity was the most frequent alteration identified and slow spikes with frontocentral bisynchronous focal distribution were the most frequent type of paroxysmal activity.
Conclusions: the results obtained allowed characterizing the electroencephalographic alterations presented by these patients with attention deficit hyperactivity disorder.
Downloads
References
1. Rubiales J, Reyna M, Bakker L, Urquijo S, Rubiales J, Reyna M, et al. Proceso de toma de decisiones bajo incertidumbre y bajo riesgo en niños y adolescentes con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. Suma Psicol. [Internet]. 2019 [citado 03/06/2020]; 26(2): 67-74. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0121-43812019000200067&lng=en&nrm=iso&tlng=es.
2. Bustamante Ph. D. F, Santiago Rodriguez MS A-R, Ramer MS JD, Balbim MS GM, Mehta Ph D, Frazier PD, et al. Actividad física y TDAH: evidencia sobre el desarrollo, efectos neurocognitivos a corto y largo plazo y sus aplicaciones. Pensar en Movimiento: Revista de ciencias del ejercicio y la salud [Internet]. junio de 2019 [citado 03/06/2020]; 17(1): 32-59. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7072379/1.pdf
3. Salvatierra Melgar Á, Gallarday Morales SA, Ocaña-Fernández Y, Palacios Garay de Rodríguez JP. Caracterización de las habilidades del razonamiento matemático en niños con TDAH. Propósitos y Representaciones [Internet]. enero de 2019 [citado 03/06/2020]; 7(1): 165-84. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2307-79992019000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es
4. Haddad, Anna Helena et al. Personality Impairment in Children and Adolescents with ADHD. Paidéia [online]. 2021 [Accessed 11/05/2022]; 31: e3105. Available from:. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3105.
5. Medici D, Morales Suárez-Varela M, Codoñer-Franch P. Género y diagnóstico en el niño con trastorno por déficit de atención-hiperactividad en un hospital público de España. RevMexNeuroci[Internet]. 2019[citado 11/05/2022]; 20(1): 36-41 Disponible en: https://doi.org/10.24875/RMN.M19000039
6. López-Lafuente A., Eirís-Puñal J., Mulas F., Cardo E. Estudio de los conocimientos de los maestros de educación primaria sobre el trastorno por déficit de atención/hiperactividad; RevNeurol[Internet]. 2018[citado 11/05/2022]; 66 (Supl 1): 121-126. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-171902
7. F. Mulas, M. Téllez de Meneses, S. Hernández-Muela, L. Mattos, I. Pitarch. Trastorno por déficit de atención e hiperactividad y epilepsia. REV NEUROL[Internet]. 2004[citado 11/05/2022]; 39(2): 192-195. https://sid-inico.usal.es/idocs/F8/ART11838/deficit_atencion_hiperactividad_epilepsia.pdf
8. Pizarro Pino D, Fuentes Vilugrón GA, Lagos Hernández R, Pizarro Pino D, Fuentes Vilugrón GA, Lagos-Hernández R. Programa de desarrollo cognitivo y motor para atención selectiva y sostenida de niños y niñas con TDAH. Educación [Internet]. 2019 [citado 03/05/2020]; 43(2): 511-26. Disponible en: http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2215-26442019000200511&lng=en&nrm=iso&tlng=es
9. Villanueva Bonilla C., Ríos Gallardo ÁM. Association between psychological problems and overweight and obesity in school children. Rev. Psicopatol. Psicol. Clin. [Internet]. 2018 [citado 03/05/2020]; 23(1). http://dx.doi.org/10.5944/rppc.vol.23.num.1.2018.19758
10. Terán Prieto Antonio. Trastorno por deficit de atención/hiperactividad y uso de sustancias. Medicina (B. Aires) [Internet]. 2020 Mar [citado 11/05/2022]; 80(Suppl 2): 76-79. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0025-76802020000200017&lng=es
11. Rusca-Jordán Fiorella, Cortez-Vergara Carla. Trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH) en niños y adolescentes. Una revisión clínica. Rev Neuropsiquiatr [Internet]. 2020 Jul [citado 12/05/2022]; 83(3):148-156.Disponible en: http://dx.doi.org/10.20453/rnp.v83i3.3794.
12. Francia -Vasconcelos A, Migues -Ramírez M, Peñalver-Mildestein Y. Trastorno por déficit de atención con hiperactividad, algunas consideraciones en su diagnóstico y tratamiento. Acta Médica del Centro [Internet]. 2018. [citado 11/05/2022]; 12(4). Disponible en: http://www.revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/899
13. Moreno García I, Servera M, Meneres Sancho S, Lora Muñoz JA. Empleo del electroencefalograma de un solo electrodo en la evaluación del trastorno por déficit de atención/hiperactividad. Rev Neurol [Internet]. 2020[citado 11/05/2022]; 70(3): 84-92. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-187253
14. Ortiz Pérez A, Moreno García I. Perfil electroencefalográfico de niños con TDAH. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes [Internet]. 2015[citado 11/05/2022]; 2(2): 129-34. Disponible en: https://www.revistapcna.com/sites/default/files/05-8_ortiz-perez_et_al_electro.pdf
15. Escobar Mendoza E, Schmidt Vacaflores G, Sardinas Castellón S. Alteraciones electroencefalográficas y trastorno por déficit de atención. Rev. bol. ped. [Internet]. 2011 [citado 02/06/2022]; 50(1): 3-6. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-06752011000100002&lng=es.
16. Rojas Reyes Y, Calzada Reyes A, Rojas Zuaznabar L. Diferencias electroencefalográficas en niños con dos subtipos del trastorno por deficit de atención con hiperactividad. Rev haban cienc méd [Internet]. 2010 [citado 12/05/2022]; 9(4):[aprox. 0 p.]. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/1713
17. Almendral Doncel R, Peinado Postigo F. Prevalencia y tipología de las alteraciones electroencefalográficas en el trastorno por déficit de atención con hiperactividad. Pediatría Atención Primaria [Internet]. 2014 [citado 03/06/2020]; 16(64): e133-8. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1139-76322014000500003&lng=es&nrm=iso&tlng=es
18. Rojas de Dios JM et al. Alteraciones electroencefalográficas en niños con trastornos por déficit de atención/hiperactividad. Gaceta Médica Espirituana[Internet]. 2012 [citado 03/06/2020]; 14(2). Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu
19. Ortiz P, Mulas F, Sánchez A, Gandía R, Rojas M T, Pascual A. Valoración del cociente Theta/Beta en el electroencefalograma cuantificado de los trastornos por déficit de atención e hiperactividad. Medicina (B. Aires) [Internet]. 2020 Mar [citado 02/06/2022] ; 80( Suppl 2 ): 63-66. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0025-76802020000200014&lng=es.
20. Medici D, Morales Suárez M. Estudios neurofisiológicos en el proceso de valoración y diagnóstico del trastorno por déficit de atención e hiperactividad. Revista Chilena de Epilepsia[Internet]. 2017[citado 03/06/2020]; (1). Disponible en: http://www.revistachilenadeepilepsia.cl/2017/06/14/edicion-ano-17-no-1-abril-2017/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/