The evaluation of the professional performance of the guide-interpreter for the care of deafblind people

Authors

Keywords:

EVALUATION, PERFORMANCE, GUIDE, DEAFBLIND.

Abstract

Introduction: the evaluation process of the professional performance of the guide-interpreter for the care of deafblind people is a priority of the National Association of the Deaf of Cuba (ANSOC) and the National Centre for the Development of the Deaf (CENDSOR), being declared since 2016, as one of the main lines of improvement.

Objective: to design a methodology for the evaluation of the professional performance of the guide-interpreter for the care of deafblind people.

Methods: pedagogical study where theoretical, empirical and statistical methods were used, where 12 guide-interpreters, 85 cases of deafblind people in the province of Pinar del Río and eight specialists in the care of deafblind people were selected intentionally, in the period from 2018 to 2021.

Results: the study revealed the inadequacies of the evaluation of the professional performance of the guide-interpreter for the care of deafblind people in the guide-interpreter service regarding the evaluation as a process, the use of methods and techniques, dimensions and indicators for its implementation. A methodology was designed as a possible solution.

Conclusions: the evaluation of the methodology in practice confirmed its theoretical, methodological and attitudinal value, confirming higher levels in the evaluation of the professional performance of the guide-interpreter for the care of deafblind people.

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Author Biographies

Zoe Esquijarosa-Olivera, Asociación de Sordos de la provincia de Pinar del Río (ANSOC), Cuba.

Técnico Medio en Interpretación en Lengua de Seña Cubanas. Licenciada en Educación Especial.MSc en Educación Especial.

Jesús Vázquez-Campos, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Facultad Educación Infantil. Pinar del Río, Cuba.

Licenciado en Educación, especialidad Defectología(educación Especial)  especialización Logopedia. Máster en Educación Especial. Profesor Auxiliar. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Julio Antonio Conill-Armenteros, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Facultad Educación Infantil. Pinar del Río, Cuba.

Decano de la Facultad educación Infantil.Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”.

Gresin Castro-Pérez, Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Facultad Educación Infantil. Pinar del Río, Cuba.

Jefe Departamento Educación Especial.Universidad de Pinar del Río “Hermanos Saíz Montes de Oca”. Facultad Educación Infantil. Pinar del Río, Cuba.

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Published

2023-08-18

How to Cite

1.
Esquijarosa-Olivera Z, Vázquez-Campos J, Conill-Armenteros JA, Castro-Pérez G. The evaluation of the professional performance of the guide-interpreter for the care of deafblind people. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 Aug. 18 [cited 2025 Jul. 31];27:e5923. Available from: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5923