Web application for teaching the subject "Preparation for the Defense"
Keywords:
HIGHER EDUCATION, PROFESSIONAL TRAINING, DISTANCE EDUCATION.Abstract
Introduction: training in virtual environments constitutes one of the spearheads in many innovation proposals for current higher education. Learning objects, designed with their use, are probably the most important trend in the world regarding the production of educational contents as an additional support to the teaching-learning process.
Objective: to develop a Web application for the teaching-learning process of the Defense Preparation discipline, in order to improve the quality of military preparation in the training of health professionals at the Dr. Ernesto "Ché" Guevara de la Serna School of Medical Sciences in Pinar del Rio.
Methods: the research was based on the dialectical approach, which was assumed as the philosophical basis of the elements dealt with in the thesis, research methods were used, both theoretical and empirical, among which were: historical-logical, analysis and synthesis, induction and deduction, modeling and documentary analysis.
Results: resources are visualized according to the careers where this discipline is studied, both undergraduate and graduate, through friendly and simple graphic interfaces.
Conclusions: The development of this web application solves problems of resource, space and time limitations necessary to contribute to the quality of teaching and learning.
Downloads
References
1. Pellón R, Reyes Miranda D, Berry González S, Cisnero Reyna CH. Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza de inglés en Ciencias Médicas. Educación Médica Superior [Internet]. 2017 [citado 22/02/2020]; 31(2): [aprox. 8 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000200019
2. Llanes Mesa Ll, Hernández Rodríguez I. Software educativo utilizando textos actualizados e imágenes de microscopía electrónica de la célula eucariota. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 22/02/2020]; 8(3): [Aprox. 14 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000300011
3. Santos Velázquez T, Vega Rodríguez E, Peña Veja AE. Software educativo Elementos de Nutrident para el proceso enseñanza aprendizaje en Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2018 [citado 22/02/2020]; 22(6): 1113-1121. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3662
4. Guerrero Ricardo I, Arévalo Rodríguez DN, González Arévalo E, Ramírez Arias Y, Benítez Guerrero Y. Efectividad del software educativo sobre los defectos radiográficos en la asignatura de Imagenología Estomatológica. CCM [Internet]. 2016[citado 22/02/2020]; 20(2): [aprox. 13p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200003&lng=es
5. Candelaria Brito JC, Acosta Cruz C, Ruíz Pérez FR, Labrador Mazón O, Gutiérrez Gutièrrez C. Nefroweb: alternativa para la superación profesional de posgrado sobre Nefrogeriatría. Rev Ciencias Médicas [Internet]. Mayo-junio 2017 [citado 22/02/2020]; 21(3): 399-405. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=75476
6. Linares Cánovas LP, Linares Cánovas LB, Herrera Forcelledo A. Telemedicina, impacto y perspectivas para la sociedad actual. Univ Méd Pinar [Internet]. 2018 [citado: 30/07/2019]; 14(3): 289-303. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revunimedpin/ump-2018/ump183l.pdf
7. Michalón Dueñas D, Mejía Gallegos C, Michalón Acosta R, López Fernández R, Palmero Urquiza D, García Saltos M. Fundamentos teóricos de la Web 2.0 para la docencia en la educación superior. Medisur [Internet]. 2017 Abr [citado 06/04/2021]; 15(2): [aprox. 6p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000200007&lng=es.
8. Lastayo Bourbon L, Salgado Friol A, Pérez Yero CM, López Fernández AG, Rigual Delgado S, Cruañas Sospedra J. La enseñanza de la aplicación LibreOffice Calc utilizando entornos virtuales de aprendizaje en la facultad de Ciencias Médicas "Salvador Allende". RCIM [Internet]. 2016 Dic [citado 06/04/2021]; 8(2): [aprox. 9p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592016000200010&lng=es.
9. Rivera Velázquez Y, Sánchez Vera Z, Ocaña La O K. Sistema Informático para la gestión de pacientes con VIH/SIDA en el Centro Provincial de Higiene Epidemiología y Microbiología de Guantánamo. RCIM [Internet]. 2016 Jun [citado 06/04/2021]; 8(1): [aprox. 10p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592016000100005&lng=es.
10. Llano Gil EA, Manso Fernández E, Sánchez Sánchez C, Sánchez Sosa MR, Pina García M. Galería de imágenes en el sitio web de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Gac Méd Espirit [Internet]. 2016 Dic [citado 06/04/2021]; 18(3): [aprox. 8p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212016000300006&lng=es.
11. Chiroldes Rojas ME, Arencibia Parada N, Vitón-Castillo A, Linares Ríos M, Y Rodríguez Concepción M. Diseño del sitio web de la Universidad Virtual de Salud de Pinar del Río. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2020 junio [citado 06/04/2021]; 24(3): e4388. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4388/pdf
12. Pérez Amador P, Rodríguez Izquierdo E, Milian Martínez H, Proenza García J. Informatización del servicio de préstamo de literatura docente. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2017 [citado 06/04/2021]; 21(5): 694-703. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/3083
13. Mar Cornelio O. Estación de trabajo para la práctica de Microbiología y Parasitología Médica en la carrera de medicina integrado al sistema de laboratorios a distancia. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2016 [citado 06/04/2021]; 20(2): 174-181. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/2402
14. Alboniga Álvarez O, Hidalgo Gato Castillo I, Cabrera Vázquez N, Capote Martínez R, Díaz Díaz D. Sitio Web interactivo para el aprendizaje de la morfofisiología del sistema muscular. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2012 junio [citado 06/04/2021]; 16(3): 210-225. Disponible en: http://www.revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/941
15. MINSAP. Programa de Estudio de la Disciplina Preparación para la Defensa de las Carreras de Ciencias Médicas. Ciudad de la Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2015.
16. Campos Perales PE, Guilarete Valladares A, Cos Palmero AL. LA preparación para la defensa en el modelo pedagógico de la universalización de la educación superior cubana. La Habana: Departamento Independiente de Enseñanza Militar del MES; 2007.
17. Cueto Lago JM. Contribución al aprendizaje de la asignatura Preparación para la Defensa en Politécnico de Informática de Pinar del Río con el uso de La Web “Sanidad Militar”. [Tesis]. Pinar del Río: Universidad de Pinar del Río “Hnos. Saíz Montes de Oca”; 2010.
18. Web de preparación para la defensa. [Internet]. Universidad Virtual Fajardo - Educación Médica en Red; 2020 [citado 06/04/2021]. Disponible en: http://uvsfajardo.sld.cu/web-de-preparacion-para-la-defensa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/