Knowledge of first aid at home in mothers of children under five years of age attending the Julio Andrade Health Center
Keywords:
FIRST AID, HOME ACCIDENTS, HEALTH LITERACY, FIRST AID KIT, WOUNDS AND INJURIES.Abstract
Introduction: accidents in childhood are largely preventable situations, which improve their prognosis if they receive adequate first aid.
Objective: to determine the knowledge of first aid at home in mothers of children under five years of age attending the Julio Andrade Health Center.
Methods: quantitative, observational, descriptive, cross-sectional, descriptive study in mothers of children under five years of age attending the Julio Andrade Health Center between June 2020 and June 2021. The sample consisted of 40 patients. Descriptive statistics were used.
Results: 27,5 % of the respondents reported that their child had choked and 20 % reported falls and blows. 55 % of the parents stated that they definitely could not identify the risk factors for accidents at home and 70 % did not know the main accidents that could happen to the infant. 45 % reported not having a first aid kit at home. A low number of mothers (<50 %) knew what first aid to give in domestic accidents such as bites, burns, wounds and falls.
Conclusions: in the study population there is a low knowledge of first aid to provide in the event of accidents in the home. There is a low perception of the implications of accidents at home, as well as a lack of means to provide first aid. It is necessary to develop educational interventions to improve the level of knowledge.
Downloads
References
1. Del Toro Rubio M, Fernandez Aragon SP, Ruidiaz Gómez KS. Prácticas para la prevención de accidentes en el hogar en cuidadores de niños de 1 a 5 años en un barrio de Cartagena (Colombia). Arch Med [Internet]. 2019 [citado 10/11/2022]; 19(1):99–110. Disponible en: https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/archivosmedicina/article/view/2805
2. Singh Chuy L, Espinosa Abreu M, Aties Savon M, García Aucio Y. Accidentes o lesiones no intencionales en la infancia. Rev Inf Científica [Internet]. 2016 [citado 10/11/2022]; 95(6):e1531. Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/61/1531
3. Erazo Estrada LG, Vargas Zurita CA, Rodríguez Plasencia A, Hernández Capote L. Comportamiento de los ingresos hospitalarios por accidentes en la Unidad de Cuidados Intensivos en un Hospital Pediátrico de Cuba. Revista UNIANDES de Ciencias de la Salud [Internet]. 2018 [citado 10/11/2022]; 1(1):18–27. Disponible en: https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/RUCSALUD/article/view/1119
4. Chacon Casanova NP. Prevalencia de fracturas en niños menores de 10 años en el hospital general Latacunga [Tesis de grado]. Ecuador: Universidad Regional Autónoma De Los Andes “UNIANDES”; 2018 [citado 10/11/2022]. Disponible en: https://dspace.uniandes.edu.ec/handle/123456789/9374
5. Estrada Valencia LA, Gutiérrez López LP, Hernández Marin IE. Manual básico de primeros auxilios [Internet]. Unidad Interna de Protección Civil. Centro Universitario de Ciencias de la Salud, editor. Guadalajara: Universidad De Guadalajara; 2017. Disponible en: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/89076154/manual_primeros_auxilios_2017-libre.pdf
6. Iparraguirre Salas SC, Sánchez Cerna EL. Efectividad del programa educativo “siempre listos para actuar” en el nivel de conocimiento sobre primeros auxilios en estudiantes de primaria de una institución educativa, Nuevo Chimbote, 2018 [Tesis de Pregrado]. Perú: Universidad Nacional Del Santa; 2019 [citado 10/11/2022]. Disponible en: https://repositorio.uns.edu.pe/handle/20.500.14278/3282
7. Barboza Vargas CDB, Sánchez Santisteban M del P, Zevallos Cotrina A del R. Nivel de conocimiento sobre primeros auxilios en traumatismo y quemaduras en estudiantes del tercero de secundaria del colegio Militar Elías Aguirre, Chiclayo 2016. ACC CIETNA Rev la Esc Enfermería [Internet]. 2020 [citado 10/11/2022]; 7(1):6–15. Disponible en: http://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/347
8. Espejo RE, Vega C, Lizeth J. Conocimiento sobre primeros auxilios en docentes de educación básica de la ciudad de Portoviejo, Ecuador. Rev EUGENIO ESPEJO [Internet]. 2023 [citado 10/05/2023]; 17(2):22–32. Disponible en: https://eugenioespejo.unach.edu.ec/index.php/EE/article/view/549
9. Malca Hernández M, Díaz Vásquez E, Leiva Arevalo EC. Relación entre nivel de conocimientos y actitud sobre primeros auxilios en docentes de una institución educativa, San Martín. Cienc Lat Rev Científica Multidiscip [Internet]. 2023 [citado 10/05/2023]; 7(2):3465–81. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5584
10. Henríquez León PA. Estrategias educativas sobre primeros auxilios en la comunidad Yuracruz del Cantón Ibarra, Provincia Imbabura. Ecuador: Universidad Regional Autónoma De Los Andes “UNIANDES”; 2018 [citado 10/11/2022]. Disponible en: https://dspace.uniandes.edu.ec/handle/123456789/9034
11. Yauli Flores ED. Conocimiento de las madres sobre prevención de accidentes domésticos en niños menores de 5 años del asentamiento humano Primera Zona de Bayovar – 2020 [Tesis de Pregrado]. Universidad María Auxiliadora; 2020 [citado 10/11/2022]. Disponible en: https://repositorio.uma.edu.pe/handle/20.500.12970/386
12. Leon Yauri ES. Conocimiento de las madres de preescolares sobre la prevención de accidentes en el hogar institución educativa n° 30706 San Ramón de Tarma noviembre 2019 [Tesis de Pregrado]. Perú: Universidad Privada San Juan Bautista; 2020 [citado 10/11/2022]. Disponible en: https://repositorio.upsjb.edu.pe/handle/20.500.14308/3001
13. Horta-Martínez L, Sorá-Rodriguez M. Algunas métricas sobre producción científica acerca de las fracturas. Data Metadata [Internet]. 2023 [citado 10/06/2023]; 2(2023):43. Disponible en: https://dm.saludcyt.ar/index.php/dm/article/view/43
14. Aguilar Infante ER, Pacheco Mosquera M, Cabrera Morales C, Iglesias Ortiz Z. Accidentes por quemaduras en edad pediátrica. Universidad Médica Pinareña [Internet]. 2015 [citado 10/11/2022]; 11(1):4–12. Disponible en: https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/121
15. Aldunate B, Canales A, Mena J, Paredes F, Pooley F. Conocimiento de padres y / o cuidadores de niños(as) sobre primeros auxilios en quemaduras: una revisión bibliográfica. Rev Confluencias [Internet]. 2020 [citado 10/11/2022]; 3(2)102–7. Disponible en: https://revistas.udd.cl/index.php/confluencia/article/view/471
16. Arias Medina NS, Hinostroza Morales DR. Efectividad de un programa educativo en la adquisición de conocimientos sobre primeros auxilios en madres del Programa Cuna Más distrito de Tarma 2020 [Tesis de Pregrado]. Perú: Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión; 2022 [citado 10/12/2022]. Disponible en: http://45.177.23.200/handle/undac/3149
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms: Authors will retain their copyrights and grant the journal the right of first publication of their work, which will be publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements for distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a volume). Likewise, and according to the recommendations of the Medical Sciences Editorial (ECIMED), authors must declare in each article their contribution according to the CRediT taxonomy (contributor roles). This taxonomy includes 14 roles, which can be used to represent the tasks typically performed by contributors in scientific academic production. It should be consulted in monograph) whenever initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their web page) before and during the submission process, which may produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The effect of open access). https://casrai.org/credit/